elektromagnetisch spectrum

karin stelde deze vraag op 17 april 2006 om 19:20.

Hoi,

Ik ben bezig met mijn werkstuk voor natuurkunde over straling maar kom niet erg achter wat een elektromagnetische spectrum is. Heb wel wat gevonden maar vind het niet echt duidelijk. Misschien kunnen jullie mij dat duidelijk maken.

.

Groetjes Karin

Jaap op 17 april 2006 om 21:07

Dag Karin,
Het elektromagnetisch spectrum is de verzamelnaam voor alle soorten elektromagnetische straling. Net zoals de regenboog een verzamelnaam is voor alle kleuren.

Soorten elektromagnetische straling verschillen wat betreft hun frequentie en golflengte. De snelheid van elke soort elektromagnetische straling is dezelfde: ongeveer 300000 km/s (in vacuüm, van hier naar de Maan in ruim een seconde). Deze snelheid noemen we de lichtsnelheid.

Enkele soorten elektromagnetische straling (golven) zijn: licht, infrarode en ultraviolette straling, radiogolven, radargolven, röntgenstraling, gammastraling.

Sommige soorten elektromagnetische straling kunnen we met onze zintuigen waarnemen. Licht kunnen we zien met onze ogen, en infrarode straling kunnen we voelen met ons "wamtezintuig" in de huid. Andere dieren kunnen (ook) andere soorten elektromagnetische straling waarnemen. Bij voorbeeld ultraviolette straling of röntgenstraling.

Verschillende soorten elektromagnetische straling hebben verschillende toepassingen: bij voorbeeld radiogolven, de golven die voedsel verwarmen in de magnetron, gammastraling om een tumor te bestralen.

Niet alle soorten straling of golven zijn trouwens elektromagnetisch. Bij voorbeeld alfastraling (radioactiviteit) en geluid.
Succes met je werkstuk, groeten,
Jaap Koole

Clara heeft dertig appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Clara nu over?