Reacties
Een numerieke benadering waarbij je stapsgewijs de integraal nadoet (optelt) maar wel met v-waarden die ook door de wrijving beinvloed zijn.
inez van sonsbeeck
mgh1=1/2mv2 +1/2Iw2+Q1=mgh2+Q1+Q2 . Dan is het eerste deel van de vergelijking wanneer het balletje aan de bovenkant van de schans is, het tweede deel wanneer deze aan de onder kant van de looping is en het derde deel wanneer het balletje boven aan de looping is.
Dag Inez
In je vergelijking voor de energie boven aan de looping "mgh2+Q1+Q2" is mis ik iets: bewegingsenergie. Of ik begrijp je opzet niet. Want een kogel in een looping kan bovenin namelijk niet stilhangen, ook niet eventjes: hij moet dan al eerder door een te lage snelheid uit de looping zijn gevallen.
groet, Jan
inez van sonsbeeck
Ook zou ik wel graag rolwrijving mee willen nemen in de berekening, maar ik kan nergens de rolwrijvingscoefficient van glas (knikker) op pvc vinden. Iemand enig idee waar ik dat kan vinden?
Dag Inez,
het zou me verwonderen als die te vinden zou zijn: glas is namelijk niet zo'n geweldig bruikbaar materiaal in bewegende systemen, dus er zijn weinig praktische redenen om zo'n coëfficiënt empirisch te gaan bepalen, dus verwacht ik die ook niet ergens in tabellenboeken of op internet te vinden.
Maar, dat lijkt me nou juist een geweldige opdracht voor in een PWS. Daarentegen, jouw doel
voor mijn pws ga ik rekenen met rotatie energie.
zie ik zo eentweedrie niet als een bruikbaar onderwerp voor een PWS, alhans niet op zich.
groet, Jan
a. Je eerste vraag is of je het goed doet met de integraal van 1/2 p Cw A s2/v2.
Ik snap je integrand niet. Misschien bedoel je t in plaats van v:
zodat de door de luchtweerstand ontwikkelde warmte is
Deze integratie is niet goed, omdat t geen constante is.
b. Op de schans kun je met een andere integratie de snelheid v wel uitdrukken als een fuctie van de langs de helling afgelegde afstand s → v(s)=… Dat is inclusief translatie (beweging langs de schans), rotatie en luchtweerstand, exclusief rolweerstand. De functie v(s) ziet er tamelijk ongezellig uit en het is de vraag of je er iets nuttigs mee kunt doen. Als je wilt, kunnen we de integratie doornemen.
c. Het lijkt me ondoenlijk om de beweging langs de cirkelbaan inclusief weerstandskrachten via integratie door te rekenen. Ook met een numeriek model is dat een pittige klus.
d. Bij de beweging op de schans verricht de zwaartekracht arbeid. Hierdoor ontstaat translatie-energie en rotatie-energie en wordt warmte ontwikkeld door luchtweerstand en rolweerstand.
De translatie-energie en rotatie-energie ontstaan in een vaste verhouding tot elkaar. Als je de een hebt, heb je ook de ander. Dit kun je eenvoudig doorrekenen als er geen weerstand is.
Interessant wordt het door de weerstandskrachten. Denkend aan een knikker, massief glas: denk je dat de luchtweerstand veel invloed heeft op de beweging? Meer of minder dan de rolweerstand? Wat betekent dit voor de opzet van je experimenten? Waarom 30º en niet 10º of 40º of een diagram van de snelheid aan het eind van de schans als functie van de hellingshoek? Wat ga je hoe meten? Wat is zinvol en mogelijk om te berekenen?
Groet, Jaap