kracht bij afdalen

Karolien stelde deze vraag op 30 januari 2006 om 20:53.
Hey,

"Als je langs een touw naar beneden wilt afdalen, moet je -indien u zwaartekracht groter is dan de spankracht van het touw- met een minimale versnelling afdalen opdat het touw niet zou breken."

Ik begrijp niet waarom de spankracht kleiner wordt naargelang de versnelling van u afdaling groter wordt? Ik zou eigenlijk juist het omgekeerde denken. De kracht veroorzaakt door een versnelling heeft toch dezelfde richting als deze versnelling? Dus zou je toch juist een extra kracht naar beneden uitoefenen? Ik ben eventjes in de war. Alvast bedankt voor moest er iemand mij kunnen helpen!

Groetjes, Karolien

Reacties

Jaap op 30 januari 2006 om 23:43
Dag Karolien,

Inderdaad hebben de resulterende kracht Fres en de versnelling a dezelfde richting. Misschien ligt de oplossing van het raadsel in de in het citaat genoemde spankracht. Deze versta ik als de maximale spankracht die het touw op u kan uitoefenen zonder te breken. Op u werken alleen de zwaartekracht Fz (omlaag) en de spankracht Fspan van het touw (omhoog). Te zamen zijn zij Fres=m*a. Zelfs als het touw de maximale spankracht op u uitoefent die het kan leveren zonder te breken, is Fspan kleiner dan Fz. (Dat maak ik als een gegeven op uit het citaat.) Doordat Fspan omhoog kleiner is dan Fz omlaag, is er een Fres omlaag. Als gevolg daarvan is er ook een neerwaartse versnelling, zoals u terecht opmerkt. Als u het touw door de handen laat slippen, is uw neerwaartse versnelling natuurlijk groter.

Hoe is in te zien dat dit inderdaad samengaat met een kleinere spankracht van het touw op u? Laten slippen wil zeggen dat u een geringere neerwaartse wrijvingskracht ("actie") op het touw uitoefent. Volgens de derde wet van Newton is dan ook de "reactie" kleiner. Deze reactie is de spankracht van het touw op u. En de kleinere spankracht omhoog leidt, te zamen met de constante Fz omlaag, tot een grotere versnelling omlaag. In het geval van een grotere versnelling omlaag vraagt/stelt u: "Dus zou je toch juist een extra kracht naar beneden uitoefenen?". Dat lijkt mij niet. Uw versnelling omlaag is het gevolg van de resulterende kracht op u, niet het gevolg van uw kracht op het touw. Ter voorkóming van verwarring én kwetsuren bij de afdaling is het raadzaam u steeds af te vragen: "wie oefent waarop welke kracht uit en in welke richting?".
Karolien op 31 januari 2006 om 17:20
Hey,Héél erg bedankt!! Ik vind het nog steeds een beetje moeilijk voor te stellen, maar het is mij toch allemaal héél wat duidelijker geworden!Groetjes!

Plaats een reactie

+ Bijlage

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vraag te beantwoorden.

Roos heeft zesentwintig appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Roos nu over?

Antwoord: (vul een getal in)