Technische natuurkunde studeren

Lotte stelde deze vraag op 06 maart 2024 om 21:57.

Hallo meneer,

Ik wil heel graag technische natuurkunde studeren aan de TU/e. Ik zit momenteel op 6 vwo met wiskunde a. Voor mij zijn er twee routes: ik heb mij al aangemeld voor een wiskunde B cursus van 4 weken inclusief examen om mijn deelcertificaat te halen. Dit doe ik bij de universiteit van Amsterdam en hier volg ik 4 dagen in de week hoorcolleges en werkgroepen en zal ik uiteindelijk een examen moeten afleggen om mijn deelcertificaat te behalen. Als ik dit heb afgerond zal ik dan beginnen op de TU/e. De andere route is: ik ga na naar fontys en volg daar hbo technische natuurkunde en ga in dat jaar mijn wiskunde B inhalen en zodra ik mijn propedeuse heb beginnen op de TU/e.

Ik ben extreem gemotiveerd en gedisciplineerd en wil heel erg graag mijn doel bereiken, maar ik ben ook realistisch. Ik wil voorkomen dat ik volgens de regels (mijn wiskunde B certificaat heb behaald) wel mag beginnen aan de studie maar altijd het gevoel heb dat ik achter loop omdat ik alles in zo'n korte periode heb gedaan.

Wat denkt u als afgestudeerde in natuurkunde wat het verstandigst is?

Met vriendelijke groeten,

Lotte

Jaap op 06 maart 2024 om 22:25
Dag Lotte,
Advies: praat over je vragen met universitaire bachelor-studenten technische natuurkunde.
Of met een studie-adviseur die werkt bij de betreffende afdeling.
Zij kennen de huidige situatie beter dan een vraagbaak-bewoner die tientallen jaren geleden is afgestudeerd.
Ken je zulke studenten?

Geen advies maar enkele overwegingen…
De route via een jaar hbo technische natuurkunde kan enkele voordelen hebben.
In dat jaar verwerf je vermoedelijk veel wiskunde b-achtig(e) inzicht en vaardigheden.
Door er in het hbo een jaar lang mee bezig te zijn, krijg je die wiskunde beter onder de knie dan in een cursus van vier weken, lijkt me.
Bovendien doe je zo een jaar lang indrukken op over technische natuurkunde, zodat je beter dan nu in staat zult zijn om te bepalen of je inderdaad die studierichting aan de TU wilt volgen.
Sommige universitaire studenten in het eerste jaar natuurkunde zuchten dat hun basis van drie bovenbouwjaren wiskunde b nauwelijks voldoende is. Het tempo is veel hoger dan in het voortgezet onderwijs en je moet meer zelfstandig kunnen uitzoeken. Dit is geen pleidooi om ervan af te zien, wel om 'geleidelijkheid' te overwegen.
Theo de Klerk op 07 maart 2024 om 09:23
In grote lijnen eens met Jaap: 4 weken "bootcamp" wiskunde bijspijkeren geeft vaak wel de kennis maar het beklijft niet langdurig. Anderzijds kun je bij natuurkundige verhandelingen misschien de niet-parate kennis toch weer snel boven halen zodat het geheel te volgen is.
Het tempo op de TU/e is aanzienlijk hoger dan op het vwo: mijn herinnering aan de UvA was dat de hele natuurkunde van vwo 4-5-6 er in een half jaar doorheen gejaagd werd terwijl parallel al nieuwe dingen kwamen als relativiteit en quantum mechanica. Plus een pak wiskunde bovenop de vwo wiskunde.
Dit laatste doet me naar Jaaps overweging neigen: er komt snel wiskunde bovenop je 4-weken crash course. Of je die makkelijk tot je neemt hangt af hoeveel wiskunde-B (of -D) je werkelijk eigen gemaakt hebt. Daar een jaar de tijd voor nemen geeft denk ik meer kans van slagen.

Roos heeft zeven appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Roos nu over?