Dat is tweede klas wiskunde met toepassen van de"balans"regel.
Het begint er op te lijken dat maar weinig bovenbouwers de basale wiskunde uit de onderbouw beheersen.
Soortgelijke vragen:
https://www.natuurkunde.nl/vraagbaak/57675https://www.natuurkunde.nl/vraagbaak/60103https://www.natuurkunde.nl/vraagbaak/18960https://www.natuurkunde.nl/vraagbaak/56564https://www.natuurkunde.nl/vraagbaak/55633https://www.natuurkunde.nl/vraagbaak/34134https://www.natuurkunde.nl/vraagbaak/51019https://www.natuurkunde.nl/vraagbaak/34026https://www.natuurkunde.nl/vraagbaak/12669https://www.natuurkunde.nl/vraagbaak/12298https://www.natuurkunde.nl/vraagbaak/108731/2 mv
2 = qU
Gebruik van de balansregel stelt dat als je aan de ene kant van het = teken iets doet, je het aan de andere kant ook moet doen. Alleen zo blijft het = teken van toepassing.
Bijv.
10 x 2 = 4 x 5
Als je links door 2 deelt, moet je dat rechts ook doen:
10 x 2/2 = 4/2 x 5
10 = 2 x 5 = 10
Als je alleen links zou delen door 2 dan geldt het gelijkteken niet meer want links en rechts zijn niet meer gelijk:
10 x 2/2 = 4 x 5
10 x 1 = 4 x 5
10 = 20 (ergens in een heelal misschien waar (al lijkt me dat stug), maar op aarde niet).
Als je links kwadrateert, moet je dat rechts ook doen:
(10 x 2)
2 = (4 x 5)
2400 = 400
Stap 1: maak er v
2 = ... van. Wat moet je dan zowel links als rechts van het = teken doen?
Stap 2:
maak van v
2 nu v zodat je v = ... krijgt Wat moet je doen aan beide kanten van het = teken om van v
2 een v te maken?