Reacties
Theo de Klerk
op
16 september 2017 om 01:45
Volgens mij heeft dit weinig met natuurkunde te maken maar is meer een letterpuzzel. Met een trein van NS en een vliegtuig van KLM tegenover een vermogen in PK paardenkrachten en een BMW auto.
Yvette
op
16 september 2017 om 08:53
Ik snap de reactie maar dit zijn tegenwoordig de natuurkunde-opdrachten die worden opgegeven...
Jan van de Velde
op
16 september 2017 om 09:28
dag Yvette,
Op zich is dit een goede algebra-oefening, die zeker helpt bij natuurkunde om bekende formules te "verbouwen", een andere vorm te geven, om de waarde van een variabele te berekenen die niet alleen aan één zijde van dat =-teken staat. Een vaardigheid die voor rekenvakken als natuurkunde, scheikunde en economie in de "gereedschapskist" van elke middelbare scholier hoort te zitten.
U kunt eens vragen of uw dochter bij wiskunde de zg "balansmethode" heeft geleerd. Bijvoorbeeld 2a + 8 = 4a + 4 , los op voor a . Want feitelijk is dit niks anders.
Een complete uitleg, met stap-voor-stap voorbeelden en een stapeltje oefeningen met volledige uitwerkingen vindt u hier:
https://www.wetenschapsforum.nl/index.php/topic/93336-microcursus-formules-herschrijven-vergelijkingen-oplossen/
n⋅s = k·l·m
p·k b·m·w
om die m alleen te zetten staat bijvoorbeeld die k in de weg. Feitelijk staat daar " keer k"
doe dan beide zijden het tegengestelde van "keer k" dus "gedeeld door k", want k : k = 1 en dus wordt de vergelijking daarmee:
n⋅s = 1·l·m
p·k·k b·m·w
even oppoetsen (k·k = k², en 1·l·m = l·m)
n⋅s = l·m
p·k2 b·m·w
en zo verder, letter voor letter, (of met meer inzicht steeds met 2-3 letters tegelijk) totdat rechts alleen die m er nog staat.
Overigens is dit een strikvraag (of inzichtsvraag zo u wilt) , want de waarde van m zal altijd onbekend blijven omdat de m boven de deelstreep wegvalt tegen de m onder de deelstreep. ( m : m = 1) . Het is alsof ik u vraag om a op te lossen uit de vergelijking a=a . Die is geldig voor elke waarde van a.
De vraag wat d is zal ook open blijven, omdat de d niet voorkomt in de vergelijking (of is dat een typefout?)
Groet, Jan
Op zich is dit een goede algebra-oefening, die zeker helpt bij natuurkunde om bekende formules te "verbouwen", een andere vorm te geven, om de waarde van een variabele te berekenen die niet alleen aan één zijde van dat =-teken staat. Een vaardigheid die voor rekenvakken als natuurkunde, scheikunde en economie in de "gereedschapskist" van elke middelbare scholier hoort te zitten.
U kunt eens vragen of uw dochter bij wiskunde de zg "balansmethode" heeft geleerd. Bijvoorbeeld 2a + 8 = 4a + 4 , los op voor a . Want feitelijk is dit niks anders.
Een complete uitleg, met stap-voor-stap voorbeelden en een stapeltje oefeningen met volledige uitwerkingen vindt u hier:
https://www.wetenschapsforum.nl/index.php/topic/93336-microcursus-formules-herschrijven-vergelijkingen-oplossen/
n⋅s = k·l·m
p·k b·m·w
om die m alleen te zetten staat bijvoorbeeld die k in de weg. Feitelijk staat daar " keer k"
doe dan beide zijden het tegengestelde van "keer k" dus "gedeeld door k", want k : k = 1 en dus wordt de vergelijking daarmee:
n⋅s = 1·l·m
p·k·k b·m·w
even oppoetsen (k·k = k², en 1·l·m = l·m)
n⋅s = l·m
p·k2 b·m·w
en zo verder, letter voor letter, (of met meer inzicht steeds met 2-3 letters tegelijk) totdat rechts alleen die m er nog staat.
Overigens is dit een strikvraag (of inzichtsvraag zo u wilt) , want de waarde van m zal altijd onbekend blijven omdat de m boven de deelstreep wegvalt tegen de m onder de deelstreep. ( m : m = 1) . Het is alsof ik u vraag om a op te lossen uit de vergelijking a=a . Die is geldig voor elke waarde van a.
De vraag wat d is zal ook open blijven, omdat de d niet voorkomt in de vergelijking (of is dat een typefout?)
Groet, Jan
Yvette
op
16 september 2017 om 12:52
Sorry, inderdaad typfout, excuses! Die stond naast de vorige opgaaf. Het gaat om s, l, k en w ipv m en d.
Fijn dat u er naar wil(de) kijken!
Groet, Yvette
Fijn dat u er naar wil(de) kijken!
Groet, Yvette
Jan van de Velde
op
16 september 2017 om 18:36
Yvette plaatste:
Het gaat om s, l, k en wgroet, Jan
Yvette
op
17 september 2017 om 17:33
Beste Jan,
E.e.a. is al iets duidelijker, het stoeien gaat verder maar met een zetje in de goede richting. Mooi leerproces, totaal nieuwe lesstof/materie dus mooie uitdaging voor havo 3.
Groet,
Yvette
E.e.a. is al iets duidelijker, het stoeien gaat verder maar met een zetje in de goede richting. Mooi leerproces, totaal nieuwe lesstof/materie dus mooie uitdaging voor havo 3.
Groet,
Yvette
Jan van de Velde
op
17 september 2017 om 21:19
$$\frac{n\cdot s}{p\cdot k}=\frac{k\cdot l\cdot m}{b\cdot m\cdot w}$$
$$\frac{n\cdot s\cdot b}{p\cdot k}=\frac{k\cdot l\cdot m}{m\cdot w}$$
$$\frac{n\cdot s\cdot b}{p\cdot k}=\frac{k\cdot l}{w}$$
$$\frac{n\cdot s\cdot b}{p\cdot k^2}=\frac{l}{w}$$
$$\frac{n\cdot s\cdot b}{p\cdot k^2\cdot l}=\frac{1}{w}$$
$$\frac{p\cdot k^2\cdot l}{n\cdot s\cdot b}=w$$
groet, Jan
$$\frac{n\cdot s\cdot b}{p\cdot k}=\frac{k\cdot l\cdot m}{m\cdot w}$$
$$\frac{n\cdot s\cdot b}{p\cdot k}=\frac{k\cdot l}{w}$$
$$\frac{n\cdot s\cdot b}{p\cdot k^2}=\frac{l}{w}$$
$$\frac{n\cdot s\cdot b}{p\cdot k^2\cdot l}=\frac{1}{w}$$
$$\frac{p\cdot k^2\cdot l}{n\cdot s\cdot b}=w$$
groet, Jan