Nathaly
stelde deze vraag op
14 september 2022 om 11:41.
In de klas hebben we een practicum uitgevoerd. We moesten een pen onder het eerste gedeelte van een rail leggen en daarna een knikker laten afrollen van de rail op verschillende afstanden (10cm-20cm enz) en de tijd in s meten.
En de vraag is dus welke relatie bestaat er tussen de beginhoogte en de snelheid?
Waarom is de beweging niet helemaal eenparig?
Reacties
Jaap
op
14 september 2022 om 11:58
Dag Nathaly, • Je eerste vraag is 'welke relatie bestaas er tussen de beginhoogte en de snelheid?' Wat denk je: hoe groter de beginhoogte, hoe … de snelheid op het horizontale stuk? Als je de relatie met proeven wilt onderzoeken, is het nuttig om de beginhoogte te variëren en te zien hoe de snelheid dan verandert. Heb je de beginhoogte veranderd en telkens de beginhoogte en de snelheid gemeten? Of heb je de relatie tussen de hoogte en de snelheid op een andere manier onderzocht? • Je tweede vraag is 'waarom is de beweging niet helemaal eenparig?' Hoe zie je aan de waarden in je tabel dat de beweging niet helemaal eenparig was? Hoe komt het dat je steeds langzamer gaat als je niet meer trapt op de fiets? • Voor eventuele verdere hulp: in welke klas zit je (schooltype en leerjaar)? Groet, Jaap