formule - herleiden

Yvette stelde deze vraag op 16 september 2017 om 00:58.

Beste ....,

Samen met mijn dochter heb ik lang naar een opdracht zitten staren: 

n⋅s
= k·l·m
p·k    b·m·w

Wat = m?
Wat = d?

We komen er niet uit. Kunt u ons misschien op weg helpen? 

Vriendelijke groet,
Yvette

Reacties

Theo de Klerk op 16 september 2017 om 01:45
Volgens mij heeft dit weinig met natuurkunde te maken maar is meer een letterpuzzel.  Met een trein van NS en een vliegtuig van KLM tegenover een vermogen in PK paardenkrachten en een BMW auto.
Yvette op 16 september 2017 om 08:53
Ik snap de reactie maar dit zijn tegenwoordig de natuurkunde-opdrachten die worden opgegeven...
Jan van de Velde op 16 september 2017 om 09:28
dag Yvette,

Op zich is dit een goede algebra-oefening, die zeker helpt bij natuurkunde om bekende formules te "verbouwen", een andere vorm te geven, om de waarde van een variabele te berekenen die niet alleen aan één zijde van dat =-teken staat. Een vaardigheid die voor rekenvakken als natuurkunde, scheikunde en economie in de "gereedschapskist" van elke middelbare scholier hoort te zitten. 

U kunt eens vragen of uw dochter bij wiskunde de zg "balansmethode" heeft geleerd. Bijvoorbeeld 2a + 8 = 4a + 4 , los op voor a . Want feitelijk is dit niks anders. 

Een complete uitleg, met stap-voor-stap voorbeelden en een stapeltje oefeningen met volledige uitwerkingen vindt u hier:

https://www.wetenschapsforum.nl/index.php/topic/93336-microcursus-formules-herschrijven-vergelijkingen-oplossen/

n⋅s = k·l·m
p·k    b·m·w

om die m alleen te zetten staat bijvoorbeeld die k in de weg. Feitelijk staat daar " keer  k

doe dan beide zijden het tegengestelde van "keer k" dus "gedeeld door k", want k : k = 1 en dus wordt de vergelijking daarmee:

n⋅s    = 1·l·m
p·k·k    b·m·w

even oppoetsen (k·k = k², en 1·l·m = l·m)

n⋅s     =  l·m  
p·k2     b·m·w

en zo verder, letter voor letter, (of met meer inzicht steeds met 2-3 letters tegelijk) totdat rechts alleen die m er nog staat. 

Overigens is dit een strikvraag (of inzichtsvraag zo u wilt) , want de waarde van m zal altijd onbekend blijven omdat de m boven de deelstreep wegvalt tegen de m onder de deelstreep. ( m : m = 1) . Het is alsof ik u vraag om a op te lossen uit de vergelijking a=a . Die is geldig voor elke waarde van a. 

De vraag wat d is zal ook open blijven, omdat de d niet voorkomt in de vergelijking (of is dat een typefout?) 

Groet, Jan
Yvette op 16 september 2017 om 12:52
Sorry, inderdaad typfout, excuses! Die stond naast de vorige opgaaf. Het gaat om s, l, k en w ipv m en d.

Fijn dat u er naar wil(de) kijken!

Groet, Yvette
Jan van de Velde op 16 september 2017 om 18:36

Yvette plaatste:

Het gaat om s, l, k en w 
En begint dat nu te lukken met behulp van de startuitleg hierboven en verder die Wetenschapsforum-microcursus? 

groet, Jan
Yvette op 17 september 2017 om 17:33
Beste Jan, 

E.e.a. is al iets duidelijker, het stoeien gaat verder maar met een zetje in de goede richting. Mooi leerproces, totaal nieuwe lesstof/materie dus mooie uitdaging voor havo 3.

Groet,
Yvette
Jan van de Velde op 17 september 2017 om 21:19
$$\frac{n\cdot s}{p\cdot k}=\frac{k\cdot l\cdot m}{b\cdot m\cdot w}$$
$$\frac{n\cdot s\cdot b}{p\cdot k}=\frac{k\cdot l\cdot m}{m\cdot w}$$
$$\frac{n\cdot s\cdot b}{p\cdot k}=\frac{k\cdot l}{w}$$
$$\frac{n\cdot s\cdot b}{p\cdot k^2}=\frac{l}{w}$$
$$\frac{n\cdot s\cdot b}{p\cdot k^2\cdot l}=\frac{1}{w}$$
$$\frac{p\cdot k^2\cdot l}{n\cdot s\cdot b}=w$$

groet, Jan

Plaats een reactie

+ Bijlage

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vraag te beantwoorden.

Ariane heeft tien appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Ariane nu over?

Antwoord: (vul een getal in)