valversnelling berekenen met blokje op helling

Joep stelde deze vraag op 29 februari 2024 om 16:56.

 voor een natuurkunde practicum kregen wij de opdracht om met behulp van een blokje op een helling de valversnelling (g= 9,81) aan te tonen. De hoek van de helling is aanpasbaar. Ik snap alleen niet helemaal hoe ik dit moet doen. moet ik de hellingshoek zo groot maken dat het blokje net niet gaat glijden zodat Fw gelijk is aan Fz-parallel? of zit ik er naast?

Reacties

Jan van de Velde op 29 februari 2024 om 17:14

Joep

moet ik de hellingshoek zo groot maken dat het blokje net niet gaat glijden zodat Fw gelijk is aan Fz-parallel? of zit ik er naast?

 Dag Joep,

Wat je voorstelt lijkt wel ongeveer de bedoeling, maar de valversnelling ga je daar niet uit halen, of je vergeet er iets bij te vertellen?

Op aarde of op de maan ga je dezelfde hoek vinden. Met die hoek kun je dan weer wel een verhouding tussen normaalkracht en wrijvingskracht berekenen. Die verhouding noemen we de wrijvingscoëfficiënt. 

Groet, Jan

Joep op 29 februari 2024 om 17:19
hmmm, en als het blokje in beweging is en je de snelheid kunt vaststellen? zou het dan mogelijk zijn?
Jan van de Velde op 29 februari 2024 om 17:30
Ja, maar het gewoon vrij laten vallen van dat blokje geeft dan veel nauwkeuriger waarden.
Op zo'n helling heb je last van wrijving, statische wrijving zolang het blokje stilligt en dynamische wrijving van zodra het blokje beweegt. Allemaal overbodige invloeden waarop niemand zit te wachten.
Joep op 29 februari 2024 om 17:30
Of als je de hellings onder verschillende hoeken plaatst en dan meet hoelang het duurt voordat het blokje onder aan is? zou je via deze manier de g kunnen aantonen?
Jan van de Velde op 29 februari 2024 om 17:40
Eigenlijk is die vraag gelijk aan die van 17:19 hierboven.

Een gemeten versnelling met de massa geeft je een nettokracht. Als je dankzij kennis van hoek en dynamische wrijvingscoëfficiënt ook een tegenwerkende kracht kunt berekenen kom je uiteindelijk wel aan een valversnelling. 
Een hellingshoek van 90o en dus géén wrijving -gewoon een vrije val dus, luchtweerstand even verwaarloosd-  vermijdt allerlei complicerende factoren.

Of, misschien is dat het doel van je practicum: je tot de conclusie laten komen dat je dingen niet ingewikkelder moet maken dan ze zijn want dat je dan meestal belabberde resultaten haalt. . 

Groet, Jan

Plaats een reactie

+ Bijlage

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vraag te beantwoorden.

Ariane heeft negen appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Ariane nu over?

Antwoord: (vul een getal in)