Galileï: de markt

Onderwerp:

In het project 'De val van Galilei' wordt een aantal zaken waarmee Galileo Galilei worstelde in spelvorm behandeld. Leerlingen van het St. Bonifatiuscollege uit Utrecht hebben dit spel gespeeld tijdens een driedaagse werkweek. In dit artikel komt het bindende element van dit spel aan bod: de markt.

De markt

Een drukte van belang op de markt. Kooplustige leerlingen inspecteren het aanbod

Het spel op zich bestaat uit vijf spelrondes die zich elk in een stad in Italie afspelen. In elke ronde kunnen florijnen verdiend worden. Deze florijnen gebruiken de leerlingen om op de markt materiaal aan te schaffen. De markt is daarmee een terugkerend element in het spel dat tussen twee spelrondes in past. In de eindronde van het spel (het proces in Rome) krijgen leerlingen vragen voorgelegd die aansluiten bij de producten van de markt. Leerlingen die de juiste spullen op de markt hebben gekocht en die deze producten aandachtig hebben onderzocht, maken dus meer kans in de eindronde.

Onderzoek aan camera obscura
Bekijk de film Onderzoek aan camera obscura

Meer weten?
Het spel 'De val van Galilei' is in Belgie ontwikkeld aan de Artevelde hogeschool in Gent. Op deze website vind je nog veel meer algemene informatie over dit project.

Het aanbod op de markt

Het aanbod op de markt is, zoals dat hoort, zeer divers. Aan de ene kant zijn er de wetenschappelijke objecten waarmee Galilei ook mee gewerkt heeft (lenzen, camera obscura, slinger). Aan de andere kant zijn er voorwerpen op het gebied van schilder- boekdruk- en bouwkunst te koop (reproducties van schilderijen, drukletters). Daarnaast zijn er voorwerpen te koop op het gebied van de handel (zeekaarten, buideltjes met specerijen). Tezamen geven de voorwerpen op de markt een afspiegeling van het dagelijks leven in de tijd van Galilei.

Onderzoek aan slingerbeweging
Bekijk de film Onderzoek aan slingerbeweging

Marktwerking

Net als op de echte markt is hier ook sprake van schaarste. Elk groepje bepaalt welk voorwerpen het wil kopen maar er zijn meer groepjes dan voorwerpen. Niet iedereen kan dus kopen wat hij of zij wil. Bovendien heeft natuurlijk geen enkel groepje floriujnen genoeg om alles te kopen dat er op de markt aanwezihg is. Binnen een groepje moeten de leerlingen dus bepalen hoe zinvol het is om een bepaalde aankoop te doen. Ze weten dat ze in de eindronde vragen kunnen krijgen die handelen over de voorwerpen van de markt. Als ze denken genoeg te weten over de camera obscura dan is het niet zinvol om zo'n camera obscura op de markt aan te schaffen. Wanneer een groepje zelf onvoldoende kennis heeft van een bepaald onderwerp dan is het juist wel zinvol om hierover iets op de markt te kopen. Het is overigens niet noodzakelijk dat de leerlingen in de eindronde alles weten.

Een leerling onderzoekt de lenzen die ze op de markt heeft gekocht. Op de tafel enkele reproducties van schilderijen uit de tijd van Galilei.

Meer lezen over de val van Galileï?
Dit artikel maakt deel uit van een serie artikelen over de val van Galileï. Behalve het hoofdartikel zijn er zes kleinere artikelen waarin telkens een spoelronde beschreven wordt. U vindt deze artikelen op alfabetische volgorde in de kantlijn. Wanneer u de artikelen wilt lezen in de volgorde waarin ze in het spel aan bod komen, dan kunt u in onderstaande ljst het artikel van uw keuze aanklikken.

Hoofdartikel: De val van Galileï
Ronde 1: Intro en valbeweging te Pisa
Ronde 2: Vertraagde val in Padua
Tussenronde: de markt
Ronde 3: Traagheid in Venetië
Ronde 4: Werldbeelden in Florence
Ronde 5: Het proces in Rome