modelleren van de krachten van een trampoline

Silvian stelde deze vraag op 15 april 2024 om 16:28.

 Hi allemaal,

Voor een school opdracht natuurkunde moest ik leren modelleren en een stopmotion van die beweging maken op basis van die tabellen. We willen zeg maar een poppetje op een trampoline laten landen met een snelheid en dan laten "stuiteren/springen" tot stilstand. Maar hoe bereken je dat als je geen veerconstantes kan vinden en daardoor de maximale uitrekking niet weet en dus ook niet weet hoe hoog een persoon springt. Trouwens hoe bereken je dat überhaubt de maximale uitrekking als je wel de totale veerconstante hebt en hoe hoog iemand kan springen op een trampoline?

Reacties

Jan van de Velde op 15 april 2024 om 16:45
Dag Silvian,

dan doe je een aantal aannames die tot (nog zo verantwoord mogelijke) vereenvoudiging leiden. 
"Consider a spherical cow" (google it!) , met de beste bedoelingen, om tot een redelijke benadering te komen. 

Je zou je trampoline kunnen benaderen met twee veren die elk nog wel aan de wet van Hooke voldoen zodat je kunt (laten) rekenen, maar die als samenstel meer op een trampoline lijken, zoiets:

Dat geeft door de steeds veranderende hoek waaronder de veren trekken een al heel wat nettere benadering dan één verticale veer. De trampolinespringer is in mijn voorbeeld een echte "spherical cow" :) 

Voor startwaarden als veerconstantes, voorspanning enz probeer je dan iets redelijks te bedenken, (analyseer eens wat filmpjes van trampolinespringers) en als je model ernstig van een reële trampoline afwijkt ga je je model "tweaken", dwz startwaarden of mogelijk ook rekenloops aanpassen/verfijnen tot er wel wat redelijks uitkomt. 

Groet, Jan

Plaats een reactie

+ Bijlage

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vraag te beantwoorden.

Roos heeft drie appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Roos nu over?

Antwoord: (vul een getal in)