Traagheid

Joost stelde deze vraag op 12 september 2021 om 17:15.

In mijn boek wordt er gezegd: "Massa is traag, een voorwerp van een groter massa heeft een grotere resulterende kracht nodig om het voorwerp van snelheid te laten veranderen dan een licht voorwerp" 

Ik begrijp dit maar toen zag ik in een ander boek dat ze het voorbeeld van een botsende auto namen. Jij klapt naar voren terwijl de auto al tot stilstand was, als je dit met het eerste vergelijkt klopt dat niet zou ik denken jij bent natuurlijk lichter dan een auto. Maar kun je traagheid dan op twee manieren formuleren?

Aan de ene kant:

Voor een zwaarder voorwerp is een grotere resulterende kracht nodig om het voorwerp van snelheid te veranderen dan bij een voorwerp dat lichter is.

En anderzijds: 

Wanneer een voorwerp in beweging is en er op dat voorwerp een resulterende kracht werkt duurt het even voordat het voorwerp die resulterende kracht uitoefent op rakende voorwerpen.

Bv in een lift wanneer die knapt, er werkt dan een resulterende kracht op de lift (Fz als geen lucht weerstand is) en het is niet meteen dat jij dan ook met de valversnelling naar beneden valt.

en over de auto gesproken, precies hetzelfde de auto is geremd maar geeft nog niet meteen de kracht door.



Reacties

Jan van de Velde op 12 september 2021 om 18:49

Joost

toen zag ik in een ander boek dat ze het voorbeeld van een botsende auto namen. Jij klapt naar voren terwijl de auto al tot stilstand was, als je dit met het eerste vergelijkt klopt dat niet zou ik denken jij bent natuurlijk lichter dan een auto. Maar kun je traagheid dan op twee manieren formuleren?

 nee.

dat die auto al stilstaat komt doordat die per kg al een grotere nettokracht ondervond dan jij: 

ten eerste moet die auto zelf al vertragen voordat hij jou via gordel en airbag kan vertragen.
ten tweede geven die gordel (die is nog verrassend vervormbaar bij grote krachten) en die airbag ook nog mee.

En dat is heel bewust: Bij een botsing zijn krachten kleiner naarmate de botsweg groter is. 
Bij een frontale autobotsing is het voor wat betreft de kooiconstructie (waarin jij zit) de kreukelzone die voor een langere botsweg zorgt.
En dan binnen die kooi zorgen gordel en airbag voor nog een extra stukje botsweg voor dat kwetsbare mensenlichaam. Terwijl de kooi al stilstaat kun jij nog even door. Jij hoeft iets minder sterk te vertragen dan die kooi. Dat kan een hoop "AU" schelen.

Maar dat is niet een ander soort "traagheid" , het woordje "traag" in traagheid heeft niks te maken met een of andere wachttijd. Jouw opa heeft geen grotere traagheid dan jij omdat hij ouder is en dus een langere reactietijd heeft, of wat minder soepele gewrichten heeft. Misschien wel omdat hij mogelijk wat zwaarder is (massa) dan jij.

Traagheid is alleen een wat vreemd klinkend concept dat ons iets vertelt over de kracht nodig om een voorwerp van snelheid (of richting**) te veranderen, te versnellen/vertragen dus.  
Kracht voor versnelling, F/a
en via de bekende F=m·a  blijkt dan F/a=m 

Eigenlijk kun je het dus net zo goed massa noemen. Kilogram als de eenheid van traagheid. Niks mis mee. 

Groet, Jan

**omdat snelheid een vectorgrootheid is is een verandering van richting ook gewoon een verandering van snelheid

Gert Kiers op 13 september 2021 om 10:38
Zoals Jan hierboven zegt, traagheid is een merkwaardig, en verwarrend, woord (vertaald uit het Frans/Latijn waar het inert heet; het Engels kent het woord inertia). Ik zou zeggen vergeet het woord gewoon. De drie wetten van Newton zeggen bijna alles over krachten en massa. Daar heb je het begrip traagheid niet inzitten. 

Inderdaad, Jan zegt het al, noem het beestje gewoon massa. 

Plaats een reactie

+ Bijlage

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vraag te beantwoorden.

Ariane heeft twintig appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Ariane nu over?

Antwoord: (vul een getal in)