Hallo,
In Geogebra, heb ik een tekening gemaakt van de bewegende as die op en neer kan bewegen.
Op deze as zit een wiel gemonteerd die over hobbelig terrein met een bepaalde snelheid rijdt.
Vanwege constructieeisen kan het wiel niet te veel naar boven/beneden bewegen.
De as schaniert dus om een punt heen en een veer probeert de as weer terug te bewegen naar beneden.
De veer heeft dus als doel om trillingen op te vangen....om mijn vraagstelling simpel te houden wordt op dit momen eventueele noodzakelijke demping buiten beschouwing gelaten.
Als het systeem in rust staat dan is de verticale kracht op het wiel ongeveer 47 N.
Wanneer het wiel volledig uitveert tegen zijn eindslag (dus naar beneden) dan hangt het wiel net niet vrij in de lucht.
Als het wiel volledig inveert tegen zijn eindslag (dus naar boven), dan stel ik dat de vertikale kracht op het wiel niet meer mag zijn dan 2x de kracht in rust (oftwel 1 G).
Door middel van eenvoudige berekeningen (geometrie en Moment=kracht x arm) kan ik dan uitrekenen wat de trekkracht en de lengte verandering van de veer wordt en daarmee dus de veerconstante.
Echter nu is mijn vraag :
Wordt de veerconstante beinvloedt door de massatraagheid van het op en neer gaande wiel+as ?
Zo ja, welke aanpak volg ik dan om dit te kunnen berekenen ?
