Inductiestroom

Hester stelde deze vraag op 05 november 2009 om 17:04.
Hallo,

Ik zit in 6VWO en heb morgenochtend een proefwerk over Magnetisme.
Ik heb een vraag over inductiestroom en spanning die ontstaat bij bewegende magneten.
Stel je hebt een permanente magneet die richting een spoel beweegt:

|Z|N| --> SPOEL

1. Welke richting heeft de tegenflux in de spoel nu? Want ik weet niet of ik het magnetisch veld van de permanente magneet van Noord naar Zuid moet nemen, of andersom.

2. Als het van zuid naar noord (dus het veld is naar rechts) zou zijn, maakt de spoel dan een tegenflux naar links?

3. Moet ik dan op die manier beredeneren dat de rechterkant van de spoel de zuidpool wordt, en de linkerkant de noordpool (want binnen de spoel is van zuid naar noord)?

De windingen gaan aan de linkerkant voorlangs, dus via de rechterhandregel (duim naar het noorden, vingers volgen de stroomrichting), weet ik dan dat de stroom van links naar rechts door de spoel loopt.

4. Maar, welke kant van de spoel is dan de minpool en welke de pluspool? Want is het zo dat inductiestroom altijd van min naar plus gaat?

5. Als die permanente magneet niet naar de spoel toe, maar van de spoel af zou bewegen, wat gebeurt er dan? Ontstaat er dan een meeflux? Dus wordt dan de linkerkant van de spoel zuid en de rechterkant noord?

6. Is er een verschil tussen bovenstaand voorbeeld (een bewegende permanente magneet richting spoel), of het aanzetten van een spoel in de buurt van een 2e spoel?

7. Is er een verschil tussen 2 spoelen op een afstandje naast elkaar, of een spoel door een andere spoel heen gewonden?

Sorry als u alles wat hierboven staat alleen hoeft te bevestigen, omdat het al juist is. Dat komt omdat ik dit hierboven heb beredeneerd vanuit de uitleg in mijn natuurkunde boek. Maar andere (stencil)boekjes, mijn lerares en klasgenoten zeggen andere dingen. Dus ik wil het even zeker weten dat ik dit hier boven op de juiste manier beredeneer.

Bij voorbaat dank!

Jan op 05 november 2009 om 18:00
Dag Hester

Per definitie van noord naar zuid (buiten de magneet dan).

Aan de noordpool van je magneet is het veld inderdaad naar rechts gericht, ja, tegenflux naar links. Los daarvan, uit je tekeningetje Z|N| --> SPOEL maken we dus op dat de linkerkant van je spoel hoe dan ook een noordpool wordt.

yep

Ik snap je beschrijving niet met zekerheid. Laat ik zeggen dat, als ik een cameraatje vóór op de magneet plak, dat die in dit geval de stroom tegen de klok in door de spoel zal zien gaan zolang de magneet de spoel nadert.

stroom gaat per definitie door een stroomkring van de plus van de spanningsbron naar de min van de spanningsbron. Anders gezegd, hij komt bij de plus de spanningsbron uit en gaat er bij de min weer in. Doe dus net of je een lampje aansluit op de spoel en vraag je af waar dat lampje de stroom vandaan ziet komen.

De inductiestroom wenst op enig ogenblik de bestaande flux in stand te houden. Als je de magneet verwijdert van de spoel vermindert de flux door de spoel. De inductiestroom probeert dei verandering tegen te gaan, en zal dus inderdaad een wat jij noemt meeflux veroorzaken

Dus wordt dan de linkerkant van de spoel zuid en de rechterkant noord?

yep

de flux in de geïnduceerde spoel zal altijd zó gericht zijn dat ze de VERANDERING VAN DE FLUX tegenwerkt. Als de flux veroorzaakt door je primaire spoel toeneemt, geeft de secundaire spoel dus een tegenflux, als de flux veroorzaakt door je primaire spoel afneemt, geeft de secundaire spoel een meeflux.

Qua principe (kwalitatief), zie boven. Verder, van een magneet op grotere afstand gaat slechts een kleiner deel van de flux door een naburige spoel. Kwantitatief zul je dus wel verschillen zien.

Duidelijk genoeg? Probeer te redeneren vanuit die VERANDERING VAN FLUX. Dan komt alles goed.

Hester op 05 november 2009 om 18:18
Jan van de Velde, 5 nov 2009

Wat bedoelt u met 'aan de noordpool van je magneet is het veld inderdaad naar rechts gericht'. Want u zei dat het veld altijd van noord naar zuid loopt (buiten de magneet), maar hoe kan het dan dat het veld naar rechts is als de zuidpool aan de linkerkant zit? Of is het veld naar rechts omdat de magneet naar rechts beweegt?
In ieder geval maak ik op uit die zinnen daarna, dat ik bij het bovenstaande niet hoef na te denken, maar dat het sowieso een noordpool wordt omdat er een noordpool 'naartoe bewogen wordt'.
Dus dat het altijd zo gaat:
|Z|N|  ---> |N|Z|(spoel)
en ook:
|Z|N| <--- |Z|N|(spoel), als ie ervan af beweegt.
Gaat het áltijd zo?

En mijn vraag over of de inductiestroom van min naar plus gaat.. U zegt dat stroom altijd van plus naar min gaat. Maar ik dacht dat inductiestroom de normale stroom tegenwerkt en dus altijd andersom gaat?! Zo heb ik het mijn lerares ook horen zeggen, en zo begrijp ik het volgens mij ook uit de plaatjes in m'n boek. Maar dat is dus niet zo?!

In ieder geval hartstikke bedankt voor uw snelle hulp!

Jan op 05 november 2009 om 20:05

zie afbeelding

De veldrichting zoals de spoel die bemerkt is per saldo naar rechts.

Dus dat het altijd zo gaat:
|Z|N| ---> |N|Z|(spoel)
en ook:
|Z|N| <--- |Z|N|(spoel), als ie ervan af beweegt.
Gaat het áltijd zo?

Je kunt beter redeneren zoals ik in mijn vorige bericht reageerde op punten 5 en 6. Dan redeneer je vanuit verandering van flux, kun je eigenlijk nooit mis. Maar je conclusie hierboven voor dit geval is wél correct.

Geen idee wat je met "normale" stroom bedoelt. Ik zie hier alleen maar een spoeltje waar in rusttoestand géén stroom loopt. Wat er gebeurt is datde elektronen in die spoel een duwtje krijgen vanwege het veranderende magneetveld. Die verandering beïnvloedt (induceert) de elektronen in de spoel, geeft ze een duwtje een of andere kant op. De stroom zal in die spoel een zodanige richting kiezen dat ze zélf een magnetisch veld veroorzaakt, en wel zó dat de verandering van magnetische flux in die spoel wordt tegengegaan.

Ik vermoed een misverstand rond een situatie die niet op deze lijkt. Voor alle zekerheid nog eens een afbeelding die jouw situatie weergeeft, inclusief stroomrichting

Toevallig kant en klaar gevonden:

Duidelijker nu?

Hester op 05 november 2009 om 21:11
Jan van de Velde, 5 nov 2009
Geen idee wat je met "normale" stroom bedoelt. Ik zie hier alleen maar een spoeltje waar in rusttoestand géén stroom loopt. Wat er gebeurt is datde elektronen in die spoel een duwtje krijgen vanwege het veranderende magneetveld.Die veranderingbeïnvloedt (induceert) de elektronenin de spoel, geeft ze een duwtje een of andere kant op. De stroom zal in die spoel een zodanige richting kiezen dat ze zélf een magnetisch veld veroorzaakt, en wel zó dat de veranderingvan magnetische flux in die spoel wordt tegengegaan.
Bedankt voor het opzoeken van plaatjes e.d.!
Ik zie in die plaatjes inderdaad de richting van de stroom, maar niet de - of + pool..
Ik weet niet of u nog zin heeft om te antwoorden, want het wordt wel erg zeurderig over die - en + nu, maar ik heb toch nog even wat opgaven uit mijn stencilboekje (waar soms fouten in zitten) overgenomen, die te maken hebben met die - en +.

Bijlage 1 en 2 zijn letterlijke opgaven (de blauwe aantekeningen zijn er zeg maar 'zelf bijgezet', staan niet in de opgave). Die geven -volgens mij- allebei aan dat de inductiestroom van - naar + loopt? Is dat dan fout van het boekje, of begrijp ik het verkeerd?

Bijlage 3 heb ik nagetekend van een plaatje uit mijn theorieboek. Die heeft een ander soort spanningsbron lijkt het, door die L-vormige lijnen die eronder zitten. Maar als dat hetzelfde principe is als een gewone spanningsbron, wil ook dat plaatje zeggen dat de inductiestroom van - naar + loopt? Of bedoelen zij met 'het teken van inductiespanning' wat anders?

Dankuwel, echt, mijn lerares zou er eeuwen over hebben gedaan om te begrijpen waar ik vastloop ;). Dan krijg ik nooit een duidelijk antwoord. En aangezien ik dit jaar eindexamen doe en het allemaal weer terugkrijg..

Groet,
Hester
Jan op 05 november 2009 om 23:17
Dag Hester,

Je bijlage "inductiestroom 1" heb ik gecorrigeerd. Zie hier. Het verandert niks aan de situatie, wél aan de interpretatie daarvan.

In je bijlage 2 zijn er 3 mogelijkheden:
- ik interpreteer je  spoel verkeerd
- jij hebt hem verkeerd of onduidelijk overgenomen (niks moeilijkers dan spiralen tekenen in Paint, dus vat het niet op als verwijt)
- of het antwoordenboekje is gewoon fout (zou niet de eerste keer zijn :-( ......). Dat wil zeggen, stroomrichting is verkeerd aangeduid, en plus en min van de rechtse spoel horen dus ook omgekeerd te staan.

Misschien verstandig om even een stapje terug te doen, van de spoel weg. Ik heb "mijn" rechterhandregel als bijlage 2 toegevoegd. Het gaat om een magneetveld rond een (rechte) draad. (linksboven in de bijlage)
De duim geeft de stroomrichting aan, de krulling van de vingers de richting van het cilindervormige magneetveld rond de draad.

Daarnaast ga ik de draad tot een cirkel winden. Nu zie je dat het veld van de winding als geheel naar je toe (het papier uit) wijst.

Een spoel bestaat uit vele windingen achter elkaar. Het hangt ervan af hoe de spoel is gewonden of de stroom hier al spiraliserend het papier ingaat of het papier uitkomt.

Nu kun je mogelijk je tweede bijlage al beter beoordelen. In geval van twijfel, heb je niet een scan van het plaatje uit dat boek?

In je derde bijlage meen ik beter te zien hoe de spoel is bedoeld, en daar is de stroomrichting dan wel correct weergegeven. Je probleem lijkt meer een blind stukje uit je elektrobegrip. Beschouw nu gewoon die spoel eens als spanningsbron. Dan zit de pluspool gewoon aan de rechtse kant van de spoel

Je vindt het toch ook niet vreemd dat IN een batterij de stroom van - naar + lijkt te lopen? Daar kijk je zelfs niet naar. Plus is de kant waar de stroom de spanningsbron uitkomt.

Wél een tip overigens: heb je ooit een voor jezelf heldere oplossingsmanier voor stroomrichting in spoelen gevonden, onthou die dan en gooi de rest weg voordat je hopeloos in de war raakt. Ik geef je nu die uit bijlage 2. Die gaat terug naar het principe van de rechterhandregel voor de rechte draad, is dus ook toepasbaar op een winding, en dus op elke spoel, zonder verdere kunstgrepen, zolang je maar in stappen denkt. Maar als je nu écht in de war raakt, gauw wissen uit je geheugen !!!

Begint er licht te branden? :-)

Anoniem op 23 juni 2016 om 15:44
Dankjewel Jan je hebt m'n leven gered. Tot nu had ik de spoel niet gezien als spanningsbron wanneer er inductiestroom onstaat en kon ik er maar niet uitkomen waarom de + en - naar mijn mening steeds waren omgewisseld.

Trakteer jezelf maar op een lekker stukje taart

Jan van de Velde op 23 juni 2016 om 15:57
dag anoniem,

Als levens gemoeid zouden zijn met onbegrip van magnetisme en daarmee samenhangende verschijnselen was de mensheid een met uitsterven bedreigde soort.

Maar een gered leven klinkt als een uitstekend excuus om vanavond een speciale borrel op te drinken   , dus dat gaan we aangrijpen!

Thijs op 24 januari 2018 om 20:49
Beste Jan,

Zelfs acht jaar later weet u nog levens te redden! Ook ik was niet helemaal tot de conclusie gekomen dat de spoel eigenlijk gezien wordt als spanningsbron. Uw uitleg heeft mij dus van een heleboel verwarring afgeholpen. Hartelijk bedankt!
Jan van de Velde op 24 januari 2018 om 22:22
Dus dat gaan we dan maar weer vieren :)

succes verder, Jan
Mark op 29 november 2018 om 17:38

Hallo, een vraag, ik doe vwo natuurkunde via de LOI, maar volgens mij zit er een fout in de uitwerkingen: hierbij word de zuidpool van de spoel af bewogen, de veldlijnen van de mageet lopen van noord naar zuid(om de magneet heen), dus als hij van de spoel word weggehaald zullen er door de spoel veldlijnen worden aangemaakt van q naar p, ofwel, p word noordpool en q zuidpool, hierdoor zal er een stroom van p naar q gaan lopen toch?(maar mijn correctiemodel zegt andersom)
nog een: hoe gaat de stroom lopen? omdat er veldlijnen worden aangemaakt tegengesteld aan de veldlijnen die de spoel in komen zal p toch noordpool worden en q zuidpool, en dus de stroom van p naar q lopen?(mijn correctievoorschrift zegt hierbij opnieuw andersom)

en bij het wegbewegen van de magneet, hoe zal dan de stroom lopen?

Super bedankt voor de uitleg!

Jan van de Velde op 29 november 2018 om 17:43

Mark plaatste:

dag Mark,

je correctiemodel heeft gelijk.

met die magneet op een zekere afstand loopt er een zekere flux, netto naar rechts, door de wikkelingen bij Q.

trek je nu die magneet verder weg, dan wordt die rechtsgerichte flux dus kleiner. De spoel gaat pogen dat kleiner worden van die rechtsgerichte flux te compenseren door zelf een rechtsgerichte flux te gaan maken. De spoel gaat dus proberen de bestaande situatie te handhaven.

m.a.w. een spoel compenseert/werkt tegen niet een bestaande constante flux, wel tegen de VERANDERING van zo'n flux.

Ergens wel spijtig :( , want anders zou het volstaan een magneet in een spoel te leggen en dan had je een oneindig energiebronnetje: héél het wereldenergieprobleem in één klap opgelost. Maar alle "free energy" filmpjes op Youtube ten spijt, zó werkt het niet. In physics there is no such thing as a free lunch  :(

Theo de Klerk op 30 november 2018 om 01:23
Het verschijnsel dat Jan noemt wordt ook "De wet van Lenz" genoemd. Inductiestroom werkt zijn oorzaak tegen (dus naderende pool: inductie stoot af; verwijderende pool: inductie trekt aan)
Mark op 30 november 2018 om 08:09

ja, ik zie het, maar dan klopt deze denk ik niet, want deze magneet word met de zuidpool naar de spoel gedraaid, er komt dus een Z-pool op de onderkant van de spoel, de inductiestroom zal dan toch van P naar Q lopen? het antwoordenboek zegt van Q naar P
Mark Houmes

Theo de Klerk op 30 november 2018 om 10:08
zo'n platte tekening maakt het moeilijk te zien hoe de windingen nu lopen. Maar als Q naar achteren zit en de wikkeling naar je toe komt, dan heeft Q een zuidpool als de stroom kloksgewijs door de draad stroomt: van Q naar P
Mark op 30 november 2018 om 10:12
ahhh, ja, je moet echt heel goed kijken hoe de windingen lopen! bedankt!
Theo de Klerk op 30 november 2018 om 10:28
Een beetje betere tekening zou het perspectief dat bedoeld wordt (maar door jou blijkbaar aanvankelijk net andersom werd gezien) beter tonen. Van positie 2 naar 3 is het natuurlijk net andersom: dan heeft Q een noordpool (trekt terug) en gaat de stroom van P naar Q.

Jan van de Velde op 30 november 2018 om 13:22

Mark plaatste: de inductiestroom zal dan toch van P naar Q lopen? het antwoordenboek zegt van Q naar P

dan nog is de vraag of hiermee de stroomrichting door het lampje wordt bedoeld, of die door de spoel. Dat zou nadrukkelijk in de vraag moeten staan want de stroom gaat van Q naar P door de spoel, maar van P naar Q door het lampje.

Jan van de Velde op 30 november 2018 om 15:24

Mark plaatste:

Pas op met zo'n uitleg. Wellicht bedoel je het goed maar dit blijft oppassen...

blijf duidelijk bezig met het woord "verandering"
  • er draait een zuidpool naar de spoel
  • in de spoel wordt een neerwaarts (op de tekening) gerichte flux dus groter (d.w.z. richting de zuidpool van die draaiende magneet).
  • de spoel gaat die verandering tegen middels een opwaarts gerichte flux.
  • dat veroorzaakt (rechterhandregel of wat je ook toepast) een inductiestroom die in de spoel van Q naar P loopt.
Theo de Klerk op 04 december 2018 om 02:48

Jan van de Velde plaatste:

Zo'n vraag voor examens waar iedereen alle punten krijgt omdat beide antwoorden goed zijn omdat nagelaten wordt aan te geven of stroom door spoel of lamp bedoeld wordt. Kan voorkomen worden door richting als (anti)klokswijs te bevragen (maar wat doet een digitale klok?) of linksom/rechtsom
Jasper op 25 maart 2019 om 14:17
Stel je een condensator voor bestaande uit 2 koperen platen. Tussen de platen zit glas. De platen zijn electrisch neutraal, wat betekent dat er zich in elke plaat evenveel electronen als protonen bevinden.

Electronen hebben een negatieve electrische lading en hebben een veld om zich heen dat uiteraard ook een negatieve electrische electrische lading heeft. Dichtbij het electron is het veld sterk, verder er vandaan wordt het zwakker. Negatieve ladingen stoten elkaar af. De electronen stoten elkaar dus af. Een electron wordt in een schema vaak afgebeeld als een minteken in een rondje.

Voor de protonen in de koperen platen geldt hetzelfde bovenstaande verhaal, maar dan precies andersom.

Electrisch negatief geladen deeltjes en positief geladen deeltjes trekken elkaar aan. In de electrisch neutrale koperen platen zitten precies evenveel electronen als protonen. De aantrekkende en afstotende electrische krachten, zijn dus exact in evenwicht.

Nu gaan we in de linkerplaat extra electronen persen. Dat doen we door een koperen draad aan de plaat te verbinden en op de minpool van een volle accu aan te sluiten. Het evenwicht wordt nu in de linkerplaat verstoord. De linkerplaat krijgt een negatieve lading. Het overschot aan electronen komt onder druk te staan en willen uit de plaat ontsnappen. Dan gebeurt er iets vreemds, de negatieve velden rondom het overschot aan electronen gaan dwars door de glazen plaat heen en duwen tegen de electronen van de rechter koperen plaat aan. De electronen in de rechterplaat komen onder druk te staan en een deel daarvan wil uit de koperen plaat ontsnappen totdat de druk of spanning weer opgeheven is. We verbinden een koperen draad aan de rechterplaat en via die draad láten we het teveel aan electronen ontsnappen naar de pluspool van de accu. De rechter plaat heeft nu meer protonen dan electronen. De rechter plaat is nu electrisch positief geladen. De positieve velden van het overschot aan protonen gaan dwars door de glazen plaat heen en trekken de electronen van de linkerplaat aan, en vise versa. De glazen plaat verhinderd echter dat er electronen van de linkerplaat naar de rechterplaat stromen.

In zijn geheel genomen is de condensator nu electrisch neutraal. Maar de linkerplaat is nu electrisch negatief en de rechterplaat is nu electrisch positief. Als we nu de accu loskoppelen, dan blíjft die situatie bestaan!

Als we nu de linkerplaat met een koperdraad verbinden aan de rechterplaat, dan zal het overschot aan electronen van de linker plaat naar de rechterplaat stromen. We kunnen dat soms zien doordat er een vonk overspringt tijdens het verbinden.

Waarom stroomt het overschot aan protonen in de rechterplaat niet naar de linkerplaat?

Dit komt omdat de electronen zich door natuurkundige wetten vrij kunnen bewegen in de koperen draad, en de protonen kunnen dat niet. Daarom loopt de stroom van de negatieve plaat naar de positieve plaat en niet andersom.

In tegenstelling tot wat hier door iedereen wordt beweerd, loopt een stroom van electronen dus van MIN naar PLUS!
Jan van de Velde op 25 maart 2019 om 16:15

Jasper plaatste:

..//.. Dan gebeurt er iets vreemds, de negatieve velden rondom het overschot aan electronen gaan dwars door de glazen plaat heen en duwen tegen de electronen van de rechter koperen plaat aan. ..//..
Dag Jasper,

Da's niet zo heel "vreemd" hoor. Het zwaartekrachtveld gaat ook dwars door mijn tafelblad, waardoor mijn pen net zo snel valt of hij nou boven de tafel hangt of vlak ernaast. Een magnetisch veld gaat ook ongehinderd door de meeste stoffen heen.

Voor de rest een heel aardig verhaal over hoe een condensator werkt, compliment,  alleen mis ik een beetje het doel van je betoog, en ik begrijp iets niet helemaal. Je sluit namelijk af met:

Jasper plaatste:

Ik zie niemand in deze topic hier het tegengestelde beweren?

Lilia op 02 januari 2021 om 23:42
Ik heb een vraagje, want de eerste 3 antwoorden begrijp ik. Alleen de laatste 2 snap ik niet...

bij die van rechts naar links: de Uind IN de spoel loopt dan toch van rechts naar links. Dus zou je toch denken dat A= + en B= - , dus dat dan de stroom BUITEN de spoel van links naar rechts loopt? ik snap van dat deel het principe zegmaar niet/ de redenering/logica...

bij de laatste: wanneer is een spanning  + en wanneer - ? hoe moet je dat kunnen afleiden bij zo'n opdracht?

alvast ontzettend erg bedankt!!
mvg Lilia
Theo de Klerk op 03 januari 2021 om 00:00
Spanning (een indicatie voor energie van de ladingdragers) is (meer) plus bij de hogere energie en minder bij lagere energie. Dat kan dus van +5 V naar +2V zijn maar ook +3V naar -2 V...
Een spanning op zich is niet plus of min - het heeft een waarde ten opzichte van een andere waarde die hoger of lager kan zijn. Net als zwaarte-energie. Die kun je op de grond gelijk aan 0 J stellen, maar als je een kuil graaft, kun je ook die kuilbodem op 0 J stellen. Dan is de grond bijv. ineens 5 J.
Dus bij een batterij van 1,5 V bijvoorbeeld, kan je de vlakke achterkant 0 V stellen, en de puntige top 1,5V. Maar houdt daar in serie nog een batterij van 1,5 V tegenaan, dan is de vlakke achterkant van die 2e batterij 1,5 V (evenveel als de punt van de eerste waartegen aan die gehouden wordt). En de top is dan 3,0 V.
Zie tekening hieronder. Er zijn 2 reeksen spanningen weergegeven. Allebei even waar. Het hangt er maar vanaf waar je 0 V definieert.

Jaap op 03 januari 2021 om 13:11
Dag Lilia,

Na vraag 3 wordt een verbinding tussen A en B gemaakt, zeg een koperdraad. Bij vraag 3 kijk je vanaf de linker kant naar de spoel en heb je geantwoord dat de stroom van voor naar achter loopt: van A door de spoel naar B. De stroom loopt bij B gewoon verder en gaat van B door de koperdraad naar A. De stroom loopt rond in een stroomkring.

Bij vraag 5 is belangrijk dat de spoel zelf een spanningsbron is: hij maakt een inductiespanning. Omdat de stroom buiten de spoel van B naar A gaat (zie vraag 4) is B de pluspool van de spanningsbron. Want buiten een spanningsbron gaat de stroom van de pluspool naar de minpool.
A is de minpool van de spanningsbron, en we zeggen nu dat de spanning tussen A en B negatief is. (Bij vraag 5 zou de zin beter kunnen luiden: "A is dus positief/negatief ten opzichte van B.")

Je schrijft: "de Uind IN de spoel loopt dan toch van rechts naar links".
Zeg nooit "de spanning loopt", maar "spanning staat over een lamp".
Wat er loopt, is de stroom.
Lilia op 03 januari 2021 om 23:07
dag Jaap Koole,

heel erg bedankt voor de duidelijke uitleg. snap het nu wel helemaal!!
mvg Lilia

Ariane heeft dertig appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Ariane nu over?