Modelleren vraag

Tim stelde deze vraag op 04 mei 2022 om 13:18.


Ik ben nu druk bezig met het leren voor mijn eindexamen Natuurkunde. Ik vind alleen het onderdeel modelleren best vaag. Kan iemand mij de antwoorden geven van vraag 14 en 15? Deze vraag kwam in mijn toets maar ik heb het antwoorden model helaas niet.

Reacties

Theo de Klerk op 04 mei 2022 om 13:29
dx is de verandering in x. Dus eerst  x, dan x+dx (=nieuwe x), dan weer (de nieuwe) x+dx etc.
zodat uiteindelijk met alle rekenlussen bijeen er staat x = x0 + dx1 + dx2 + .... ofwel de oorspronkelijke x waarde plus alle veranderingen (die bij elke rekenlus een andere waarde kan hebben)

dx = v dt
zoals s = v Δt  zo geldt voor een rekenlus dat de afgelegde weg dx binnen dat interval dt gelijk is aan v dt

Op moment dat het blokje loskomt van de veer houdt de kracht die de veer uitoefent op het blokje op. Dan is F = 0 en daarmee a = 0 (a=F/m) . 
Dus als alleen de versnellingsfase wordt bekeken dan stopt die als a = 0 . Daarna gaat het blokje eindeloos lang door met vaste snelheid (want "ideaal" zonder wrijving)
Jan van de Velde op 04 mei 2022 om 13:33
dag Tim,

op modelregel 3 tel je een plaats/afstand (eenheid meter) op bij een verandering in tijd (eenheid seconden)
op modelregel 6 haal je een vergelijkbare stunt uit. 

Tim
Ik vind alleen het onderdeel modelleren best vaag. 

 die vergelijkingen moeten kloppende natuurformules zijn, alleen qua syntax ziet het er ene beetje anders uit. 

als je met de hand stap voor stap met eenvoudige formules (dus geen ingewikkelde combivergelijkingen) probeert uit te rekenen hoe ver dat schijfje opschuift in eentiende seconde heb je alle formuletjes voor zo'n model netjes op een rijtje. 

bijv:
Δx = vΔt
xt = x0 + Δx

dat soort werk

Daarna alleen nog vertalen naar computertaal.

Groet, Jan
Tim op 04 mei 2022 om 14:22
Ik snap nog steeds niet echt wat nou de antwoorden zijn.
Bij regel 6 heb ik: dx = v · dt
Bij regel 3 denk ik dat het: a= v / dt   moet zijn (want in regel 4 verwijzen ze naar een a die we nog niet hebben)
En bij regel 9 heb ik helemaal 0 idee. Want voor welke x>? geldt dan dat Fr=0?
Jan van de Velde op 04 mei 2022 om 14:49

Tim

Bij regel 3 denk ik dat het: a= v / dt   moet zijn (want in regel 4 verwijzen ze naar een a die we 

Dat is niet handig want dan ga je in cirkeltjes rekenen: regel 4 is (bijna) diezelfde formule maar dan andersom geformuleerd.
even denken, op regel 2 rekende het model een kracht uit..... Kan dat een stap zijn onderweg naar een versnelling? 

regel 6 klopt zo wel

Groet, jan


Tim op 04 mei 2022 om 14:58
Moet het dan Fr= m · a zijn op regel 3?
En hoe zit het met regel 9? wat zijn daar dan de juiste antwoorden van?
Jan van de Velde op 04 mei 2022 om 15:01

Tim

Moet het dan Fr= m · a zijn op regel 3?

 Wel die formule ja, maar dan wel in de juiste vorm: F hoef je niet meer uit te rekenen, dat is daarboven al gebeurd.

Wat betreft regel 9, als x gelijk is aan 0,10 m is de veer weer op zijn rustlengte (zie regel 1) , wordt Fv dus vanzelf 0  en zal de veer dus niet verder duwen. Zonder wrijving zal het blokje dan eindeloos doorschuiven. Het programma kan dan stoppen. Zo niet, dan wordt Fv negatief, en begint te trekken ipv te duwen. Dat kan niet, want het verhaaltje vertelt dat het blokje niet aan het veertje vast zit. Dat is natuurkunde, geen modelleren.

De juiste syntax voor die voorwaarde "stop indien x groter wordt dan 0,10 m"  ken ik niet.

Jaap op 04 mei 2022 om 15:05
Dag Tim,
In regel 4 is a nodig. Zorg daarom dat a berekend wordt in regel 3. Daartoe herschrijf je de formule Fr=m·a tot a=(iets met m en Fr) en dat zet je in regel 3.
Regel 9: na 'Dan' moet staan wat er moet gelden als voldaan is aan je voorwaarde 'Als x>0,10'. Wat er moet gelden, staat letterlijk in vraag 15. In regel 9 moet niets staan na 'EindAls'
Groet, Jaap

Plaats een reactie

+ Bijlage

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vraag te beantwoorden.

Clara heeft negentien appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Clara nu over?

Antwoord: (vul een getal in)