omhoog geschoten basketbal

joris stelde deze vraag op 09 januari 2022 om 19:16.
Hallo ik had een vraag over deze oefening,

een basketbal met massa 620g wordt vanaf aardoppervlakte verticaal in de lucht geschoten met een beginsnelheid van 323 m/s. ik moet zelf bepalen hoe hoog de bal kan geraken. met de informatie die ik heb gekregen kan ik normaal gezien de versnellin vinden door de formule: a=f/m waarbij F u zwaartekracht sterkte is dus 9,81 


hierbij bekom ik dan 15,82 m/s(kwadraat). met dit kan ik dan mijn seconde vinden door mijn 323m/s te delen door die 15,82m/s dan krijg ik 20,41s. Maar dan zit ik vast en weet ik niet meer wat ik moet doen.

iemand die kan helpen misschien?


groeten joris

Reacties

Theo de Klerk op 09 januari 2022 om 19:20
Behoud van energie:
Hoeveel energie (zwaarte + kinetische) bij aftrap?
Bovenin kinetische energie = 0 J (want v= 0 m/s). Dus alleen zwaarte energie. Daarbij hoort een hoogte..
Jan van de Velde op 09 januari 2022 om 19:24
Dag Joris,

ik begrijp niets van je aanpak, en jij dus waarschijnlijk ook niet.

stap 1: als een basketbal met 323 m/s de lucht in wordt geschoten en met -9,81 m/s² vertraagt, hoeveel seconden duurt het dan voor het hoogste punt is bereikt? (luchtweerstand wordt verwaarloosd)

stap 2: als de bal begint met 323 m/s en eindigt met 0, bij een constante versnelling, wat is dan tijdens die beweging de gemiddelde snelheid geweest?

stap 3: met de tijd van stap 1 en de gemiddelde snelheid van stap 2, welke hoogte kan de bal dus bereiken? 

Groet, Jan
Joris op 09 januari 2022 om 19:37
Beste jan,

ik heb net je methode toegepast. Waardoor Ik bij stap1: mijn 323/(-9,81)= -32,93sec

stap2: (323+0)/2= 161,5 m/s

dan zit ik weer vast🥲
Joris op 09 januari 2022 om 19:40
Ik gebruik gewoon de formule met x=1/2.a....
maar ik kom op een te hoog getal wat mij verkeerd lijkt te zijn.

mvg joris
Jan van de Velde op 09 januari 2022 om 19:43
stap 3: bijvoorbeeld, als jij 20 seconden mag fietsen met een gemiddelde snelheid van 5 m/s, hoe ver geraak je dan? En moeilijker is dit niet.
Joris op 09 januari 2022 om 19:52
in dit geval doe je gewoon je 5m/s maal de 20 seconde.

100m dus.
Is dit dan hetzelfde geval zoals bij mijn oefening?
Jan van de Velde op 09 januari 2022 om 19:53
ja

ik weet niet wat jij "te hoog" noemt, maar 323 m/s is ook nogal een onwaarschijnlijke snelheid en dus vind je al gauw nogal onaardse uitkomsten.
Joris op 09 januari 2022 om 19:57
Klopt het dan dat ik gewoon mijn 161,5 maal -32,93 doe waardoor ik een negatief getal krijg van 5319m wat in dit geval positief wordt door die -9,81 die ik in het begin pakte?

Groetjes joris
Jan van de Velde op 09 januari 2022 om 20:04
ja, klopt.

volslagen idioot sommetje met navenante uitkomst. Met een kanonsloop van 50 m lang 
https://en.wikipedia.org/wiki/Schwerer_Gustav
moet die bal in de loop met 1000 m/s² versneld worden. Of een basketbal dat overleeft is de vraag. 

Groet, Jan
Jan van de Velde op 09 januari 2022 om 22:27
Overigens wel een waarschuwing aan Joris:
als je jezelf niet rap aanwent gestructureerd te gaan werken volgens de bekende mantra
gegeven-gevraagd-formule-invullen-uitrekenen-eenheid
dan zit je nu volgens mij wel ongeveer aan je plafond qua natuurkundig rekenwerk. 

Je bent streetwise genoeg voor deze:

 

als jij 20 seconden mag fietsen met een gemiddelde snelheid van 5 m/s, hoe ver geraak je dan? 

 maar door je straataanpak vertrouw je jezelf al niet meer met deze: 32,9 s met 165 m/s

en als je zaken opschrijft als:

joris

met dit kan ik dan mijn seconde vinden door mijn 323m/s te delen door die 15,82m/s² dan krijg ik 20,41s. Maar dan zit ik vast

 dan heb je niet door dat je in een cirkeltje zit te rekenen, want de tijd was al gegeven. En dan zat je dus al een beetje wezenloos met wat getalletjes te spelen. 

Dus, heel rap overschakelen op een gestructureerde aanpak, of jezelf er alvast bij neerleggen dat je nog heel vaak vast zal komen zitten omdat je stomweg niet meer ziet wat je nu eigenlijk aan het doen bent.

Groet, Jan

Joris op 09 januari 2022 om 23:22
Beste, 
ik maak dingen gewoon moeilijker dan ze eigenlijk lijken. Ik zal zeker de juiste werk methode deze keer gebruiken dankuwel voor u hulp.

mvg joris
Joris op 10 januari 2022 om 13:41
Beste
wanneer je de Ekin wilt vinden van die bal tijdens het vallen gebruik je toch gewoon de formule Ekin=m.v^2?

mvg joris
Theo de Klerk op 10 januari 2022 om 13:55
Nee, de formule luidt Ekin = 1/2 mv2    Merk op de 1/2 !
Daarna:  Ja, maar dan wel van de  snelheid v van dat moment!
Joris op 10 januari 2022 om 15:53
Beste, in mijn oefening staat dat je h/3 moet doen. Die Ekin moet je vinden. Dus wat ik zou doen is eerst mijn 5319/3= 1773m. Dan de formule v=deltaX/deltaT doen?

mvg joris
Theo de Klerk op 10 januari 2022 om 16:18
Ik denk dat het hoog tijd wordt een letterlijke weergave van de opgave te zien. Want op zich is de opmerking "h/3 moet doen" opmerkelijk en waarschijnlijk uit verband gerukt.
Je hele aanpak doet me trouwens weinig gestructureerd aan en geeft niet de indruk dat je het probleem doorziet en "maar wat doet".
Jan van de Velde op 10 januari 2022 om 16:19

 in mijn oefening staat dat je h/3 moet doen. 

 Dag Joris,

zoiets is niet verklaarbaar  zolang wij niet eens weten wat de vraag is, laat staan de gegevens. Wie weet, als je hier letterlijk die volledige oefening overtypt, of er een leesbare foto van invoegt, dat we er chocola van kunnen maken.

Maar zo in ieder geval niet. 

Groet, Jan

Joris op 10 januari 2022 om 16:44

Beste, 
de vraag is: een basketbal met massa 620g wordt vanaf het aardoppervlakte verticaal omhoog geschoten. Met een beginsnelheid van 323m/s. 

1) de Max hoogte(h) die de bal bereikt. Verwaarloos elke vorm van wrijving.(antw in m)

2) de kinetische energie van de bal op een hoogte h/3. Verwaarloos elke vorm van wrijving. (Antw in J)

mvg joris

Jan van de Velde op 10 januari 2022 om 16:57
dit kan op twee manieren, met de wet van behoud van energie, of met bewegingsvergelijkingen.
Wat wil je, of zou je moeten doen (gezien het hoofdstuk waar je mee bezig bent)?

Als je eens je gegevens op een rijtje zet (stap 1 van de mantra) zie je al rap dat v=dx/dt geen oplossing kan bieden: dat geeft je hoogstens een gemiddelde snelheid tot die hoogte.

m = 620 g
g = 9,81 m/s²
vbegin = 323 m/s
h = hmax/3 = 5319 / 3 = 1772 m
Ekin,h = ??
Joris op 10 januari 2022 om 17:12
Beste, 

Ik ben momenteel bezig met wet van behoud van energie.

Om u Ekin te vinden heb je de formule Ekin=1/2.m.v^2 nodig. De massa is gegeven en je hebt u totale versnelling gekregen. Ik zie geen andere formule dan v=deltaX/deltaT

mvg joris
Theo de Klerk op 10 januari 2022 om 17:23
Bij energievergelijkingen heb je ook geen bewegingsvergelijkingen als Δx/Δt = v  Maar je hebt v wel: die zit in de energievergelijking.

Hoe hoog komt de bal? Dan is alles zwaarte-energie. En tevens de totale energie.
Hoeveel zwaarte energie heb je op h/3 hoogte?  Welk deel van de totale energie missen we dan? Dat moet kinetische energie zijn. Die is 1/2 mv2 . m ken je, dus v valt te berekenen.
Jan van de Velde op 10 januari 2022 om 17:30

 Ik zie geen andere formule dan v=ΔX/Δt

 Ik zie die helaas niet, omdat het hier om een versnelde beweging gaat, en deze is voor een gemiddelde snelheid, niet voor de snelheid op enig moment.

als je met energie mag werken zie ik wel iets met mgh, als je het tenminste netjes overzichtelijk onder elkaar op een rijtje zet. 
m = 620 g
g = 9,81 m/s²
vbegin = 323 m/s
h = hmax/3 = 5319 / 3 = 1773 m
Ekin,h = ??

Joris

Ik ben momenteel bezig met wet van behoud van energie.

Dus nou die wet éérst correct en volledig noteren voor deze situatie. Niet weer zomaar wat los-vast gaan rekenen: hoogte-energie op de grond plus kinetische energie op de grond = hoogte-energie op 1773 m plus kinetische energie op 1773 m



Plaats een reactie

+ Bijlage

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vraag te beantwoorden.

Noortje heeft zevenentwintig appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Noortje nu over?

Antwoord: (vul een getal in)