achterstand

Lisa stelde deze vraag op 29 september 2021 om 19:23.

Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje. Vorig jaar heb ik nauwelijks natuurkunde gehad omdat de leraar heel vaak aanwezig was. Ook kreeg ik om de maand bijna een nieuwe natuurkunde leraar, ieder met een aparte manier van aanpak. Nu is het zo gekomen dat ik niks van de 5de heb begrepen, aangezien er maar 2 toetsen zijn afgenomen die niet eens over de stof gingen. Kortom, ik loop heel veel achter en ik heb het nu weer moeilijk met de 6V stof. Aangezien de basis er bij mij niet in zit, kan ik nu moeilijk verder met de stof van de zesde.

Heeft iemand ervaring hiermee en weet hoe snel mogelijk ik hier aan wat kan doen?

Groetjes, Lisa (6VWO)

Reacties

Jan van de Velde op 29 september 2021 om 21:03
Dag Lisa,

Dat klinkt als een serieus probleem. Hopelijk heb je nu wèl een goeie natuurkundeleraar. En die is de eerstaangewezen persoon om je te helpen hierbij, want die kent de omstandigheden, die kent jou (intussen dan toch hopelijk een beetje), en die zou zicht moeten hebben op wat er bij jou - en zo te lezen bij het gros van je klasgenoten- ontbreekt.

Voor de rest, dit gaan we via een beeldscherm niet genezen. Je kunt altijd bij ons terecht voor een mislukkend oefeningetje, dat wel.

Groet, Jan
Theo de Klerk op 29 september 2021 om 21:28
>Ook kreeg ik om de maand bijna een nieuwe natuurkunde leraar, ieder met een aparte manier van aanpak

Maar bij elk (of de meesten) moet je toch iets hebben meegekregen en bij niet begrijpen dat kunnen bevragen?

>2 toetsen zijn afgenomen die niet eens over de stof gingen
En dat liet iedereen gewoon gebeuren? Ik ken wel assertievere leerlingen als het in hun belang is.

Je beschrijving suggereert een beetje alsof iedereen ongezien naar de volgende klas is bevorderd. Dat kan toch niet waar zijn?
Lisa op 29 september 2021 om 22:07
Hoi,
Ik begrijp dat mijn verhaal war warrig klinkt.

In de 4e klas heb ik wel gewoon goed natuurkunde gehad. Helaas ging de docent weg, en toen zat ik in de 5e klas met om de maand een nieuwe natuurkunde leraar. De ene leraar las gewoon het boek voor en stuurde ons filmpjes, de andere liet ons alleen maar modelleren etc.

En, het is inderdaad een wonder dat velen over zijn naar de zesde. Maar dit is eigenlijk wel logisch als elke toets een n-term had minimaal hoger dan 1.8...

Ik ga m'n best doen om dit jaar gewoon vol aan de bak te gaan met natuurkunde!

Groetjes, Lisa
Jan van de Velde op 29 september 2021 om 22:12
En hoe staat de rest van je klas daar dan in? 
En de directie?
Ik mag toch aannemen dat er na zo'n raar jaar van gatenvullers een reparatieplan is opgesteld door de directie, samen met de natuurkundesectie? 
Lisa op 02 oktober 2021 om 10:32
Er was geen natuurkunde sectie: de leraar was de enige eerstegraads docent voor de bovenbouw klassen havo en vwo.

Ik moet dus echt zelf aan de slag nu.

Fijn weekend,

Lisa
Jan van de Velde op 02 oktober 2021 om 11:56

Lisa

de leraar was de enige eerstegraads docent voor de bovenbouw klassen havo en vwo.

 Dat is op mijn school (helaas) ook zo, maar eenmanssectie of wat ook, er was een probleem, en dan verwacht ik ideeën om de gevolgen van dat probleem op te vangen. Elke school heeft daarvoor extra geld kunnen aanvragen (NPO-gelden) . Daarmee tover je niet ineens een extra eerstegrader tevoorschijn, maar wellicht wel een pensionado die gericht een paar bijlesuren in de week wil geven aan kleine groepen, of een wis- of scheikundecollega die wat uren over heeft en die wat herstelwerk kan plegen, of, enfin, een beetje creativiteit, dames en heren schoolleiders en docenten. Op mijn eigen school hebben we stapels gerichte plannetjes. Die gaan vast niet alles wegpoetsen, maar verzachtend werkt het wel. 

Jij zult hoe dan ook aan het werk moeten, dat wel, maar een beetje gerichte hulp daarbij scheelt je veel gepruts, misverstanden en dus tijd. En aan tijd is in een eindexamenjaar sowieso gebrek, ook als er weinig bijzonders aan de hand is. 

Groet, Jan


Plaats een reactie

+ Bijlage

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vraag te beantwoorden.

Noortje heeft twintig appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Noortje nu over?

Antwoord: (vul een getal in)