golven spuiten

Isa stelde deze vraag op 13 oktober 2025 om 15:23.

ik vind deze vraag heel lastig en ik snap niet welke formule ze hierbij willen toepassen, zouden jullie dit willen uitleggen? 

 


Voor het maken van een creatie in de sfeer van het titel van dit vraagstuk, loopt een leerling met de snelheid v is 0,3 meter per seconde over het dak van de school. Lengte van het dak is 8,4 meter. Tijdens het lopen laat hij een motorspuit voor de gegevel hangen, die met de snelheid van 0,13 kilogram per seconde horizontaal verf tegen de muur spuit. De lege spuit heeft nog een massa van 6 kilogram en er wordt 4 kilogram verf in gedaan. Verder hangt de spuit ook nog aan een veer met een veerconstant. c is 200 nano per meter. Al lopende beweegt de leerling de spuit in een vast ritme op en neer met de trillingstijd is 1,3 seconde. Op t is 0,0 is de amplitie van de spuit 20 centimeter. Hoeveel slingeren worden hiermee op de muur geverfd, ga hierbij uit van de gedwongen trilling van trillingstijd is 1,3 seconde.

Reacties

Jaap op 13 oktober 2025 om 18:20

Dag Isa,
a. Wat houdt de leerling in de hand: het bovenste uiteinde van de veer of de motorspuit?
b. Kun je hier een schets plaatsen van de situatie in zij-aanzicht?
Teken de grond, het dak, de leerling, de veer en de spuit.
c. Je schrijft 'een veer met een veerconstant. c is 200 nano per meter'.
Is dat een spiraalveer met een veerconstante $C=200$ newton per meter?
d. Ben je bekend met modelleren (numerieke, dynamische of iteratieve modellen)?
e. Welk onderwijs volg je: vwo of havo of anders, welk leerjaar?
Groet, Jaap

Isa op 13 oktober 2025 om 18:24

De motorspuit houdt die vast in een vast ritme. 
Ik bedoelde idd 200 Newton per meter excuses

ik ben niet bekend met het modelleren en ik zit in vwo 5

Pieter Kuiper op 13 oktober 2025 om 18:44

Voor deze (eerste?) vraag van deze (vermoedelijk veel meer uitgebreide) opgave moet je eerst uitrekenen hoe lang die leerling erover doet om dat dak over te lopen. 

Jan van de Velde op 13 oktober 2025 om 20:24

Dag Isa

Dit is een heleboel verwarrende informatie voor wat in essentie (nu nog) een heel eenvoudige opgave is. De enige uitdaging is vooralsnog om alle informatie die overbodig is vanwege 

ga hierbij uit van de gedwongen trilling. 

.Massa, veerconstante, spuitdebiet zijn vooralsnog overbodige gegevens .

Blijft over een brugklassommetje: 
Iemand legt een afstand van 8,4 m af met een snelheid van 0,3 m/s. Tijdens zijn beweging tekent hij elke 1,3 s een golf. Hoeveel golven worden getekend?  

Groet, Jan

Isa op 13 oktober 2025 om 21:00

Ahhh heel erg bedankt!!! is inderdaad een brugklas som met velen overbodige gegevens

Jan van de Velde op 13 oktober 2025 om 21:47

Dag Isa,

We mogen aannemen dat er nog een stel (sub)vragen achteraan kwamen, en anders is dit inderdaad een oefening om gegevens te schiften in "bruikbaar" en "onbruikbaar". Ik weet eerlijk gezegd niet hoe gebruikelijk dat is. In de naar schatting 15 000 topics die deze vraagbaak ooit heeft gekend nog geen handje. 

Groet, Jan

Plaats een reactie

+ Bijlage

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vraag te beantwoorden.

Noortje heeft negenentwintig appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Noortje nu over?

Antwoord: (vul een getal in)