Rekenen met veerconstante
Fleur stelde deze vraag op 02 december 2021 om 19:34.Hoii, ik had nog een vraag over krachten.
Aan een veer wordt een gewichtje gehangen. Als het gewichtje stil hangt, is
het in evenwicht.
De veer rekt 2,0 cm uit als er een gewichtje van 4,0 N aan wordt
opgehangen. De totale lengte van de veer is dan 20 cm.
Bereken de veerconstante van de veer.
Er worden nog twee gewichtjes van respectievelijk 2,0 N en 5,0 N aan de veer gehangen en gemeten wat de uitrekking is. Bereken deze uitrekking en teken een grafiek van de metingen met op de y-as de uitrekking
ik snap niet bij vooral de 2e vraag hoe je je de uitrekking dan berekent. Hopelijk kan iemand me opweg helpen :)
Reacties
als je drie keer zoveel gewicht aan een veer hangt zal hij drie keer zo ver uitrekken. Dat is dus maar een kwestie van verhoudingen.
als hij bij 4 N een uitrekking heeft van 2 cm, welke uitrekking zal je dan hebben als je er geen 4 maar 2 N (de helft) aanhangt?
Je kunt ook de veerconstante gebruikendie je eerder uitrekende: die geeft immers de kracht voor een meter uitrekking.
kracht = veerconstante x uitrekking
(en dan moet je de uitrekking dus wel in meters invullen)
Groet, Jan
Krijg je dan dit: de veerconstante bij A is 2,0 (dacht ik). Dan krijg je U = 2,0N/2,0 n/cm = 1cm, en dit moet je dan ook zo doen voor 5,0N.
Ik weet dus niet zeker of ik dit dan zo goed doe, zou u dat nog kunnen bevestigen? (sorry voor mn vragen, ik vind natuurkunde echt heel lastig). En ook snap ik niet wat u bedoelt met de kracht voor een meter uitrekking, de veerconstante is toch in n/cm?
groetjes, Fleur
Fleur
U = 2,0N/2,0 n/cm = 1cm, sjuust
en dit moet je dan ook zo doen voor 5,0N.
yep
Fleur
ook snap ik niet wat u bedoelt met de kracht voor een meter uitrekking, de veerconstante is toch in n/cm? Als je alles in centimeters doet, ja. Dus wat jij doet kan: veerconstante in N/cm ? dan centimeters invullen voor de uitrekking (en andersom) .
Maar slim is dat niet: alle formules zijn gebaseerd op invullen in de standaardeenheden: standaardeenheden in, dan ook vanzelf standaardeenheden uit. En dus rekent heel de wereld met standaardeenheden om misverstanden te voorkomen. Je gaat ook niet rekenen met decanewtons of zo.
Je kunt goede redenen hebben om af te wijken voor je dagelijkse werkzaamheden: in een fabriek reken je wel in kubieke meters, maar in een laboratorium meestal in milliliters. Dat zijn bewuste keuzes. Door mensen die al heel goed begrijpen wat ze aan het doen zijn in een dagelijkse routine.
Maar op de middelbare school begrijp je nog niet altijd goed wat je aan het doen bent, en kom je eigenlijk nooit in een routine: zodra je in een routine komt leren we je weer wat bij :)
Dus met mijn leerlingen maak ik van standaardeenheden een strakke gewoonte, dat scheelt vergissingen.
groet, Jan
Bedankt voor de reactie, ik vind het nogal ingewikkeld met m of cm en zit pas in de 3e dus heb ook nog vrij weinig gehad (eerste jaar natuurkunde). Voor zover ik weet mogen wij n/cm gebruiken, dat staat ook zo in het boek. Maar ik zal het onthouden, als ik volgend jaar natuurkunde kies (misschien dan, want ik weet niet of ik dat aankan, nog even aankijken dit jaar).
Groetjes, Fleur
Wel netjes newton afkorten met hoodletter N .