Rad

Romein stelde deze vraag op 23 november 2022 om 13:51.
  1. Goedendag, mijn naam is Romein en ben 11 jaar oud. Ik zit in een plusklas. Daar heb ik bedacht om met een kleine batterij en klein rad te laten draaien. De kleine rad moet dan een steeds groter rad laten draaien . Met als doel elektriciteit op te slaan. Zouden jullie mij tips kunnen geven? Groetjes

Jan van de Velde op 23 november 2022 om 14:56
dag Romein,

wil je tips om kleine raderen grote raderen te laten draaien? Zo ja, wat voor spulletjes heb je, Knex of zo?

Hoe wil je trouwens elektriciteit opslaan met raderen? via een dynamo naar ene grotere batterij dan?

Of wil je tips of dit natuurkundig zou kunnen werken of niet?

Romein op 23 november 2022 om 18:21
Hoi Jan, dank voor u reactie, Het zijn meer natuurkundige tips. Welke spullen ik het beste kan kopen, Het doel van het project: is verbeter het milieu, ik heb het idee om met een beetje enige meer energie op te wekken, ik weet niet of een klein rad bv's een iets groter rad zou kunnen laten draaien. Ik dacht zelf de energie via een dynamo door te geven en op te slaan in een batterij die hier voor geschikt is. Maar misschien heeft u een veel beter idee? Groetjes Romein
Romein op 23 november 2022 om 18:32
Hoi Jan, en zeker niet met knex. Ben al 11;)
Jan van de Velde op 23 november 2022 om 20:47

Romein

Hoi Jan, en zeker niet met knex. Ben al 11;)

Dag Romein,

er is niks mis met knex hoor. Ik maak in de klas nog regelmatig met knex geweldige overbrengingssystemen, waarom niet, en ik ben al 64 :)

Maar voordat je voor niks aan het werk gaat dan toch maar eens de natuurkundige principes overdenken, misschien op basis van een iets grijpbaarder systeem dan onzichtbare elektronen.

Overdenk eens of je met een klein fonteinpompje:

een waterrad zou kunnen aandrijven dat daarmee een wat grotere pomp aandrijft, die dan weer een waterrad aandrijft dat een weer wat grotere pomp aandrijft, enzovoort enzovoort, net zo lang tot er een giga-waterstraal uit een enorme buis komt spuiten.

Lijkt het je logisch dat dat zou kunnen?

Noortje heeft vier appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Noortje nu over?