slecht in natuurkunde

mariska stelde deze vraag op 10 februari 2014 om 15:51.

Quote
Meneer van de Velde,

ik ben niet goed in natuurkunde en haal steeds een onvoldoende ervoor hoe goed ik het ook leer, maar ik wil het echt halen! Ik besteed er veel tijd aan. nu hoor ik dat het beter is als je de toets mondeling doet. Wat vindt u? is natuurkunde mondeling beter voor mensen die er moeite mee hebben of juist niet?

Ik heb moeite om het verhaal te koppelen aan de formule


met vriendelijke groet,

mariska 4vwo

Reacties:

Jan
10 februari 2014 om 17:52
Quote
Dag Mariska,

Als iemand problemen heeft met natuurkunde (of om het even welk vak) kan dat vele oorzaken hebben. Een "medicijn" is via een beeldscherm onmogelijk te geven. De een hééft het inzicht gewoon niet en moet gewoon leren "ploegen" om het te overleven, de mogelijke puntjes te rapen, bij de ander is het gebrek aan structuur, bij weer een ander gebrek aan overzicht (en die verzuipt), bij de volgende weer een totaal gebrek aan basale rekenvaardigheden, of totaal geen gevoel voor "puzzeltjes", of er zijn grote gaten gevallen in de onderbouw en dat breekt nu op, en zo kan ik de lijst nog wel even uitbreiden.

Veelal kun je best eens proberen om een uurtje of twee van een natuurkundeleraar die je wel ligt te krijgen, met als doel van die sessie om uit te vinden waar bij jou de pijn zit, en wat er gedaan moet worden om daar door- of overheen te komen.

Ik krijg, als een leerling een halve middag bij me aan de keukentafel zit (en dat gebeurt wel eens), de oorzaken wel grotendeels boven water. Dat zou de meeste van mijn collega's wel moeten lukken. 

"ik heb moeite om het verhaal te koppelen aan de formule".

Dan lijkt het erop dat je de "taal" niet spreekt. Je zou dan als stap 1  kunnen proberen om deze microcursus eens door te werken:

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=46674

Stomweg die taal erin, (net als Frans: woordjes stampen) stomweg die gestructureerde aanpak, en voor de oefeningen met niet al teveel denklagen kom jemet consequent die tips te gebruiken al rond.

Voor de rest is natuurkunde net als wiskunde: oefening baart kunst. Mondeling zie ik niet het voordeel van, behalve wanneer iemand die een mondelinge opgave geeft je ook mondeling over je drempels heenhelpt. Maar dat gaat natuurlijk niet bij toetsen of examens.

Of in het geval je stérk dyslectisch zou zijn. In dat geval kan een programma als Kurzweil of een dergelijk "voorleesprogramma" een uitkomst zijn. Die faciliteiten zijn er wél voor examens. 

Groet, Jan
mariska
10 februari 2014 om 22:43
Quote
Geachte heer Van de Velde,

Bedankt voor uw bericht en de site.

In de 3e klas had ik wel goede cijfers voor natuurkunde maar in de 4e haal ik steeds onvoldoendes. Ik heb nu ook bijles van een student.

Mijn leraar legt het niet goed uit en wij hebben hierover ook al bij de leiding beklaagd. Als ik bijles krijg dan snap ik het wel, maar dan maak ik een opgave en heb ik het weer fout.

Is het mogelijk bij u wat lessen te volgen. In de vakantie ?
Jan
11 februari 2014 om 00:05
Quote
Dag Mariska,

Niks is onmogelijk. Maar vanwege mijn woonplaats (nogal een uithoek van het land)  lijken me bijlessen van mij hoogstwaarschijnlijk nogal onpraktisch en prijzig gaan uitvallen.

Kan die leraar van jou uit de onderbouw jou niet beter helpen? Een paar pijnpunten aanprikken in je aanpak kan elke goeie docent bij wie je een paar uur aan de keukentafel zit. 

En heb je al eens een vraagstuk waarin je vastloopt, de vraagbaak is juist dáárvoor opgericht. Daarmee ben je hier alleszins altijd welkom. 

Groet, Jan 
Veronica
17 juni 2018 om 15:40
Quote
Beste meneer Van de Velde,
Ik zit in 4 vwo en heb aankomende donderdag mijn herkansing natuurkunde over het hoofdstuk 'Trillingen en cirkelbewegingen'. Ik wilde u vragen of u tips voor mij hebt. Ik wil deze toets echt goed maken, vooral omdat ik erg baalde van de punten die ik heb laten liggen op de eerste toets. Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,
V.
Jan van de Velde
17 juni 2018 om 17:43
Quote
dag Veronica,

Net als voor Mariska geldt: we kennen jou niet, en je zwakkere en sterkere punten dus ook niet. Echte wondertips wordt dus lastig.

Algemeen:

Je grootheden, de bijbehorende afkortingen en eenheden, en hun onderlinge verbanden (dwz de formules) probleemloos uit je hoofd kennen is één.

Strak (formule)rekenwerk is twee: gegeven en gevraagd netjes in afkortingen onder elkaar op een rijtje zetten,  dat leidt je veelal naar de juiste formule, netjes noteren, zonodig verbouwen, invullen, uitrekenen, en opletten dat je de juiste eenheid erachter noteert.

Punt drie, je oefenwerk. Heb je de afgelopen weken je oefenwerk van dit hoofdstuk gedaan en begrepen? Zo nee, wat ging er mis? Welk soort oefenvragen? Inzicht? Rekenwerk? 

Punt vier: je docenten: verwacht je voornamelijk rekenwerk, of voornamelijk inzicht/redeneervragen? 

Gevoel dat je ergens zwak in bent? Kom dan maar eens met een (letterlijk overgetypte) oefening uit die hoek, inclusief bijbehorend(e) plaatje(s), en (minstens het begin van) jouw uitwerking. Kunnen we eens zien wat we voor je kunnen doen. 

Groet, Jan
veronica
18 juni 2018 om 09:46
Quote
Beste meneer Van de Velde, 
mijn probleem ligt vaak dat ik er gewoon even niet op kom en anders maak ik soms fouten met het intikken in mijn rekenmachine etc. Meestal laat ik juist punten liggen bij de makkelijke vragen en dan haal ik juist wat meer punten bij de wat moeilijkere, maar dit verschilt heel erg. 
Gr.
V.
Theo de Klerk
18 juni 2018 om 09:55
Quote
>er gewoon even niet op kom

kan dat liggen aan het feit dat je "trillingen" of een ander onderwerp te letterlijk uit het boek neemt en er weinig "omheen" denkt zodat je bij de vraag over een veer misschien wel meteen denkt "trilling" maar als het over een atoom gaat dat in een rooster trilt of een getijde-grafiek je die associatie niet legt en er dus "niet op komt"?

De bijlage is een uittreksel uit een Oxford University samenvatting (voor Britten die daar natuurkunde willen studeren) over cirkelbeweging en SHM (simple Harmonic Motion - de simpele harmonische trilling (slinger/veer)) - al moet je het Engels dan wel kunnen bevatten.
Jan van de Velde
18 juni 2018 om 10:46
Quote

Jan van de Velde plaatste:

dag Veronica,

..//..

Gevoel dat je ergens zwak in bent? Kom dan maar eens met een (letterlijk overgetypte) oefening uit die hoek, inclusief bijbehorend(e) plaatje(s), en (minstens het begin van) jouw uitwerking. Kunnen we eens zien wat we voor je kunnen doen. 

kom maar op. Een voorbeeld kan wonderen doen.

groet, Jan
Eline
11 oktober 2019 om 20:46
Quote
Beste meneer van de Velde,
Ik heb aankomende week mijn eerste PTA over natuurkunde wat zo'n 12 verschillende hoofdstukken bevat. Ik ben altijd redelijk goed geweest in natuurkunde tot het vijfde leerjaar van het gymnasium. Daar heb ik ondanks alle moeite die ik erin stopte slechts 2 voldoendes in een schooljaar weten te behalen. Ik vroeg me af of u tips heeft voor mij met betrekking tot het voorbereiden van zo'n PTA. Dit vooral omdat ik vaak in de verkeerde hoek zit te denken bij natuurkunde en erg op zoek ben naar wat relevante tips hoe ik een natuurkunde opgave aan moet pakken. Alvast bedankt!
Jan van de Velde
12 oktober 2019 om 04:02
Quote
dag Eline,

Als ik dat lees ga ik denken "waar moet ik in 's hemelsnaam beginnen, en waar kan ik ophouden?" Zie ook wat ik in de eerste reactie in dit draadje aan Mariska schrijf. 

Deze vraag hoort eigenlijk thuis bij je eigen docent, die a) jou (hopelijk) een beetje kent, en b) eens even samen met jou door een paar onvoldoende gemaakte toetsen kan gaan om de punten op te zoeken waarop het mis gaat. Nu is het net of je een dokter mailt die jou totaal niet kent met de mededeling dat het sinds een jaar regelmatig overal een beetje pijn doet, in plaats van naar je eigen huisarts te stappen.

Is het een gebrek aan voldoende gestructureerde aanpak? Kan best, als je tot en met de vierde kon drijven op wat algemeen inzicht en "streetwise" rekenwerk. Je hoeft dan niet gestructureerd te werken om iets op te lossen, en oefent en leert dat dus ook niet. Maar naarmate je hoger komt wordt ook de stof van een vak als natuurkunde steeds abstracter, steeds iets verder van je dagelijkse belevingswereld, en dan werkt zo'n aanpak "op 't gevoel" niet meer, en begin je hoe langer hoe vaker vast te lopen. Dit maak ik vaker mee bij wat slimmere leerlingen. 

Maar voor de rest zijn er geen algemene tips, behalve oefenen en oefenen en oefenen met een boekje met uitwerkingen bij de hand, en zo een voor een je zwakke punten tegenkomen. 

Ik meen uit je verhaal af te leiden dat je nu in een examenjaar zit. Je zou dan eens kunnen  gaan bladeren in oude examens 
https://www.examenblad.nl/examen/natuurkunde-vwo-2/2019
op zoek naar opgaven die betrekking hebben op de stof van de komende toets. Daar waar je vastloopt probeer je je probleem te omschrijven en neer te leggen bij iemand uit je omgeving die je kan helpen, of ook hier op de vraagbaak. En dan niet alleen met als doel de oefening op te lossen, maar vooral ook als doel erachter te komen waaròm je vastliep. 

Niks werkt dan beter en vlotter dan eens een paar uur bij een capabele docent aan de keukentafel zitten, maar ja, die heb je niet voor het oprapen. Die moet na twee middagen toch wel eens een diagnose kunnen stellen en wat behulpzame medicijnen kunnen voorschrijven.

Een wat omslachtiger alternatief is deze vraagbaak, en/of het huiswerkforum van Wetenschapsforum.nl. Plaats het probleem, laat zien wat je probeerde en hoe, omschrijf waarop je vastloopt, en laat je helpen met hints en tips. 

succes, Jan

Plaats een reactie:


Bijlagen:

+ Bijlage toevoegen

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vraag te beantwoorden.

Clara heeft eenentwintig appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Clara nu over?

Antwoord: (vul een getal in)