Vallen met de fiets

Pierre stelde deze vraag op 12 juli 2022 om 09:59.

 Ik stel mij de vraag wat de schade is als een mens (vb wielertoerist) al dan niet met een elektrische fiets (gepensioneerde persoon) bij 25 of 40 km/u tegen de vlakte gaat.
Ik ben zelf gepensioneerd en onvoldoende geschoold om dit te berekenen dus graag een volledig beeld van de berekening zodt ik het beter kan begrijpen en onthouden.


Alvast bedankt voor de moeite en hulp
Pierre

Reacties

Theo de Klerk op 12 juli 2022 om 10:19
Zoals wel vaker gesteld: dit forum is voor huiswerkopgaven, niet voor verzekerings-, aansprakelijkheids- of juridische zaken.
Domweg omdat de "ideale" situatie bij sommetjes ver weg kan staan van de realiteit waar allerlei buiten beschouwing gelaten invloeden wel van belang zijn.
In dit geval:
- hoe hard werd gereden
- hoe hoog zat de persoon
- hoe schuin reed de fiets
- is er sprake van remmen (en hoeveel, daarbij relatie tussen band en wegdek)
- duwde de motor tijdens de val nog door (en hoeveel en met welke kracht)
- hoe was de bestuurder gekleed (en welke eigenschappen in trek/rek/schuren heeft die kleding)
- en meer...
Pierre op 03 november 2022 om 17:42
Ik vroeg dit louter uit interesse.
Geen ongevl gehad of wat dan ook.
Zuiver ik weeg 90 kg, rij met de fiets tegen 35 km/uur en val wat is de impakt?
Jan van de Velde op 03 november 2022 om 19:22
dag Pierre,

zoals Theo al opmerkte, dit is niet te berekenen, te veel onbekende factoren:

Theo de Klerk

Domweg omdat de "ideale" situatie bij sommetjes ver weg kan staan van de realiteit waar allerlei buiten beschouwing gelaten invloeden wel van belang zijn.
In dit geval:..//..

 Bij dit soort situaties komt altijd de metafoor van de spherical cows bovendrijven:
https://en.wikipedia.org/wiki/Spherical_cow

Vermakelijk maar ook helemaal waar. Dat is dan ook de reden dat er bij ongevallen onder gelijkaardige omstandigheden de ene bestuurder met knikkende knieën zelf uit zijn total-loss klimt en de andere ter plaatse aan zijn verwondingen overlijdt. En alles daartussenin.

Groet, Jan

Theo de Klerk op 03 november 2022 om 23:36
Wat versta je onder "impact"?  Kracht?
Simplistisch is het: impuls tijdens rijden:  massa x snelheid
Na stoppen:   nul.
Impulsverandering = kracht = Δp/Δt 
Δp = 90 x 35/3,6 = 875 kgms-1
Grote vraag is dus: hoe groot is Δt? Botste je in 0,1 s tegen een boom? Reed je in 2 s in een greppel? Die tijdsduur bepaalt hoe groot de kracht was. Hoe sneller stilstand, hoe groter de kracht.

Vandaar dat stootkussens, valhelmen, bumpers, kreukelzones erop zijn gemaakt om die tijd zo lang mogelijk te laten duren zodat de kracht zo klein mogelijk is en daarmee je kans op overleven toeneemt.

Plaats een reactie

+ Bijlage

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vraag te beantwoorden.

Clara heeft zeven appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Clara nu over?

Antwoord: (vul een getal in)