leren

Rosa stelde deze vraag op 21 maart 2022 om 14:10.

Hoi allemaal,

Bij het maken van opgaves, is het handig om na elke vraag gelijk na de uitwerking te kijken? Of na een paar vragen en dan pas? ik ben namelijk al aan het leren voor het CE maar ik weet niet hoe ik dit moet doen, want na elke vraag wil ik weten of ik hem goed of fout heb gemaakt. 


Groeten,

Rosa

Reacties

Jan op 21 maart 2022 om 14:29
dag Rosa,

als je kunt vermijden om bij het nakijken van vraag 1 (ook ongewild) te "spieken" bij vraag 2, dan zou ik altijd vraag voor vraag maken en nakijken. Wat je leert van je fout bij vraag 1 kun je dan mogelijk toepassen in vraag 2, en daar zo'n fout vermijden. 

Groet, Jan
Theo de Klerk op 21 maart 2022 om 14:30
Als je een opgave probeert en oplost of ergens halverwege vastloopt: er is niets mis met daarna naar het antwoord kijken. Misschien leer je daaruit ook een oploswijze die je bij de volgende opgave kunt toepassen. Dat zou je missen als je eerst 5 opgaven maakt en dan pas kijkt.

Het wordt pas jezelf voor de gek houden als je een opgave ziet, meteen het antwoord bekijkt en denkt "ja - logisch, zo zou ik het ook doen". Want dat is niet zo. Vergelijk een les of een lezing. Iemand vertelt een verhaal, legt iets uit. Iedereen knikt. Maar dan moet je die kennis zelf toepassen. Dan gaat het alsnog bij een aantal mis. Want horen is één ding, zelf actief toepassen en daarmee het gehoorde ook begrijpen, is een heel ander proces!

 Dus opgave lezen, maken, uitwerking bekijken: aan die volgorde is niets mis. En  hoewel meestal goed: soms is jouw uitwerking goed en het boekje fout. Ook dat komt nog steeds voor. Ook bij de 9e druk.

Plaats een reactie

+ Bijlage

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vraag te beantwoorden.

Noortje heeft twintig appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Noortje nu over?

Antwoord: (vul een getal in)