Stroom spanning en lading

Astrid stelde deze vraag op 17 maart 2019 om 15:05.

Zit het zo dat?

stroomsterkte is het aantal electronen dat voorbij stroomt en dat de lading de elektrische energie is die ze bij hebben en dat de spanning invloed heeft op het aantal deeltjes dat per seconde voorbij stroomt?

Jan van de Velde op 17 maart 2019 om 15:50
dag Astrid,

Astrid plaatste:

stroomsterkte is het aantal electronen dat voorbij stroomt

stroomsterkte is het aantal elektronen (met een "k")  dat in één seconde voorbij stroomt

Astrid plaatste:

dat de lading de elektrische energie is die ze bij hebben

Nee. Lading is lading. Die is er in drie smaken, negatief geladen, neutraal, en positief geladen. Elk elektron, of dat nou zit in je fietslampje, een hoogspanningsleiding of in dat atoom in dat puntje van je balpen, heeft dezelfde lading.

Astrid plaatste:

Ja, hoe hoger de spanning, hoe groter de stroomsterkte (bij gelijkblijvende weerstand dan toch)

astrid op 17 maart 2019 om 16:01
Ik begrijp het verschil tussen lading en spanning eigenlijk niet.
Jan van de Velde op 17 maart 2019 om 16:09
lading is een eigenschap van een elektron, zoals massa een eigenschap van een watermolecuul is. Elk elektron heeft eenzelfde lading, elk watermolecuul dezelfde massa.

Spanning is dan niks anders dan de druk die een spanningsbron op elektronen uitoefent: een batterij van 9 V duwt zes keer zo hard tegen de elektronen in een stroomkring als een batterij van 1,5 V . Zoals een sterke industriële pomp ook veel harder tegen de watermoleculen in een slang duwt als een aquariumpompje.

Dus wat bar of pascal is in een waterstroom, is volt in een elektrische stroomkring.

groet, jan
Astrid op 17 maart 2019 om 16:14
Maat als een elektron dan een lampje doorgaat geeft hij dan zijn lading af?
Arno op 17 maart 2019 om 16:20

astrid plaatste:

Ik begrijp het verschil tussen lading en spanning eigenlijk niet.
Lading is een eigenschap van een deeltje als een proton, een elektron of een neutron. De eenheid van lading is de Coulomb, afgekort C. Voor de lading van een proton en een elektron definieren we de elementaire lading e als 1 e = 1,6·10-19 C. Een proton heeft dan een lading +1 e, een elektron een lading -1 e en een neutron een lading 0 e. Onder spanning of elektrische potentiaal in een punt verstaan we de hoeveelheid arbeid die nodig is om een positieve lading van 1 C vanuit het oneindige naar dat punt te brengen. Er geldt per definitie dat 1 Volt = 1 Joule per Coulomb, dus 1 V = 1 J/C.
Jan van de Velde op 17 maart 2019 om 16:34
Nee, lading is een vaste eigenschap van een elektron en die kan hij niet afstaan.
Ik vermoed dat je in de war bent gebracht door die rare analogie die je in sommige natuurkundeboeken nog wel tegenkomt, die van elektronen die als vrachtwagentjes door een stroomkring rijden, energie laden bij de batterij, en die in het lampje weer kiepen. Maar die energie heeft niks met "elektrische lading" te maken, en die analogie rammelt nogal, ook op andere punten.

Denk liever aan de ketting van je fiets.

Je trapas (batterij) trekt aan een ketting (stroomkring) van schakels (elektronen). Die kracht wordt daarbij overgebracht naar het achterwiel (lampje) . Maar de schakels worden daarbij niet opgebruikt, er verandert ook niks aan zo'n schakel als hij bij de trapas of het achterwiel komt, ze worden alleen maar gebruikt om energie te verplaatsen van de trapas naar het achterwiel.
Astrid op 17 maart 2019 om 16:45
Dus wat u zegt is:
lading is een eigenschap van een elektron en verandert niet de spanning zorgt ervoor dat de elektronen in beweging komen. De stroomsterkte is het aantal elektronen dat per seconde voorbij een bepaald punt komt. Die elektronen zorgen door beweging ervoor dat een bijvoorbeeld een lampje gaat branden?
Jan van de Velde op 17 maart 2019 om 16:50
ja, dat was het wel zo ongeveer. Zoals wanneer je in je handen wrijft je handen warm worden, wordt dat draadje van dat gloeilampje ook -gloeiend- heet door de wrijving van stromende elektronen langs de atomen in dat draadje.

Die lading is alleen de eigenschap die ervoor zorgt dat een spanningsbron een kracht op zo'n elektron kan uitoefenen, zoals je ook met een magneet tegen een andere magneet kan duwen (of trekken) zonder dat de magneten elkaar hoeven te raken.

Astrid op 17 maart 2019 om 16:55
Heel erg bedankt voor de snelle en heldere uitleg!!!
Jan van de Velde op 17 maart 2019 om 17:08
Graag gedaan

Roos heeft zesentwintig appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Roos nu over?