voorbeeld periodieke beweging
marijn stelde deze vraag op 04 maart 2021 om 14:26.Reacties
Slinger van klok (wordt door zwaartekracht voortdurend naar middenstand getrokken)?
Zie (of zoek op "schommel") bijv
https://www.natuurkunde.nl/vraagbaak/34046
https://www.natuurkunde.nl/vraagbaak/76458
https://www.natuurkunde.nl/vraagbaak/76514
Huh? Frequentie is geen kauwgum die ergens aan vast zit. Frequentie is een trillingsgetal dat voor een trillend of slingerend voorwerp geldt. Zoals een schommel die 2 keer per seconde heen en weer kan slingeren.
Het doet er ook niet toe of je op een schommelplank of de rug van degene die op de schommel zit duwt - als je het op het juiste moment doet dan voeg je energie aan de trilling toe. De frequentie blijft hetzelfde, de amplitude wordt groter (bij een schommel met 2Hz duw je dus ook 2x per seconde als de schommel weer naar je toe slingert en je dan een zet geeft)
En zoals je eerder al eens suggereerde de kracht nodig om de schommel opzij te trekken, de spankracht in het schommeltouw.
Je zou ook eens kunnen gaan onderzoeken, aan een echte schommel, of in een computermodel, hoe de schomelbeweging gedempt wordt.
Groet, Jan
met vriendelijke groet,
Marijn
marijn
moet ik dan gewoon bij een bij een echte schommel kijken wat de frequentie wordt als ik het bijvoorbeeld met 70 centimeter naar achteren trek? Ja, dat kan. En dan zou je ook nog eens kunnen onderzoeken of het wat uitmaakt of je 20, 40, 60 of 80 cm opzij trekt.
En of het wat uitmaakt of je een kleiner of groter kind op die schommel zet.... (trouwens, emmers met zand kunnen beter stil zitten dan kinderen)
Hup, chronometer, pen en papier pakken, en naar de speeltuin.
wat is trouwens jouw schoolniveau / leerjaar?
groet, Jan
ik zat erover na te denken als deze vragen eventueel te makkelijk zijn, met welke vragen zou ik dieper op dit onderwerp in kunnen gaan?
groet, Jan
Kies een object (slingerklok, planeet, wipkip, etc) en voer de volgende opdrachten uit:
Laat het object (in theorie) periodiek bewegen en laat een externe kracht invloed uitoefenen op deze beweging. Teken bijbehorende grafieken met realistische* getallen. Zorg ook dat bij het object arbeid, energie of gravitatie van toepassing is.
past mijn onderzoek binnen dit kader volgen u?
En dus weer een variant op https://www.natuurkunde.nl/vraagbaak/76290
De betreffende docent zorgt wel voor veel aanloop op dit forum. Of leerlingen verwijzen elkaar door.
marijn
Zorg ook dat bij het object arbeid, energie of gravitatie van toepassing is.past mijn onderzoek binnen dit kader volgen u?
- zwaartekracht
is de drijvende kracht achter de schommelbeweging.
- er is een continue omzetting van hoogte-energie
naar bewegingsenergie en weer terug.
- Er moet arbeid
worden uitgeoefend om de slinger aan de gang te krijgen. Met een meetlat en een badkamerweegschaal is zelfs nog wel benaderend te meten hoeveel. En luchtweerstand oefent arbeid uit om de trilling weer te dempen.
Marijn
Stel ik ga morgen bij een schommel meten en ik meet dat als er een kind van 40 kg op zit en er een uitwijking van 20 cm is de frequentie 0.5 is. Deze frequentie is dan toch niet de eigenfrequentie van de schommel? wel van de schommel met kind
Marijn
Hoe zou ik deze eigenfrequentie kunnen meten/berekenen? zonder kind. En verder gebruik je een chronometer.Maar gewoon horloge met secondenwijzer kan ook hoor. Kwestie van een beetje handig gebruiken.
Marijn
Hoe kan ik met een meetlat en een weegschaal meten hoeveel arbeid er verricht wordt? Wat meet je met een meetlint?
Wat kun je meten met een weegschaal?
welke zaken moet je weten om een arbeid te kunnen berekenen?
Marijn
Zou ik dit niet gewoon met een formule kunnen doen?Ik dacht dat het om een PRACTISCHE opdracht ging?
Marijn
Ik denk dat de docent liever heeft dat .. Ik zeg bij dit soort "denk"werk altijd tegen mijn leerlingen: "denken moet je aan de paarden overlaten, want die hebben een groter hoofd." Wat je ook kunt doen is dat aan je docent vragen. Want als jij niett weet wat je docent wil, hoe moeten wij dat dan weten?
Weet u toevallig welke formules ik daarbij moet gebruiken en hoe ik had kan betekenen?
dat is een rare vraag voor iemand die ook opmerkt:
Het is gewoon een werkstuk eigenlijk waarin ik moet laten zien dat ik de stof ken.
Om een basic slingerproef op te zetten moet een 5-vwo-er niet op een vraagbaak hoeven komen vragen om "formules" . Je hebt 6 pagina's van die dingen in je BINAS staan. Gebruik het verstand dat je geacht wordt te hebben en begin daar wat nuttigers mee te doen dan dit soort vragen in je zakcomputertje te toetsen.
In dezelfde tijd die je hier vandaag nu al hebt besteed had je ook al vier complete sets metingen in drievoud aan diverse parameters kunnen hebben.
En dan ga je die data eens netjes op een rijtje zetten, en dan zeg je "Hé, da's gek? Waarom .... "
En dán kom je met die "gekke" uitkomsten naar deze vraagbaak en kunnen we het er eens op vwo-5 niveau over hebben hoe het komt dat wat jij meet niet netjes voldoet aan die formules van je.
Groet, Jan
ik ga morgen dan wel de metingen uitvoeren die vergelijk ik dan wel met de de formule voor eigenfrequentie. Als ik er dan nog niet uit kom dan kom ik wel weer naar de vraagbaak.