Maximale hellingpercentage in relatie tot motorvermogen en motorkoppel,

Geert Jan Vonk stelde deze vraag op 06 juli 2021 om 14:22.
  1. Is de maximale hellingshoek te berekenen die een motorvoertuig kan overwinnen als het motorvermogen, het motorkoppel, de overbrengingsverhoudingen van de versnellingsbak en het differentieel en de wieldiameter (afrollengte) bekend zijn?

Reacties

Theo de Klerk op 06 juli 2021 om 14:36
Ik ben geen auto-specialist, maar de factoren die hier een rol spelen zijn:
- wrijving tussen banden en wegdek. Zonder voldoende wrijving glijd je achteruit. Die wordt deels bepaald door de normaalkracht (waarmee je op het wegdek drukt) dus hoe steiler hoe minder.
- de zwaartekracht langs de helling naar beneden moet overwonnen worden door een grotere (maar minimaal gelijke) kracht omhoog van de motor (vermogen = kracht x snelheid) 
- het koppel zorgt alleen maar voor een andere verhouding in de vermogenscomponenten: groter wiel, grotere kracht maar veel minder afstand (=snelheid x tijd) bij gelijk vermogen. Een andere koppelverhouding door versnellingsbak verandert kracht omgekeerd aan afstand. Maar motorvermogen blijft hetzelfde (tenzij door "gasgeven" dat verandert). 
Bij "omhoog" wil je meer kracht en daarmee minder snelheid: lagere versnelling  (ook voor langzaam naar "beneden" - kracht werkt dan met wrijving mee ipv er tegenin).

Plaats een reactie

+ Bijlage

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vraag te beantwoorden.

Clara heeft zevenentwintig appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Clara nu over?

Antwoord: (vul een getal in)