Icon up Overzicht

Parachutespringen van recordhoogte

Onderwerp: Kracht en beweging, Rechtlijnige beweging

Op zondag 14 oktober sprong de Oostenrijker Felix Baumgartner van een hoogte van 39 km boven het aardoppervlakte uit een luchtballon. Hij maakte de langste parachutesprong ooit. Aan deze sprong ging veel voorbereiding vooraf. In enkele artikelen gaan we na welke voorbereidingen dit geweest zijn en rekenen we aan de hand van een model na wat er allemaal gebeurd is. Dit model rond parachutespringen wordt elders op natuurkunde.nl uitvoerig beschreven.

Laten we eerst eens kijken waar het eigenlijk over gaat. Als je op youtube zoekt, vind je heel veel filmpjes over deze sprong. Onderstaand filmpje is een (Engelstalige) reportage van 2,5 minuut zoals ABC news deze maakte op de dag van de sprong.

Korte reportage over de sprong van Baumgartner op youtube

In een korte serie artikelen gaan we deze sprong narekenen. Hierbij maken we gebruik van een model waar alle gegevens in kunnen worden ingevoerd en nagerekend.

Modelleren van een parachutesprong

Elders op natuurkunde.nl vind je een complete serie waarin wordt uitgelegd hoe je in Coach een parachutsprong kunt modelleren. Dit begint met een heel eenvoudig model en wordt steeds ingewikkelder. Behalve de natuurkundige kant wordt in deze serie artikelen ook uitgelegd hoe je het modelleren zelf aanpakt.

Ga naar de serie artikelen over modelleren van een parachutesprong.

De verschillende artikelen in deze serie

 

We beginnen met een bestaand model en voeren daar de gegevens van deze sprong in. Levert het model dan de waarden die ook in werkelijkheid optraden?

Het model waarmee we begonnen zijn, is ontwikkeld voor 'normale' parachutesprongen. Deze sprong is echter van veel grotere hoogte gemaakt, hierdoor verandert de valversnelling. Hoe groot is hiervan het effect?

Vanuit de redactie van natuurkunde.nl zijn we niet de enigen die zich bezig houden met deze sprong. Natuurkundedocent Gerard van Eijk heeft een tekstmodel gemaakt in Coach waarbij hij ook enkele vragen heeft geformuleerd. Kijk hoe ver jij komt met deze opgave.

Ben je leraar natuurkunde en heb je hier aandacht aan besteed in je lessen? Wil je dat graag op natuurkunde.nl delen met je collega's en andere leerlingen? Neem dan contact op met Ron Vonk.