wetten van kepler

lars stelde deze vraag op 20 november 2018 om 13:12.
toon aan dat de constante behorend bij vergelijking 1.24 in overeenstemming is met figuur 1.6

kan iemand mij helpen?

Theo de Klerk op 20 november 2018 om 13:38
Geen idee wat vergelijking 1.24 is.

Of verwijst dit naar dezelfde pagina's van https://www.natuurkunde.nl/vraagbaak/63063 ?

Voor elke Kepler baan geldt dat in een zelfde tijdsbestek een even groot oppervlak van de ellips wordt doorlopen (zg. "perkenwet") en die komt overeen met T2 = 4π2/(GMzon) r3   of  1/r3 = 4π2/(GMzon) 1/T2

Om voor T2 en r3 een lineair verband te zien is een logaritmische plot handig omdat machten dan verworden tot vermenigvuldigingen die weer als lineair verband zijn weer te geven:
log 1/T2 = log T-2 = -2 log T  en  log 1/r3 = -3 log r

Als je dan log T als x-as neemt en log r als y as dan moet er een grafiek ontstaan die -3 log r = - 2 log T + constante ofwel y = 2/3 x + constante: een lineair verband met helling 2/3 en een afsnijding (4π2/(GMzon) )

Bij Systematische Natuurkunde (vwo 4, hfd 7.4) is een wel aardige modellering in Coach van ellipsbanen waar dan de baan kan worden getekend voor een planeet of satelliet die bijna geen massa heeft vergeleken met de massa waarom het draait (zoals aarde tov zon). Met wat aanpassingen kun je zo ook de snelheid tegen de tijd of snelheid tegen de draaihoek uitzetten.

Theo de Klerk op 20 november 2018 om 15:03
Ik zie nu dat de figuur uit "Introductory Astronomy & Astrophysics" van Zeilik & Gregory komt. Een prima inleidend boek voor sterrenkunde/natuurkundestudenten 1e of 2e jaars...

En dan is formule 1-24 "gewoon" de periode-afstand relatie van Kepler. Op school als cirkel behandeld, in werkelijkheid voor ellipsen afgeleid (maar planeetbanen zijn vrijwel rond - uitgezonderd Pluto, maar die is ook geen planeet meer). Hier gebruiken ze "a" als afstand ipv "r"

Clara heeft zevenentwintig appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Clara nu over?