Vraagje over Systeembord (model maken)

Peter stelde deze vraag op 13 maart 2008 om 14:20.

Hoi mensen,

ik heb een vraag over een opdracht, betrekking met het Systeembord.

Opdracht:

Als er een hard geluid klinkt gaat er 4 s lang een ledje branden. Het ledje blijft branden totdat je het met een drukknop uitschakelt.

Het lukt mij  niet om dit moedel te maken (let op: ik gebruik systematic, digitale versie van het systeembord), weet iemand hoe ik het wel in werking kan krijgen?

Bedankt,


Peter

Reacties

Bas op 13 maart 2008 om 14:32

Hoi Peter,

We kunnen je vertellen hoe het moet, en dan weet je het. Maar daar gaat het niet om. Bij opdrachten met een systeembord gaat het erom dat je een probleem kunt hakken in kleine stukjes. Hiervoor moet je eerst leren (door te lezen en door te oefenen) wat ieder onderdeel apart doet. Daarna moet je gaan puzzelen en er dan voor zorgen dat je onderdelen samen doen wat er in de opdracht staat. Het is dus echt aan jou. Succes!

Groeten,

Bas 

Ron op 13 maart 2008 om 15:04

Dag,

 

bas heeft natuurlijk helemaal gelijk. Je geeft aan dat het jou in systematic niet lukt. dat betekent dat je het al geprobeerd hebt. Stuur eens een schermafbeelding van je model op dat je nu hebt. Dan kunnen we daar naar kijken wat er eventueel verbeterd kan worden.

 

Peter op 13 maart 2008 om 18:24

Hallo mensen,

allereerst dank voor jullie berichten,

en gelijk hebben jullie. Ik weet inmiddels wat alle elementen doen in systematic, maar het is me toch niet echt gelukt,

ik probeerde alvast, als er een hard geluid klinkt, gaat er een ledje branden, zie printscreen, dit is ondertussen wel gelukt, als ik op de drukschakelaar druk, dan gaat het ledje branden (ingsteld op ''hard'') zie printscreen:

Maar hoe verder te gaan?

Grt

Peter op 13 maart 2008 om 18:26

Ik moet nu proberen om: als er een hard geluid klinkt, gaat er 4 SEC. lang een ledje branden, hoe kan ik dit in werking zetten?

Ik weet dat je een pulsteller nodig hebt, maar verder?

Bas op 13 maart 2008 om 21:05

Hoi Peter,

Heel goed, hier kunnen we wat mee.

Je hebt nu voor elkaar dat er een lampje gaat branden bij een geluidje. Er zijn nu twee situaties waarbij het lampje uit moet gaan:

1 Je drukt op een knop.

2 Er zijn vier seconden verstreken.

De eerste stap is nu om dat in te bouwen. Ben je bekend met de uitgangen van je pulsteller (daar zit iets met een 4)? En je EN-poorten, OF-poorten en inverters? Daar kom je vast een eind mee!

Als dit gelukt is werkt het waarschijnlijk nog niet helemaal goed en kan je eventueel met resetfunctie(s) en geheugenelement(en) aan de slag om het helemaal netjes te maken.

Ik hoop dat je nu vooruit komt. 

Groetjes,

Bas 

Peter op 13 maart 2008 om 21:42

Hoi, heb echt van alles geprobeerd,

toch lukt het niet echt, zie printscreen, lukt niet helemaal nl.

Ron op 15 maart 2008 om 01:20

Dag Peter,

Ik zie dat je er aan gewerkt hebt. Het is inderdaad niet de meest eenvoudige vraag. Het kostte mij ook wel even tijd om een werkende schakeling te krijgen.

Wat in jouw schakeling opvalt is dat je een teller gebruikt die aangesloten is op een pulsgenerator van 4 Hz. Als je de teller dan bij 4 pulsen iets laat doen, is er toch maar 1 seconde verstreken. Verder gebruik je wel de juiste elementen maar nog niet helemaal in de goede volgorde. Hieronder een voorbeeld van een schakeling die doet wat je vraagt.



Merk op dat het ingangssignaal een drukschakelaar is, het indrukken van deze schakelaar komt overeen met een hoge geluidssterkte (de geluidssensor die je eigenlijk moet gebruiken staat afgebeeld naast de drukschakelaar).

Er zijn vast meerdere mogelijkhden voor een goed antwoord. Misschien heb jij een eenvoudiger versie maken, die toch precies doet wat je wilt.

Laat maar weten als je vragen over de schakeling hebt.

Kijk ook eens op de bijlessen die we over het systeembord hebben: http://www.natuurkunde.nl/artikelen/view.do?supportId=583635

Plaats een reactie

+ Bijlage

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vraag te beantwoorden.

Clara heeft zes appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Clara nu over?

Antwoord: (vul een getal in)