valbeweging cilinder in water
Scholier stelde deze vraag op 11 april 2021 om 14:09. Ik moet voor een opdracht een valbeweging maken (in coach 7) van een cilindervormig blok hout (andere gegevens staan op bijlage). In de opdracht staat, als het blok in het water komt dan krijgt het ook een opwaartse kracht. Ik had al een tekening gemaakt van de situatie op papier alleen ik weet niet of het klopt, en of het wel een goede beschrijving van de situatie is, en ook niet helemaal hoe het in coach verwerkt moet worden. Kan iemand me een eindje op weg helpen?
Reacties
je grafiek is een redelijke voorspelling voor hoe dat er uiteindelijk uit zal gaan zien.
Maar stop alsjeblieft met voor elke vraag die je hebt over deze opdracht een aparte topic te openen: jij verliest het overzicht over wat we je al vertelden, wij ook.
Kun je dat aub wat gestructureerder aanpakken?
Groet, Jan
Oké, sorry, ik weet nog niet helemaal hoe deze site werkt dus ik zal de volgende keer alles onder 1 topic houden.
Weet u misschien ook hoe ik dit in coach 7 zou kunnen aanpakken?
Scholier
Weet u misschien ook hoe ik dit in coach 7 zou kunnen aanpakken?zoals altijd bij modelleren, stap voor eenvoudige stap opbouwen. Vooral niet alles tegelijk. Hoeveel modelleer-ervaring heb je al?
Eenvoudig te voorspellen of na te rekenen wat je model moet doen, en dat test je, bijvoorbeeld door een paar keer te draaien met verschillende beginwaarden.
Werkt dat volgens voorspelling?
Dan bouw je een beginsnelheid in.
Het is weer eenvoudig te voorspellen wat dat voor invloed moet hebben, en dat test je.
Werkt dat volgens voorspelling?
Dan bouw je een horizontale snelheid erbij in.
Het is weer eenvoudig te voorspellen wat dat voor invloed moet je hebben, en dat test je, bijvoorbeeld grotere en kleinere horizontale snelheid instellen.
Werkt dat volgens voorspelling?
Dan bouw je een luchtweerstand erbij in.
Het is weer eenvoudig te voorspellen wat dat voor invloed moet hebben, en dat test je, bijvoorbeeld grotere en kleinere luchtweerstand instellen.
Werkt dat volgens voorspelling?
enzovoort.
Want pruts je in één klap een model met 10 variabelen in elkaar dan doet dat 99 van de 100 keer gekke dingen, en meestal is nauwelijks meer uit te zoeken waar die foute stap of stappen zitten.
Op een vergelijkbare manier ga jij jouw model bouwen. Eerst stomweg vrij vallen, dan luchtweerstand erbij, dan een grens van een meter vallen inbouwen, dan opwaartse kracht erbij, en bij elke toegevoegde stap eerst uitvoerig testen of je model zich volgens voorspelling (= logisch) gedraagt.
Groet, Jan
Ik heb de zwaartekracht (Fz) nodig voor in mijn model, alleen ik heb geen massa van het blok hout. IS er nog een andere manier om hier achter te komen met de gegevens die ik heb?
uiteindelijk zal de massa er weinig toe doen en de dichtheid belangrijker zijn. Immers, meer massa, meer volume. En het is het volume waar je de opwaartse kracht mee bepaalt, niet zozeer de massa
(een ijsberg van een miljoen kg drijft even goed als een ijsblokje van 5 gram)
Ik heb de Frest nodig, en dan is bij mij Fw + Fz maar dat kan ik niet berekenen zonder de massa.
Scholier
ik heb geen massa van het blok hout. IS er nog een andere manier om hier achter te komen met de gegevens die ik heb? je neemt de afmetingen van die cilinder, en zoekt in een tabellenboek de dichtheid van hout op. Dat varieert natuurlijk per houtsoort, nou dan kies je maar een soort. Voor jouw proefje zoals je dat voorziet zal dat een houtsoort met een dichtheid kleiner dan die van water moeten zijn.
Maar ik zou die dichtheid (en afmetingen) in je gegevenstabellen stoppen, en je model als een van de eerste stappen de massa laten uitrekenen. Dan kun je later je model makkelijk laten draaien voor verschillende houtsoorten :)
Groet, Jan
Da's dus een hoop werk als je nog niks gemodelleerd hebt.
En kun je eventueel apart nog de opwaartse kracht van het water tonen (hoe groter volume onder water, hoe groter de kracht).
De x,t kan je vast vertellen hoe diep je al onder water gezakt bent (x - xwateroppervlak) en welk volume daar bij hoort...
Wat ik uit je verhaal aflees is dat je nog helemaal geen model gemaakt hebt voor Coach en eigenlijk ook niet snapt wat er allemaal gebeurt (en dan is een model maken wel erg lastig).
Terug dus naar de tekentafel:
- wat is een valbeweging? Bewegings/krachtformules?
- wat is de opwaartse kracht volgens Archimedes? Formules?
- en als hij gedempt moet zijn (wat de natuurlijke toestand zal zijn) dan moet je ook nog wrijvingskrachten gaan toevoegen daarna, al of niet voorzien van energieverliezen door golvend/spattend water. (maar bouw dat maar stap voor stap in)
Deze toepassen in een model. Dat ga ik hier niet allemaal zitten doen.