Krachten in een pendule

dvdp stelde deze vraag op 31 maart 2022 om 16:12.

 de vraag is: Aan een koord van 50cm hangt een voorwerp B. De massa van het koord wordt verwaarloosd. Onder invloed van een horizontale kracht F van 45N gaat B 30 cm naar links en 10 cm omhoog. In de figuur zie je de nieuwe evenwichtsstand. 

a. Construeer in de figuur de zwaartekracht op het voorwerp en de spankracht in het koord 

b. toon met een bepaling of berekening aan dat de zwaartekracht op voorwerp P gelijk is aan 60N

c. Bereken de massa van voorwerp B 





Reacties

Jaap op 31 maart 2022 om 16:21
Dag dvdp,
Een figuur of bijlage is nu niet zichtbaar. Kun je hier (een foto van) de figuur plaatsen?
Wat heb je zelf al bedacht, getekend, bepaald, berekend? Wat is al gelukt?
Wat is nu nog het probleem?
Groet, Jaap
dvdp op 31 maart 2022 om 16:46
Dit is het bestand, ik heb al geprobeerd een werklijn te maken maar hier kwam ik ook niet uit. Bovendien snap ik de vraag niet goed.
Jan van de Velde op 31 maart 2022 om 16:49

Jaap

Een figuur of bijlage is nu niet zichtbaar. Kun je hier (een foto van) de figuur plaatsen?

 dag dvdp,

dat kan dus niet anders dan dit zijn (1 hokje komt overeen met 10 cm)


En dan inderdaad, wat kun je hiermee wèl al zelf?

begin eens met dit netjes op schaal te tekenen en dan die beschreven horizontale kracht naar links erbij te tekenen.

De boel is in evenwicht zeggen ze, , de spankracht van dat diagonale touw moet dus ook een horizontale component van 45 N (naar rechts) hebben. Teken ook die horizontale component en construeer de spankracht.

en toen?

Groet, Jan




Jan van de Velde op 31 maart 2022 om 16:50

dvdp

Dit is het bestand, ik heb al geprobeerd een werklijn te maken maar hier kwam ik ook niet uit. Bovendien snap ik de vraag niet goed.

 die hoek klopt niet met de beschrijving :( 

momentje...

dvdp op 31 maart 2022 om 16:51
nog een klein vraagje waar teken jij deze bijlagen zo simpel, ik kon dit namelijk niet goed vinden en het kost dus best wat moeite. En ik zal er ook mee aan de slag gaan, maar heeft die horizontale kracht iets te doen met de bovenste lijn of met de schuine lijn?
dvdp op 31 maart 2022 om 16:54
die hoek die ik getekend heb klopt ook niet goed omdat ik niet goed weet waar ik het kan tekenen online, ik kon dus niet de hoeken invullen. Een hoek is zo'n 52 graden en de andere hoek is dus zo'n 128 graden
Jan van de Velde op 31 maart 2022 om 16:57

Die verhouding klopt niet.
dus, maak je zelf een tekening volgens de maten van de omschrijving (die héél mooi op een ruitjespapier passen, pythagorese driehoek 3-4-5) , of ga je in de gegeven schets verder? 

En dan gaf ik de eerste stap:

Jan van de Velde

begin eens met dit netjes op schaal te tekenen en dan die beschreven horizontale kracht naar links erbij te tekenen.

De boel is in evenwicht zeggen ze, , de spankracht van dat diagonale touw moet dus ook een horizontale component van 45 N (naar rechts) hebben. Teken ook die horizontale component en construeer de spankracht. 

Jan van de Velde op 31 maart 2022 om 17:00
zie bijlage voor een ruitjesblaadje
en verder kan dit zelfs in Paint, al werkt Paintdotnet een stuk handiger (kun je in lagen werken en zo) 
https://www.getpaint.net/download.html

Maar verder kun je ook mijn eerste bestand downloaden en daarin verder werken
(rechtse klik, afbeelding opslaan als)
Jaap op 31 maart 2022 om 17:07
Dag dvdp,
Tekenen met potlood, tekendriehoek en passer op papier is nuttig. Want waarschijnlijk is dat ook wat je bij een toets moet kunnen.
Groet, Jaap
Dvdp op 04 april 2022 om 15:18
nou nu een hele tijd verder ben ik er nog steeds niet uitgekomen, ik ben hiervan ook wel een tijd ziek geweest dus dat heeft ook niet geholpen. Zou iemand mij dit kunnen uitleggen. Ik snap de hele situatie namelijk niet goed, ik weet dus alleen hoe je de spankracht construerd als het touw recht naar beneden loopt.
Jan van de Velde op 04 april 2022 om 15:42

Jan van de Velde

begin eens met dit netjes op schaal te tekenen en dan die beschreven horizontale kracht naar links erbij te tekenen.

 

Jan van de Velde op 04 april 2022 om 15:44

Jan van de Velde

De boel is in evenwicht zeggen ze, , de spankracht van dat diagonale touw moet dus ook een horizontale component van 45 N (naar rechts) hebben. Teken ook die horizontale component 

 


Jan van de Velde op 04 april 2022 om 15:52
tot zover was het gewoon simpele instructies volgen.

vervolgens is de vraag of je überhaupt overweg kunt met samenstellen en ontbinden van krachten

Jan van de Velde

en construeer de spankracht.

 

De grootte van die spankracht Fs kun je nu opmeten en mbv de schaal omrekenen naar N.
Met wat goniometrie valt die spankracht ook te berekenen. 

Kun je nu zelf de verticale component van die spankracht bepalen/berekenen? 
Want vanwege het feit dat de boel stilhangt is er evenwicht van krachten, en dus moet die verticale component van de spankracht gelijk zijn aan de zwaartekracht.

En vertel er aub even bij voor welk niveau/leerjaar je dit moet kunnen

Groet, Jan

dvdp op 04 april 2022 om 15:59
heel erg bedankt jan. Nu begrijp ik de vraag en hoe je hem kan oplossen, bedankt 
groeten dvdp

Plaats een reactie

+ Bijlage

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vraag te beantwoorden.

Clara heeft zesentwintig appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Clara nu over?

Antwoord: (vul een getal in)