Reacties
Jaap
op
16 februari 2021 om 21:23
Dag Fienne,
De schoolsluiting lijkt me reuze lastig (en ongezellig) voor scholieren: het probleem is voorstelbaar.
Hoe natuurkunde te leren...
1. Lang voor de toets beginnen, zodat er tijd is om leerstof weg te leggen en opnieuw te bekijken. Met frisse blik snapt u vaak dingen die u niet doorkrijgt door u erin vast te bijten. Wees mild voor u zelf: verlang niet van u zelf dat u alles de eerste keer al snapt. Morgen weer een dag.
2. Vroeg op de dag beginnen. Velen denken, zoals ik, dat nachtwerk productief is. Maar de volgende ochtend ziet u dat de helft niet deugt of veel eenvoudiger had gekund.
3. Neem voldoende tijd voor de basisbegrippen zoals versnelling, trilling, golf. Het kost extra tijd als u daar overheen stapt en meteen aan de eindopgaven begint. Dan moet u later toch 'terug naar af'.
4. Dezelfde leerstof in de woorden van iemand anders. Het boek 'Samengevat natuurkunde' is vast wel voor een paar euro tweedehands verkrijgbaar. Als ik het nieuwe natuurkundeboek niet snap, neem ik er ander boek naast. O, zó zit het dus!
5. Samendoen: kunt u met een klasgenoot samenwerken via telefoon, internet, of in persoon?
6. Elke dag beantwoorden ervaren docenten hier vragen van leerlingen.
Het is niet anders: bij de meeste mensen heeft natuurkunde tijd, geduld en doorzettingsvermogen nodig.
Hoe inzichtvragen aan te pakken: stelt u eens zo'n vraag? dan zien we verder...
De schoolsluiting lijkt me reuze lastig (en ongezellig) voor scholieren: het probleem is voorstelbaar.
Hoe natuurkunde te leren...
1. Lang voor de toets beginnen, zodat er tijd is om leerstof weg te leggen en opnieuw te bekijken. Met frisse blik snapt u vaak dingen die u niet doorkrijgt door u erin vast te bijten. Wees mild voor u zelf: verlang niet van u zelf dat u alles de eerste keer al snapt. Morgen weer een dag.
2. Vroeg op de dag beginnen. Velen denken, zoals ik, dat nachtwerk productief is. Maar de volgende ochtend ziet u dat de helft niet deugt of veel eenvoudiger had gekund.
3. Neem voldoende tijd voor de basisbegrippen zoals versnelling, trilling, golf. Het kost extra tijd als u daar overheen stapt en meteen aan de eindopgaven begint. Dan moet u later toch 'terug naar af'.
4. Dezelfde leerstof in de woorden van iemand anders. Het boek 'Samengevat natuurkunde' is vast wel voor een paar euro tweedehands verkrijgbaar. Als ik het nieuwe natuurkundeboek niet snap, neem ik er ander boek naast. O, zó zit het dus!
5. Samendoen: kunt u met een klasgenoot samenwerken via telefoon, internet, of in persoon?
6. Elke dag beantwoorden ervaren docenten hier vragen van leerlingen.
Het is niet anders: bij de meeste mensen heeft natuurkunde tijd, geduld en doorzettingsvermogen nodig.
Hoe inzichtvragen aan te pakken: stelt u eens zo'n vraag? dan zien we verder...
Theo de Klerk
op
16 februari 2021 om 22:12
Naast "Samengevat" is er ook nog de
Inzicht ontstaat pas als je begrijpt hoe een situatie in elkaar zit en welke natuurkundige processen zich daar afspelen. Dat is dus wat anders dan hoofdstukken uit een boek leren ("zo is het blijkbaar") maar die niet in een iets andere situatie kunnen toepassen doordat je de situatie doorziet, er inzicht in krijgt. Dat valt niet te leren via een trucje. Wel door allerlei opgaven te maken zonder de antwoorden meteen te bekijken. Nadenken, proberen, en uiteindelijk een soort "Aha Erlebnis".
Je vraag heeft geen simpel antwoord omdat iedereen op een andere manier leert en begrijpt. Zo kan iemand probleemloos misschien alle uitslagen Ajax-Feijenoord in zijn hoofd prenten sinds 1930 maar dat hem lukt niet voor een paar natuurkunde formules of woordjes Duits. Een minimumvoorwaarde is wel interesse, wil tot weten. Niet alleen "omdat het moet".
Het onderwerp is al eens vaker langsgekomen op dit forum - zonder definitief antwoord.
- gratis "Natuurkunde in het kort" (https://natuurkundeuitgelegd.nl/samenvatting.php) ,
- "Natuurkunde in je pocket" (https://www.noordhoff.nl/webshop/product/noordhoff-natuurkunde-in-je-pocket-9789001780234)
Inzicht ontstaat pas als je begrijpt hoe een situatie in elkaar zit en welke natuurkundige processen zich daar afspelen. Dat is dus wat anders dan hoofdstukken uit een boek leren ("zo is het blijkbaar") maar die niet in een iets andere situatie kunnen toepassen doordat je de situatie doorziet, er inzicht in krijgt. Dat valt niet te leren via een trucje. Wel door allerlei opgaven te maken zonder de antwoorden meteen te bekijken. Nadenken, proberen, en uiteindelijk een soort "Aha Erlebnis".
Je vraag heeft geen simpel antwoord omdat iedereen op een andere manier leert en begrijpt. Zo kan iemand probleemloos misschien alle uitslagen Ajax-Feijenoord in zijn hoofd prenten sinds 1930 maar dat hem lukt niet voor een paar natuurkunde formules of woordjes Duits. Een minimumvoorwaarde is wel interesse, wil tot weten. Niet alleen "omdat het moet".
Het onderwerp is al eens vaker langsgekomen op dit forum - zonder definitief antwoord.