I,U-karakteristiek
M
stelde deze vraag op
05 oktober 2022 om 18:59.

Dit is een I,U-karakteristiek waarin een rechthoek zit.
2 vragen:
- Welke natuurkundige grootheid is gelijk aan de oppervlakte van deze rechthoek?
- Hoe zal de oppervlakte van deze rechthoek – en daarmee de in vraag 1 bedoelde grootheid –
veranderen als je het hoekpunt C over de grafiek verschuift?
Groetjes M
Reacties
Jaap
op
05 oktober 2022 om 19:13
Dag M,
In het vraagbaakoverzicht staat: 'Wees je ervan bewust dat we geen pasklare antwoorden sturen, maar tips waarmee je zelf het probleem op kunt lossen. Daar leer je het meeste van.'
Daarom: wat heb je zelf al bedacht over deze kwestie?
En als de vraag evenals de vragen over de zonnecel behoort bij een praktische opdracht, zou het dan niet aardig zijn als je zelf de punten in de wacht sleept?
Groet, Jaap
M
op
05 oktober 2022 om 19:20
Ik weet het antwoord op de eerste vraag echt niet en heb daardoor geen idee hoe ik de tweede vraag moet doen. Zou u een tip kunnen geven bij de eerste vraag?
Jaap
op
05 oktober 2022 om 19:23
Dag M,
Het oppervlak van de rechthoek is breedte×hoogte
Welke grootheid is 'breedte' in dit geval? En 'hoogte'?
Welke formule komt je zo voor de geest?
Groet, Jaap
M
op
05 oktober 2022 om 19:24
is Wattage het antwoord? Dus grootheid W
M
op
05 oktober 2022 om 19:28
Of is het antwoord gewoon m2? En bij de tweede vraag: de oppervlakte zal verkleinen?
Jaap
op
05 oktober 2022 om 19:31
Dag M,
Nee, Wattage is geen goed antwoord. De grootheid wattage ken ik niet.
'Wattage' ruikt naar de eenheid van…?
De grootheid W is arbeid, en dat bedoel je vast niet.
Houd het onderscheid in het oog tussen een grootheid (=wat je meet, zoals je lengte) en een eenheid (=afgesproken maat, zoals centimeter).
Begin met oppervlak=breedte×hoogte.
Wat is in dit diagram uitgezet op de as van de 'breedte'? En bij de 'hoogte'?
Groet, Jaap
M
op
05 oktober 2022 om 19:39
is het P = U x I
dus vermogen?
Jaap
op
05 oktober 2022 om 19:42
Dag M,
Ja, dat is goed. Zo gaat het bij allerlei soorten 'oppervlak onder de grafiek'-grootheden.
De vervolgvraag kun je zelf…
Groet, Jaap
Jan van de Velde
op
05 oktober 2022 om 19:58
Dag M,
Dit komt ook uit die module zonnepanelen zeker?
In de wereld van producenten van omvormers heet het punt waarbij de oppervlakte van die rechthoek maximaal is het maximum power point (MPP). De naam spreekt voor zich denk ik. Dat verschuift constant met de belichting van de panelen. De kunst van een goeie omvormer is de belasting van het circuit zo te regelen dat de panelen steeds zo dicht mogelijk bij dat punt werken.
Groet, Jan