Buckeye Bullet (vwo 2010-II-3)

- stelde deze vraag op 19 mei 2016 om 20:33.

Zie: "Buckeye bullet"  vwo examen 2010-II-3
http://www.natuurkunde.nl/opdrachten/832/buckeye-bullet-vwo12-2010-2-opg-3

 De vraag luidt: 

De 'Buckeye Bullet'is met bijna 500 km/h houder van het snelheidsrecord voor elektrische auto's. De wagen is gebouwd door studenten van de universiteit van Ohio (USA) en heeft een massa van 1740 kg. De recordrace werd gereden op een zoutvlakte in de staat Utah. Daar is een speciaal parcours uitgezet om snelheidsrecords te vestigen. Dit parcours is 7 mijl lang. Het eerste stuk (versnellen) is om op te trekken. Op het tweede stuk (Timed Miles) wordt gemeten en het laatste stuk (Remmen) is om af te remmen. 1 mijl komt overeen met 1609,344 meter. 

Op de zoutvlakte hebben de banden minder grip dan op een gewone weg. Bij te fel optrekken kunnen de wielen daarom slippen en mislukt de recordpoging. Voor auto's als de Buckeye Bullet geldt op de zoutvlakte de vuistregel: 

De voortstuwende kracht die de motoren via de wielen op de zoutvlakte kunnen uitoefenen, is maximaal 1/3 van het gewicht van de auto. 

Dit is een klein stukje benodigde informatie voor de vraag. 

Bij de vraag wordt een (v,t)-diagram gegeven.  

Ga met behulp van de (v,t)-diagram na of de vuistregel bij deze recordpoging geldt. 

______________________________________________________________________

Ik heb hierbij de versnelling uitgerekend en de formule fres = m * a gebruikt. 

Ik kwam hieruit op fres = 5568 N en ik stelde dat Fres = Fstuw. 

______________________________________________________________________

Het antwoord model gebruikt ook de formule fres = m* a maar koppelt deze aan fz = m* 9,81. 

Zij zeggen: Fmotor = fres en dus 

Fmotor / Fz = (ma) / (mg) = a / g = 3,14 / 9,81 = 0,32 en dus klopt de vuistregel want dit is ongeveer 1/3. 
 
_______________________________________________________________________

Nu snap ik niet waarom ze hier fz gebruiken en dus mijn vraag of iemand mij dit kan uitleggen. 


Reacties

Jan van de Velde op 19 mei 2016 om 21:15

- plaatste:

Nu snap ik niet waarom ze hier fz gebruiken en dus mijn vraag of iemand mij dit kan uitleggen. 

Dag streepje,

da's een kwestie van lezen:

Op de zoutvlakte hebben de banden minder grip dan op een gewone weg. Bij te fel optrekken kunnen de wielen daarom slippen en mislukt de recordpoging. Voor auto's als de Buckeye Bullet geldt op de zoutvlakte de vuistregel: 

De voortstuwende kracht die de motoren via de wielen op de zoutvlakte kunnen uitoefenen, is maximaal 1/3 van het gewicht van de auto. 


En daaruit mogen we concluderen dat de wrijvingscoëfficiënt µ uit het verband "wrijvingskracht = wrijvingscoëfficiënt x normaalkracht" tussen de banden en het zout ongeveer 0,33 bedraagt. 

De grootte van de wrijvingskracht bepaalt de maximale grootte van de kracht waarmee de auto zich tegen het "wegdek" kan afzetten, de grootte van de zwaartekracht bepaalt de normaalkracht.


Die µ = 0,33 is flink wat minder dan wat de speciale zachte rubbers van Formule-1 banden op asfalt halen. Maar nóg is de µ van 1,2 of meer dáárvan niet voldoende voor het supersnelle bochtenwerk van die bolides, en wordt dan maar noodgedwongen de andere factor uit het wrijvingskrachtverband, Fn, vergroot door omgekeerde vleugels te monteren: waar ze een vliegtuig van de grond zouden tillen duwen deze, ondersteboven gemonteerd, de F1-wagens juist tégen de ondergrond.

Duidelijk zo?

groet, Jan

Plaats een reactie

+ Bijlage

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vraag te beantwoorden.

Noortje heeft zeven appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Noortje nu over?

Antwoord: (vul een getal in)