Zonnepanelen en straling

jc stelde deze vraag op 12 mei 2022 om 13:25.

Als je zonnepanelen op het dak van de woning legt;
- Wordt er dan een electromagnetisch veld in die omgeving gecreëerd?
Is er maw electromagnetische straling/electrosmog in de woning?
- Kan je dat oplossen door te aarden of ...?

Jaap op 12 mei 2022 om 13:50
Dag jc,
Nee, doordat men zonnepanelen op het dak legt, wordt geen elektromagnetisch veld in de omgeving gecreëerd. Zo'n elektromagnetisch veld is er namelijk al, zonlicht genaamd. De zonnepanelen zetten energie uit de elektromagnetische straling (=zonlicht) om in elektrische energie zoals we die ook betrekken van een elektriciteitscentrale.
Al het gewone licht in de woning, van de zon of lampen of een kaarsvlam, is elektromagnetische straling of golven. Ook een magnetron werkt met elektromagnetische golven. Zonder elektromagnetische straling van de zon geen leven op aarde. De meeste planten zijn van deze straling afhankelijk om te groeien en zuurstof te produceren.
Alles met mate. Met energierijke elektromagnetische straling zoals ultraviolette straling en röntgenstraling is het oppassen geblazen. Zulke straling komt niet vrij bij een zonnepaneel.
Met electrosmog ben ik niet bekend. Als electrosmog al bestaat, ken ik geen probleem dat hiermee verband houdt en dat om een oplossing vraagt.
cdg op 12 mei 2022 om 14:29
In een klassieke woning zelf is er volop electromagnetische straling door de klassieke electrische bekabelingen
Theo de Klerk op 12 mei 2022 om 16:16
Zonnepanelen genereren stroom (door een draad). niet anders dan stroom uit een centrale. Geen andere straling. Hooguit wat meer in het totaal
Jan van de Velde op 12 mei 2022 om 20:59

Theo de Klerk

niet anders dan stroom uit een centrale.

toch wel tikje anders: de panelen en bedrading tot de omvormer zijn een gelijkstroomsysteem, en vormen dus nagenoeg geen elektromagnetische "smog" want stroomsterktes wisselen nauwelijks in de tijd (   verwaarloosbaar)

Egenolf op 15 april 2024 om 16:36

Zonnepanelen wekken gelijkstroom op DC = Direct Current. Direct om de kabels die de zonnepanelen verbinden onstaat er dus - zodra er stroom wordt opgewekt - een zwak magnetisch veld rondom deze kabel. Maar de sterkte van dit veld neemt kwadratisch af met de afstand. Op 1 meter afstand van de kabel is het al minder dan 1/50 van het aardmagnetisch veld. Dus als je niet gestresst raakt van het natuurlijk aardmagnetisme, raak je dat ook niet van zonnepanelen.
Wel is het zo dat deze DC gelijkstroom moet worden omgezet naar 50 Hz wisselstroom van het elektriciteitsnet om het te kunnen gebruiken in huis. De omvormers die daarvoor nodig zijn werken met hoogfrequent technologie 20 - 50 kilohertz. Sommige "slechte" merken omvormers produceren daardoor elektromagnetisch straling. Formeel moeten all omvormers die in de EU verkocht worden voldoen aan de strenge eisen van stralingsemissie, met name om storing aan andere apparatuur te voorkomen, maar ook om vermeende gezondheidsschade te voorkomen.  Als je echt omvormerstraling rigoreus zou willen voorkomen, moet je die in een stalen kast bouwen (kooi van Faraday), en zorgen dat er goede filters in de in- en uitgaande verbindingen zitten. Bij professionele omvormers is dit altijd het geval.

Clara heeft vier appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Clara nu over?