Experiment over geluid en golven

Robin stelde deze vraag op 01 januari 2023 om 15:44.
Hallo,
Voor school moet ik na de vakantie een zelfbedacht experiment doen over het onderwerp geluid en trillingen. Ik moet er ook een verslag over schrijven, maar ik zit met mezelf een beetje in de knoop, want ik kan niet echt op goede onderwerpen komen. Zelf zat ik na te denken over experimenten met snaren en dan kan je natuurlijk het verband tussen de snaarspanning en frequentie onderzoeken maar dat lijkt me iets te basic? Of is dat juist wel een goed onderwerp? Heeft iemand hier misschien wat leuke ideeen die niet al te makkelijk zijn maar ook niet te moeilijk. Het moet van 5e klas VWO niveau zijn. Alvast bedankt

Reacties

Jan van de Velde op 01 januari 2023 om 18:56


Robin

zelfbedacht experiment 

dag Robin,

dik compliment als je iets zinnigs zou kunnen bedenken dat niemand eerder bedacht, echter, je een experiment voorkauwen  is dan ook weer "not done".

maar laten we eens helpen je gedachten een beetje richting te geven: 
- hoe veel tijd denk je erin te gaan willen steken?
- kun je een beetje knutselen? 
- kun je bij jullie TOA aankloppen voor meet- of andere apparatuur, of krijgt die volgende week maandag twintig gelijktijdige verzoekjes om geluidsgerelateerde apparatuur? 
- inleverdatum? 


ideewoorden:
 golf trilling frequentie trillingstijd voortplantingssnelheid golflengte fase buik knoop interferentie (destructief of constructief) grondtoon boventonen zweving timbre resonantie reflectie absorptie refractie geluidshinder doppler gehoordrempel audiogram geluidskarakteristeriek toongenerator oscilloscoop stroboscoop luidspreker microfoon ...(vul nog aan?)

groet, Jan
Robin op 03 januari 2023 om 15:00
Hallo Jan, om het experiment uit te voeren hebben we een hele lesdag en om er daarna een verslag van te maken hebben we ook nog een aantal weken. Ik zat zelf nu aan twee experimenten te denken: 
1. Hoe een tijdsperiode van een slinger afhangt van de lengte, amplitude en massa.
2. Om met behulp van een sonometer het verband te bepalen tussen de frequentie van geluidsgolven en de spanning/massa per lengte draad/meebewegende lengte draad.
Zouden dit goede experimenten kunnen zijn?
Jan van de Velde op 03 januari 2023 om 16:57
dag Robin,

Om te oefenen met gegevens verzamelen, verwerken en presenteren zijn de meeste denkbare experimenten bruikbaar, en deze zeker. 

Wat je nu bedenkt is wel een beetje erg rechttoe/rechtaan. Het uitvoeren mag een lesdag kosten, maar met enkele meetreeksen doe ik zoiets als die slingerproef klassikaal in een blokuur. 

Als ik daar een hele lesdag voor zou krijgen dan maakte ik er wat bijzonders van, dan trok ik naar buiten. Beetje handig toegankelijke snelweg in de buurt? Iets met geluidsmetingen boven en naast die weg. Stille omgeving in de buurt? Iets met afstand en geluidssterkte bij verschillende frequenties, méé- en tegenwind.

Of zelfs geluidssnelheid meten, denk aan dat geweldige experiment uit Jekels Jacht:
https://www.uitzendinggemist.net/aflevering/578476/Jekels_Jacht.html
Dat hoeft allemaal niet zo geweldig spectaculair met kanonnen, een bruikbaar experiment bedenken over een afstand van een halve kilometer of zo met bruikbare metingen moet kunnen. 

Of bouw eens een opstelling om audiogrammen te kunnen maken (vooraf een bezoekje aan de audicien in de buurt) als het volgens de opdracht niet per se nodig is om met je metingen natuurkundige verbanden aan te tonen. 

Kortom, bedenk eens wat geks. Wat ideeën op een rijtje, niveau kleuterschool tot en met bovenbouw vwo:
https://www.juliantrubin.com/fairprojects/physics/sound.html

Succes, Jan



Robin op 03 januari 2023 om 17:22
Beste Jan,
Dat klinken als hele bijzonder ideeen, maar ik was vergeten te melden dat de experimenten binnen in de school of op het plein uitgevoerd moeten worden en dat er een 'verband' moet worden onderzocht. Daarom vond ik dit wel klinken als goede experimenten, want je hebt dan variabelen die je kan veranderen die van invloed zijn op iets anders. Heeft u voor een minder rechttoe-rechtaan experimenten binnen in de school ook nog wat tips?
Theo de Klerk op 03 januari 2023 om 17:44
Zijn er klasgenoten die muziekinstrumenten bespelen?  Eenzelfde noot "A" op een piano klinkt heel anders dan op een gitaar, fluit of viool. Omdat de basisgolf wel dezelfde is (frequentie bij noot "A") maar de bijdrage van hogere harmonische heel anders.  Als dat niet zo was had het hele orkest vervangen kunnen worden door 72 piano's.

Geluidsafscherming tussen klas en gang of andere klassen?

Plaats een reactie

+ Bijlage

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vraag te beantwoorden.

Clara heeft elf appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Clara nu over?

Antwoord: (vul een getal in)