natuurkunde leren

thomas stelde deze vraag op 08 december 2018 om 21:48.

ik zit in mijn examenjaar van het VWO en ik heb een beetje moeite met het halen van goede cijfers voor natuurkunde. In mijn vervolgstudie wil ik ook iets gaan doen waarbij veel natuurkunde komt kijken.

Mijn vraag was dus of jullie nog tips hebben voor het goed tot je nemen van de te leren stof bij een vak als natuurkunde, want ik vind dit erg lastig.
Of een soort stappenplan voor het maken van vragen waardoor deze makkelijker worden om op te lossen, iets in die richting.

Als jullie mij kunnen helpen zou dat echt geweldig zijn!!

Alvast bedankt...

Marissa op 08 december 2018 om 21:52
De meeste scholen hebben ook een online leermethode. In deze methode's zitten vaak andere vragen dan in het boek, een manier om te leren/oefenen dus.
Groet, marissa
Jan van de Velde op 08 december 2018 om 22:06
dag Thomas,

Als je in vwo-6 beland bent zou het stappenplan voor oplossen van een natuurkundevraagstuk al lang duidelijk moeten zijn. Hoe heb je het anders tot hier toe "overleefd"?

Da's vooral een kwestie van gestructureerd werken.

Als voorbeeld een voor een vmbo-er heel ingewikkeld probleem in dit filmpje

Ingewikkeld omdat het in een paar opvolgende stappen moet worden opgelost. De standaardtechnieken voor oplossen van natuurkunderekenvraagstukken zitten er eigenlijk allemaal wel in. Wat er op VWO "erger" kan worden dan hier is de wiskundige ingewikkeldheid, formules met machten en zo, maar dan heb je het eigenlijk wel gehad.

was dit iets dat je vooruithelpt?

Theo de Klerk op 08 december 2018 om 23:01
Natuurkunde begrijpen gaat niet wezenlijk anders dan wiskunde, scheikunde of biologie begrijpen. Als dat je wel lukt, moet je die benaderingswijze eens overnemen voor natuurkunde.
Als dat ook niet zo goed gaat moet je in elk geval eens nadenken of een vak met veel natuurkunde in de toekomst veel kans van slagen heeft.

zie ook eens https://nl.m.wikihow.com/Goed-worden-in-natuurkunde

Clara heeft dertig appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Clara nu over?