Slecht in natuurkunde

Marlies stelde deze vraag op 02 oktober 2020 om 22:36.

Beste,

in klas 3 was ik erg goed in natuurkunde ik stond als eindcijfer een 9. Dus heb ik ervoor gekozen op natuurkunde in mijn profiel te kiezen. Nu achteraf baal ik daar heel erg van! Ik snap de stof wel en kan er opdrachten mee maken maar zodra ik een toets moet maken lukt het niet. Vaak heb ik achteraf de gedachte dit had ik kunnen weten. Nu wil ik dit jaar heel graag halen (examen). Hoe kan ik dit het beste aanpakken?  

Reacties

Theo de Klerk op 02 oktober 2020 om 23:39
Deze vraag is eerder gesteld en heeft geen eenduidig antwoord: https://www.natuurkunde.nl/vraagbaak/33992

In de bovenbouw wordt toenemend begrip en inzicht gevraagd. Stampen en leren is niet meer voldoende voor een goed cijfer. In de laatste klas is vooral inzicht van belang: kun je een nieuwe situatie in deelproblemen opdelen die je wel kunt oplossen en kun je die deeloplossingen combineren? Dat leer je niet door stampen maar door oefenen en doen.
Jan van de Velde op 03 oktober 2020 om 02:01

Marlies plaatste:

Hoe kan ik dit het beste aanpakken?  

Gewoon samen aan de "keukentafel" met een natuurkundedocent die zijn vak verstaat, en die jou  hardop denkend een paar goed gekozen oefeningen laat maken. In een uurtje of twee is het probleem dan vast wel boven water. 

In dat soort gevallen vind ik vaak een stel ingesleten verkeerde gewoontes. Als je de derde gehaald hebt met eindcijfer 9 is de kans groot dat je alles toen nog met een soort "streetwise" flodderaanpak kon redden in nog betrekkelijk eenvoudige vraagstukjes en toen dus nooit structuur hebt ingetraind. In latere jaren wordt het meer puzzelwerk en niet meer zo "aanvoelbaar"  en red je het niet meer zonder een gestructureerde aanpak. Of dat bij jou ook het geval is? Geen idee, want ik ken je niet.

Groet, Jan
Jan van de Velde op 03 oktober 2020 om 09:39

Marlies plaatste:

Ik snap de stof wel en kan er opdrachten mee maken maar zodra ik een toets moet maken lukt het niet. 

Als die opdrachten die je noemt van eenzelfde moeilijkheidsgraad zijn als toetsvragen, en je gewend bent je oefeningen netjes volledig uit te werken (een gebrek aan uitwerking kost namelijk ook punten) , klinkt dit ook wel een beetje als faalangst. 
Marlies op 03 oktober 2020 om 09:44

Theo de Klerk plaatste:

Deze vraag is eerder gesteld en heeft geen eenduidig antwoord: https://www.natuurkunde.nl/vraagbaak/33992

In de bovenbouw wordt toenemend begrip en inzicht gevraagd. Stampen en leren is niet meer voldoende voor een goed cijfer. In de laatste klas is vooral inzicht van belang: kun je een nieuwe situatie in deelproblemen opdelen die je wel kunt oplossen en kun je die deeloplossingen combineren? Dat leer je niet door stampen maar door oefenen en doen.
Bedankt voor u antwoord, de vraag in de link was ik nog niet tegen gekomen. Bedankt daar voor! 
Marlies op 03 oktober 2020 om 09:48

Jan van de Velde plaatste:

Marlies plaatste:

Ik snap de stof wel en kan er opdrachten mee maken maar zodra ik een toets moet maken lukt het niet. 

Als die opdrachten die je noemt van eenzelfde moeilijkheidsgraad zijn als toetsvragen, en je gewend bent je oefeningen netjes volledig uit te werken (een gebrek aan uitwerking kost namelijk ook punten) , klinkt dit ook wel een beetje als faalangst. 
Beste Jan, 

Wat u ook zegt in een eerder antwoord met het puzzelwerk wat nu vaak word gevraagd loop ik wat vast. Niet perse omdat ik het niet weet maar ik niet weet of ik het dan wel goed doe. Dus misschien ziet daar wel een stukje faalangst in? Dan maar gewoon gaan opschrijven wat ik denk en niet bij nadenken of het goed of fout is! Bedankt voor u antwoord menner!!
Jan van de Velde op 03 oktober 2020 om 10:13

Marlies plaatste

Dus misschien ziet daar wel een stukje faalangst in? 
Als het goed is heeft je school een faalangsttrainer. Zoek je mentor eens op. 

Marlies plaatste

Dan maar gewoon gaan opschrijven wat ik denk en niet bij nadenken of het goed of fout is! 
Als je zo je oefeningen uit je boek NETJES opgelost krijgt kan dat een poging waard zijn. Maar weet je zker dat je geen last hebt van 

Jan van de Velde plaatste

een stel ingesleten verkeerde gewoontes. 

??

groet, Jan

Plaats een reactie

+ Bijlage

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vraag te beantwoorden.

Clara heeft achtentwintig appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Clara nu over?

Antwoord: (vul een getal in)