Brushless motor
Stein stelde deze vraag op 03 oktober 2021 om 20:21.
Hallo,
Ik heb een vraag over een brushless motor, een ESC en een Lipo batterij. Ik heb niet zeker als ik ze aan elkaar mag aansluiten. De berekeningen vind ik nog al ingewikkeld. Zou iemand me hiermee kunnen helpen aub?
Gegevens:
brushless motor: Kv= 1200 rpm / V ; spanning: 7.2v ~ 11.1V (2s ~ 3s) ; max. vermogen= 150w ; max. stroom= 15.8A ; Geen belasting stroom: 0.8A (ESC= 20A)
ESC: continu stroom= 30A ; Max spanning: 8.4~16.8V ; BEC Output: 5.5V@4A ; BEC type: SBEC ; aantal cellen= 2~4S
Lipo batterij: Minimum Capaciteit: 5000mAh ; Constante afvoer: 20C ; Piek afvoer (10sec): 40C ; configuratie= 2S1P / 7.4V / 2Cell
Kan ik ze aan elkaar aansluiten en hoelang tot de Lipo batterij plat is?
Ik heb een vraag over een brushless motor, een ESC en een Lipo batterij. Ik heb niet zeker als ik ze aan elkaar mag aansluiten. De berekeningen vind ik nog al ingewikkeld. Zou iemand me hiermee kunnen helpen aub?
Gegevens:
brushless motor: Kv= 1200 rpm / V ; spanning: 7.2v ~ 11.1V (2s ~ 3s) ; max. vermogen= 150w ; max. stroom= 15.8A ; Geen belasting stroom: 0.8A (ESC= 20A)
ESC: continu stroom= 30A ; Max spanning: 8.4~16.8V ; BEC Output: 5.5V@4A ; BEC type: SBEC ; aantal cellen= 2~4S
Lipo batterij: Minimum Capaciteit: 5000mAh ; Constante afvoer: 20C ; Piek afvoer (10sec): 40C ; configuratie= 2S1P / 7.4V / 2Cell
Kan ik ze aan elkaar aansluiten en hoelang tot de Lipo batterij plat is?
Reacties
Jan van de Velde
op
03 oktober 2021 om 21:29
dag Stein,
je gooit daar een stelletje specificaties neer die ik niet begrijp.
Ik ga dus googlen en blijf dan ronddraaien in kringen van drone- en elektrische modelvlieguigenthousiasten.
de BEC's en ESC's vliegen me rond de oren zonder dat ik er vlot achterkom wat dat elektronica-jargon feitelijk betekent.
Ik heb intussen wel die batterij-ratings gevonden:
https://www.wattflyer.com/forums/showpost.php?p=363093&postcount=2
een capaciteit van 5000 mAh met een rating van 20 C betekent dat de batterij veilig 10 ampère kan leveren volgens die site. Jouw motor lijkt daar overheen te gaan.
150 W met 7,2 V betekent I = P/U = 150/7,2= 20+ A.
Dus mijn eerste indruk is: niet doen. Maar vraag dat liever na op een gespecialiseerd elektronica- of modelbouwforum.
Groet, Jan
je gooit daar een stelletje specificaties neer die ik niet begrijp.
Ik ga dus googlen en blijf dan ronddraaien in kringen van drone- en elektrische modelvlieguigenthousiasten.
de BEC's en ESC's vliegen me rond de oren zonder dat ik er vlot achterkom wat dat elektronica-jargon feitelijk betekent.
Ik heb intussen wel die batterij-ratings gevonden:
https://www.wattflyer.com/forums/showpost.php?p=363093&postcount=2
een capaciteit van 5000 mAh met een rating van 20 C betekent dat de batterij veilig 10 ampère kan leveren volgens die site. Jouw motor lijkt daar overheen te gaan.
150 W met 7,2 V betekent I = P/U = 150/7,2= 20+ A.
Dus mijn eerste indruk is: niet doen. Maar vraag dat liever na op een gespecialiseerd elektronica- of modelbouwforum.
Groet, Jan
Theo de Klerk
op
04 oktober 2021 om 11:17
We gokken even in deze wirwar van afkortingen die voor niet-drone gebruikers compleet niks betekenen:



Daarmee is de vraag een beetje tot een insiders-vraag geworden lijkend op "welk schroefje past op de aansluiting van mijn CV ketel van merk X type Y". Dat is het soort vragen dat je stelt op fora die zich met die specifieke hobby bezighouden want heeft met "algemene" natuurkunde weinig van doen. Geheimtaal voor een paar ingewijden.
Met 5000 mAh heeft de batterij een capaciteit van 5 Ah = 5 x 3600 C = 18000 C lading (1 A = 1 C/s). Die bij gewoon gebruik met 20 C/s (=20 A) kan worden gebruikt. Dat zou betekenen gedurende 18000/20 = 900 s = 15 minuten. (Maar volgens Jans onderzoekingen hooguit 10A en dan dus 30 minuten).
Nergens wordt gemeld hoeveel spanning die batterij heeft - nogal essentieel als er een BEC op wordt aangesloten die max 8-16 V accepteert.
De BEC die blijkbaar tussen batterij en motor zit, kan 30 A aan, dus dat lijkt geen probleem bij een batterij die 20 A of 10 A geeft.
Als output geeft BEC 5 V bij 4 A stroomsterkte terwijl de motor 7-11 V verwacht (en dat niet krijgt) en maximaal 15,8 A stroomsterkte kan hanteren. De vraag is of die 4A uit de BEC dan wel voldoende is: da's maar 1/4 van het maximaal toegestane als ook de spanning nog maar eens de helft is van wat verwacht wordt.
Al met al lijkt het een rare combinatie van onderdelen die ingang/uitgangsspecificaties hebben die niet goed op elkaar aansluiten. Ik volg Jans mening daarin: beter niet doen.
- een LiPo is een lithium-polymeer batterij. (niks te maken met liposuctie dus).

- ESC staat voor "electronic speed control" (en dus niet de beruchte toets op je toetsenbord)

- BEC staat voor "board engine controller" (naast 300 andere betekenissen)
- SBEC staat voor "single board engine controller/computer"

Daarmee is de vraag een beetje tot een insiders-vraag geworden lijkend op "welk schroefje past op de aansluiting van mijn CV ketel van merk X type Y". Dat is het soort vragen dat je stelt op fora die zich met die specifieke hobby bezighouden want heeft met "algemene" natuurkunde weinig van doen. Geheimtaal voor een paar ingewijden.
Met 5000 mAh heeft de batterij een capaciteit van 5 Ah = 5 x 3600 C = 18000 C lading (1 A = 1 C/s). Die bij gewoon gebruik met 20 C/s (=20 A) kan worden gebruikt. Dat zou betekenen gedurende 18000/20 = 900 s = 15 minuten. (Maar volgens Jans onderzoekingen hooguit 10A en dan dus 30 minuten).
Nergens wordt gemeld hoeveel spanning die batterij heeft - nogal essentieel als er een BEC op wordt aangesloten die max 8-16 V accepteert.
De BEC die blijkbaar tussen batterij en motor zit, kan 30 A aan, dus dat lijkt geen probleem bij een batterij die 20 A of 10 A geeft.
Als output geeft BEC 5 V bij 4 A stroomsterkte terwijl de motor 7-11 V verwacht (en dat niet krijgt) en maximaal 15,8 A stroomsterkte kan hanteren. De vraag is of die 4A uit de BEC dan wel voldoende is: da's maar 1/4 van het maximaal toegestane als ook de spanning nog maar eens de helft is van wat verwacht wordt.
Al met al lijkt het een rare combinatie van onderdelen die ingang/uitgangsspecificaties hebben die niet goed op elkaar aansluiten. Ik volg Jans mening daarin: beter niet doen.