Eindsnelheid bepalen luchtkussenbaan
Elize stelde deze vraag op 09 maart 2022 om 20:24.- Voor een PO moeten we een ruiter van een luchtkussenbaan af laten gaan en elke keer het frontale oppervlak veranderen door een stukje karton van een ander formaat eraan te plakken. Ik ben nu het PVA aan het maken maar ik loop vast bij de hypothese. Ik heb het al aan mijn docent gevraagd en die heeft mijn model in coach een soort van gemaakt, maar ik moet het zelf nog goed invullen. En ze zei dat ik de eindsnelheid moest berekenen met ez=ek, maar ik snap niet hoe ik dat moet doen. En ik snap ook niet hoe je de eindsnelheid kan aflezen uit coach. Er staat een grafiek met aan de ene kant snelheid en de andere kant tijd maar je weet toch niet na hoeveel seconden de ruiter klaar is met vallen dus ook welke snelheid je moet aflezen?
Wil iemand me dit alsjeblieft uitleggen
Reacties
Jaap
op
09 maart 2022 om 20:32
Dag Elize,
Wat is je hypothese of onderzoeksvraag?
Stond de luchtkussenbaan horizontaal opgesteld?
Zo ja, hoe kwam de ruiter in beweging? Misschien met een draad die over een katrol naar een hangend gewicht liep, waarbij het dalende gewicht de ruiter in versnelde beweging bracht?
Wat is een PVA?
Heb je het model van Coach? Zo ja, plaats het model hier als een Afbeelding met de landschaikoon bovenaan het reactie-venster.
Of kun je de grafiek hier plaatsen als Afbeelding?
Groet, Jaap
Wat is je hypothese of onderzoeksvraag?
Stond de luchtkussenbaan horizontaal opgesteld?
Zo ja, hoe kwam de ruiter in beweging? Misschien met een draad die over een katrol naar een hangend gewicht liep, waarbij het dalende gewicht de ruiter in versnelde beweging bracht?
Wat is een PVA?
Heb je het model van Coach? Zo ja, plaats het model hier als een Afbeelding met de landschaikoon bovenaan het reactie-venster.
Of kun je de grafiek hier plaatsen als Afbeelding?
Groet, Jaap
Elize
op
09 maart 2022 om 20:55
Hoi jaap
Mijn onderzoeksvraag is : wat is het verband tussen het frontale oppervlak en de eindsnelheid van een ruiter op een luchtkussenbaan?
PVA betekent plan van aanpak dat is het verslag wat je maakt voordat je de proef doet. Dus ik heb de proef nog niet gedaan. De ruiter beweegt doordat je die baan schuin moet zetten. En ik kan op de een of andere manier geen afbeelding plaatsen.
Mijn onderzoeksvraag is : wat is het verband tussen het frontale oppervlak en de eindsnelheid van een ruiter op een luchtkussenbaan?
PVA betekent plan van aanpak dat is het verslag wat je maakt voordat je de proef doet. Dus ik heb de proef nog niet gedaan. De ruiter beweegt doordat je die baan schuin moet zetten. En ik kan op de een of andere manier geen afbeelding plaatsen.
Jaap
op
09 maart 2022 om 21:23
Dag Elize,
Je onderzoeksvraag is duidelijk, voor dit moment. De eindsnelheid zal afhangen van het frontale opppervlak.
Hoe wordt de beweging van de ruiter geregistreerd: met een afstandssensor of snelheidssensor gekoppeld aan een computer met Coach, of hoe anders? Hoe je de eindsnelheid kunt aflezen uit Coach, hangt hiervan af.
Je schrijft: 'Er staat een grafiek met aan de ene kant snelheid en de andere kant tijd'. Als je de grafiek opslaat als of converteert naar *.jpg of *.png, moet het lukken om de grafiek hier te plaatsen als Afbeelding. Wil je dat nog eens proberen?
Waarvan zal de eindsnelheid ook afhangen? Wat zul je rechtstreeks moeten meten bij de uitvoering van de proef: wel of niet de massa van de ruiter, de dikte van het karton, de hellingshoek, de temperatuur enzovoort? Dat kan belangrijk zijn voor je pva.
Je schrijft: 'Ik heb het al aan mijn docent gevraagd en die heeft mijn model in coach een soort van gemaakt, maar ik moet het zelf nog goed invullen.' Is dat een model van Coach dat de beweging van de ruiter simuleert of iets anders? Waarvoor wil je het model gebruiken?
Als het een tekstmodel van Coach is (getypte startwaarden en getypte modelregels): kopieer de startwaarden en modelregels in een leeg elize-01.txt bestand met Kladblok of zoiets en plaats het txt-bestand hier als Bijlage (knop onder het reactievenster).
Als het een grafisch model van Coach is (cirkels, rechthoeken en pijlen): plaats het modelvenster hier als een Afbeelding. Dat moet lukken als het een gangbaar afbeelding-bestand is, zoals jpg of png.
Als dit is opgehelderd, kunnen we kijken naar je vraag 'En ze zei dat ik de eindsnelheid moest berekenen met ez=ek, maar ik snap niet hoe ik dat moet doen.'
Groet, Jaap
Je onderzoeksvraag is duidelijk, voor dit moment. De eindsnelheid zal afhangen van het frontale opppervlak.
Hoe wordt de beweging van de ruiter geregistreerd: met een afstandssensor of snelheidssensor gekoppeld aan een computer met Coach, of hoe anders? Hoe je de eindsnelheid kunt aflezen uit Coach, hangt hiervan af.
Je schrijft: 'Er staat een grafiek met aan de ene kant snelheid en de andere kant tijd'. Als je de grafiek opslaat als of converteert naar *.jpg of *.png, moet het lukken om de grafiek hier te plaatsen als Afbeelding. Wil je dat nog eens proberen?
Waarvan zal de eindsnelheid ook afhangen? Wat zul je rechtstreeks moeten meten bij de uitvoering van de proef: wel of niet de massa van de ruiter, de dikte van het karton, de hellingshoek, de temperatuur enzovoort? Dat kan belangrijk zijn voor je pva.
Je schrijft: 'Ik heb het al aan mijn docent gevraagd en die heeft mijn model in coach een soort van gemaakt, maar ik moet het zelf nog goed invullen.' Is dat een model van Coach dat de beweging van de ruiter simuleert of iets anders? Waarvoor wil je het model gebruiken?
Als het een tekstmodel van Coach is (getypte startwaarden en getypte modelregels): kopieer de startwaarden en modelregels in een leeg elize-01.txt bestand met Kladblok of zoiets en plaats het txt-bestand hier als Bijlage (knop onder het reactievenster).
Als het een grafisch model van Coach is (cirkels, rechthoeken en pijlen): plaats het modelvenster hier als een Afbeelding. Dat moet lukken als het een gangbaar afbeelding-bestand is, zoals jpg of png.
Als dit is opgehelderd, kunnen we kijken naar je vraag 'En ze zei dat ik de eindsnelheid moest berekenen met ez=ek, maar ik snap niet hoe ik dat moet doen.'
Groet, Jaap
Elize
op
09 maart 2022 om 22:07
Hoe de beweging van de ruiter geregistreerd word had ik ook al gevraagd maar ze zei dat ik dat later wel te horen kreeg. De massa is de hele tijd 409 gram en de hellingshoek mag ik zelf bepalen. Waarvan het model van coach is zou ik eigenlijk niet weten. Er werd mij verteld dat ik coach voor de hypothese moest gebruiken. Maar ik snap er eigenlijk niet zo veel van. Ik was ziek toen mijn klas uitleg kreeg en toen ik weer op school was heb ik snel een korte uitleg gekregen. Dus ik vind de hele opdracht een beetje vaag. Een foto kan ik nog steeds niet laten zien want als ik op bestand kiezen klik gebeurd er gewoon niks sorry daarvoor
Groetjes elize
Groetjes elize
Jaap
op
09 maart 2022 om 22:40
Dag Elize,
Je schreef: 'En ze zei dat ik de eindsnelheid moest berekenen met ez=ek, maar ik snap niet hoe ik dat moet doen.' Dat kan gaan over de kinetische energie Ek=½·m·v² van de ruiter aan het eind van het meettraject, als de ruiter vanuit rust begint te bewegen. En over de zwaarte-energie Ez=m·g·Δh die de ruiter had aan het begin van het meettraject, met Δh is het hoogteverschil tussen begin en eind van het meettraject. Ek=Ez is behoud van energie. Als je Δh meet, kun je de eindsnelheid v berekenen met ½·m·v²=m·g·Δh ofte wel v²=2·g·Δh.
Deze opzet begrijp ik niet. Als je de eindsnelheid zo via Ek=Ez moet bepalen, hoef je de ruiter niet te laten bewegen. Meting van Δh in rust volstaat. En hoe kan de eindsnelheid v nog afhangen van het frontale oppervlak als Δh even groot blijft?
Kun je de volledige, letterlijke opdracht hier plaatsen (foto als Afbeelding of typen of als Bijlage)? Anders kom ik er bij gebrek aan informatie niet veel verder mee.
Groet, Jaap
Je schreef: 'En ze zei dat ik de eindsnelheid moest berekenen met ez=ek, maar ik snap niet hoe ik dat moet doen.' Dat kan gaan over de kinetische energie Ek=½·m·v² van de ruiter aan het eind van het meettraject, als de ruiter vanuit rust begint te bewegen. En over de zwaarte-energie Ez=m·g·Δh die de ruiter had aan het begin van het meettraject, met Δh is het hoogteverschil tussen begin en eind van het meettraject. Ek=Ez is behoud van energie. Als je Δh meet, kun je de eindsnelheid v berekenen met ½·m·v²=m·g·Δh ofte wel v²=2·g·Δh.
Deze opzet begrijp ik niet. Als je de eindsnelheid zo via Ek=Ez moet bepalen, hoef je de ruiter niet te laten bewegen. Meting van Δh in rust volstaat. En hoe kan de eindsnelheid v nog afhangen van het frontale oppervlak als Δh even groot blijft?
Kun je de volledige, letterlijke opdracht hier plaatsen (foto als Afbeelding of typen of als Bijlage)? Anders kom ik er bij gebrek aan informatie niet veel verder mee.
Groet, Jaap