magneetveld en stroom

Marit stelde deze vraag op 24 november 2021 om 18:13.

Hallo,

Deze twee opdrachten snap ik niet. De antwoorden zijn:
1. E

2. positief

Zou u dit kunnen uitleggen? Alvast bedankt.

Jan van de Velde op 24 november 2021 om 18:29
dag Marit,

als helper heb ik best vaak werk aan mensen die idioot grote afbeeldingen plaatsen, om die wat kleiner en helderder te maken zodat ze ook een beetje vlot laden. Net of de megabytes probleemloos door alle wifi's heen vliegen....
Maar jij wordt hier wel héél zuinig met bytes :0

Ik probeer de afbeeldingen uit te vergroten tot een leesbaar formaat maar echt lekker gaat dat niet door jouw pictogramformaat

Volgende keer een tikje minder zuinig graag?

Marit op 24 november 2021 om 18:39
Oei, mijn excuses! Hierbij opnieuw de afbeeldingen:

Deze tweede afbeelding krijg ik niet heel leesbaar en groot; maar er staat: " In de figuur hiernaast zie je de baan vane en geladen deeltje dat in een homogeen magneetveld komt. Bepaal of dit deeltje positief of negatief geladen is." (het magneetveld zijn kruisjes, het gaat dus naar achteren)

Hopelijk is het beter zo. Sorry voor het ongemak!
Theo de Klerk op 24 november 2021 om 18:39
En voor een antwoord op je vraag: lees eens het verhaal over Lorentzkrachten door: krachten die een magneetveld uitoefent op een bewegende lading.
En onthoudt dat de richting waarin een (negatief geladen) elektron omgekeerd is aan die van een positief geladen deeltje waarvoor de linker/rechterhand regel bedoeld is.
Marit op 24 november 2021 om 18:41
Nog een laatste opmerking; volgens mij is het niet zo duidelijk zichtbaar, maar in de eerste opdracht zijn de grote rode bolletjes weergeven met plusjes erin.
Jan van de Velde op 24 november 2021 om 19:01

pas de rechterhandregel toe: (open hand, duim zijwaarts gestrekt)
  • richting vingers = richting magneetveld
  • richting duim = stroomrichting
  • duwrichting handpalm = richting Lorentzkracht

kijken we even naar eht eerste stukje als het deeltje horizontaal het veld in vliegt:
  • het magneetveld wijst het papier in. (Wijs met gestrekte vingers het papier in. )
  • het deeltje buigt af naar boven dus de lorentzkracht wijst naar boven.(Handpalm naar boven)
  • De richting van je gestrekte duim geeft nu de stroomrichting aan (dwz, van plus naar min)

je kent de richting van de snelheid van het deeltje
is dat dus positief of negatief geladen??

Marit op 24 november 2021 om 20:37
Bedankt voor de hulp.

2. Dan zou het een positief geladen deeltje zijn. Mijn verwarring ligt echter bij dat ik dacht dat de richting van de Lorentzkracht de richting van de elektronen aangaf, maar als ik uw uitleg bekijk, is dat niet zo. Ik snap echter niet meer wat de Lorentzkracht dan wèl aangeeft, al helemaal niet als ik kijk naar deze uitleg:

Hier zorgt de Lorentzkracht ervoor dat de elektronen naar de linkerkant van de draad bewegen, vandaar dat ik dacht dat de richting van de Lorentzkracht de richting van de elektronen aangeeft. Is dat dus niet zo? Zo nee, wat geeft de Lorentzkracht dan wel precies aan?

1. Deze opdracht begrijp ik eigenlijk echt nog niet. Wat ik weet, is dat een elektrische stroom naar boven, betekent dat er een Lorentzkracht naar beneden is, want de elektronen gaan in tegengestelde richting aan de stroom. Als ik dit zou gebruiken en verder zou beredeneren, zou ik op het juiste antwoord komen. Toch vind ik het heel gek, want als ik kijk naar mijn rechterhand, dan zou mijn duim naar boven wijzen (door de stroom) en mijn vingers naar rechts (door het magneetveld). Dit betekent dat de Lorentzkracht naar achteren werkt en dan klopt er niks meer van, volgens mij...
Theo de Klerk op 24 november 2021 om 21:19
>Mijn verwarring ligt echter bij dat ik dacht dat de richting van de Lorentzkracht de richting van de elektronen aangaf, maar als ik uw uitleg bekijk, is dat niet zo. Ik snap echter niet meer wat de Lorentzkracht dan wèl aangeeft,

Nee, dan zit je er echt helemaal naast.  De richting van de stroom I of een positief geladen deeltje (net andersom als van elektronen) en de richting van het magneetveld (B) bepalen samen de richting van de lorentzkracht. Die staat daar loodrecht op. De linkerhandregel is hierbij een geheugensteuntje welke richting dat dan is (B veld "opvangen" in je palm, vingers wijzen in de richting van de stroom, dan geeft de duim de richting van de lorentzkracht aan). Andere methoden gebruiken een rechterhandregel (met de "F (kracht)  B (veld)  I (stroom)" ) maar komen op hezelfde uit.

De draad in de tekening beweegt naar boven. Dat doen de elektronen erin dan ook. Dus de stroom (positieve lading) kan gedacht worden naar beneden te gaan (vingers naar beneden). Het magneetveld gaat van N naar Z pool en wijst uit het papier (opgevangen door palm) . De duim wijst dan de richting van de lorentzkracht aan:  naar links op de tekening.

Clara heeft acht appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Clara nu over?