krachten tijdens verschillende fasen van sprong

younes stelde deze vraag op 25 mei 2022 om 16:40.

 Je reist verder naar je eindbestemming. Helaas blijkt na enkele uren vliegen dat je vliegtuig last heeft van een technische storing. Je verliest de controle over het vliegtuig waardoor je gedwongen bent om het vliegtuig met een parachute te verlaten.

Teken en benoem de krachten tijdens de verschillende fasen van de sprong.
Maak een (h,t)-diagram en een (v,t)-diagram die bij jouw sprong horen.

Sorry dat ik zoveel vragen stel. ik ben nieuw in mijn klas dus ik snap niet veel. kan iemand mij uitleggen?

Reacties

Theo de Klerk op 25 mei 2022 om 17:21
Het staat er allemaal in gewoon Nederlands!
Je springt uit het vliegtuig. Dus val je. Een parachute helpt dat vallen langzamer te maken.
Als je er net uitspringt, nog zonder parachute, welke krachten werken er op je?
Welke versnelling geeft dat? hoe neemt daardoor je snelheid toe? En je hoogte wordt minder...
(gewoon opzoeken in je boek: afdeling versnelde bewegingen)

Dan open je de parachute (of misschien doe je dat al meteen uit het vliegtuig - opgave is daar niet zo duidelijk over). Zelfde vragen:
welke krachten werken op je terwijl je valt?
Wat is dan de versnelling?  Blijft die gelijk?   (a = Fresultante/m)
Hoe neemt je snelheid toe? Blijft die toename gelijk?
Jaap op 25 mei 2022 om 17:36
Dag Younes,
Laten we aannemen dat je begint met een snelheid nul, alsof je je uit een stil hangende helicopter vallen. We houden geen rekening met de zijwaartse snelheid die je hebt, als je je uit een vliegtuig laat vallen.
Laten we beginnen met het (v,t)-diagram: de snelheid v op de verticale as en de tijd t op de horizontale.
a. Je begint op t=0 s met v=0 m/s. Zet hiervoor een stip in het (v,t)-diagram.
b. Eerst is je parachute nog dicht en val je zo langzaam dat het (bijna) een 'vrije val' is. Dat wil zeggen: je krijgt er in elke seconde even veel snelheid bij, namelijk 9,81 m/s.
Hoe heet of heten de kracht(en) die nu op je werken?
Teken het eerste stuk van de grafieklijn: recht of krom, stijgend of dalend of horizontaal?
c. Doordat je steeds sneller valt, ondervind je steeds meer luchtweerstand. Je snelheid neemt nog toe, maar steeds minder in een seconde.
Hoe heet of heten de kracht(en) die op je werken?
Teken het nieuwe stuk van de grafieklijn: recht of krom, stijgend of dalend of horizontaal?
d. Op een zeker moment open je de parachute. Die zorgt meteen voor veel meer luchtweerstand. Je snelheid neemt zeer snel af en later wat minder snel.
Hoe heet of heten de kracht(en) die op je werken?
Teken het nieuwe stuk van de grafieklijn: recht of krom, stijgend of dalend of horizontaal?
e. Na enige tijd wordt je valsnelheid constant. Je blijft even snel vallen.
Hoe heet of heten de kracht(en) die op je werken?
Teken het nieuwe stuk van de grafieklijn: recht of krom, stijgend of dalend of horizontaal?
f. Plaats hier een foto van je (v,t)-grafiek als je er reacties op wilt hebben.
g. 'Sorry dat ik zoveel vragen stel' is heus niet nodig…
Groet, Jaap
Moderator op 25 mei 2022 om 18:06
Beste Younes,

je schrijft: "Sorry dat ik zoveel vragen stel." 

Die veelheid is geen probleem. Zolang de helpers nog tijd hebben word je wel geholpen.

Maar we willen je wel vriendelijk maar dringend vragen steeds zelf al eens gelijk erbij te schrijven wat je wel al kunt/weet, of waarop je nou eigenlijk precies vastloopt. Nu plaats je een kale vraag en wacht je passief tot iemand je vanaf stap 1 vertelt wat te doen. En dan moet zo'n helper moeite gaan doen om je dingen te vertellen die je mogelijk al lang kunt/weet. Dat is zonde van ieders tijd.

Dus graag bij het volgende probleem gelijk zoiets als "ik heb al berekend dat.... " of "ik snap niet waar ik die .... vandaan moet halen want ......"
Dat schiet stukken beter op.

Met vriendelijke groet.
Moderator

Plaats een reactie

+ Bijlage

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vraag te beantwoorden.

Ariane heeft zes appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Ariane nu over?

Antwoord: (vul een getal in)