invloed op de remweg als je een auto dwars mee sleurt

Marcel stelde deze vraag op 16 juni 2021 om 15:01.

 Beste, Ik heb een auto ongeluk gehad waarbij ik rechts voor, voor het voorwiel geraakt ben. Ik ben ca 7 a 8 meter dwars uit meegesleurd. Mijn auto weegt ca 1500 kg
De remweg, maw de remsporen hebben een lengte van 15 meter. dit zou ongeveer een snelheid van ong 55 km per uur zijn(reactie snelheid 1 sec. Maar ik wil weten wat de snelheid geweest moet zijn op basis van deze remweg en het dwars meesluren van een auto van 1500kg. De snelheid moet mijn inziens veel hoger zijn geweest, hoe kan ik dat berekenen

Reacties

Theo de Klerk op 16 juni 2021 om 15:17
Dit is geen site om juridische problemen op te lossen via "technisch of forensisch onderzoek". In leerboeken wordt van alles geïdealiseerd, in de praktijk kan er van alles aan de hand zijn. Een auto die indeukt, een oneffen wegdek waarop geslipt of gegleden werd, een bestuurder die ook nog van alles deed...
Marcel op 16 juni 2021 om 15:26
Theo het gaat mij puur om te kunnen uitrekenen wat de impact is van de extra massa die meegenomen wordt op de remweg / snelheid kan ik dat berekenen
Theo de Klerk op 16 juni 2021 om 15:36
Eenparige afremming: idealiter   s = - 1/2 at2 + v0t    (v0 = beginsnelheid, m/s)
Snelheid daarbij:  v = - at + v0  m/s
Remvertraging:   a    (m/s2)

Voor het bepalen van de versnelling (en daarmee beginsnelheid) hangt dus af van hoe lang het remmen duurde... s = 15 m, maar wat is tijdsduur t daarbij?

Met alleen een constatering dat de remsporen (dat hoeft niet altijd evenveel te zijn als de remweg - die kan ook langer zijn) stellen dat v0 = 55 km/u (= 15,3 m/s) dan is 0 = - at + 15,3 ofwel at = 15,3
Blijkbaar neemt men een "standaard" remvertraging aan? Waaruit dan een remtijd volgt?
Marcel op 17 juni 2021 om 12:33
Inderdaad een standaard vertraging het was droog zonnig weer. Hoe kan je dan nog meenemen als een gewicht van 1500 kg wordt meegesleurd dat betekend een grotere vertraging en met deze remweg een hogere aanvangs snelheid
Jan van de Velde op 17 juni 2021 om 23:21
Dag Marcel,

voordat je mijn onderstaand verhaal leest moet je eerst eens even deze metafoor lezen:

https://en.wikipedia.org/wiki/Spherical_cow

Het enige uitsluitsel kan worden gegeven door een filmpje van de gebeurtenis. Elk rekenwerk op basis van wat je vertelt is giswerk op basis van aanname op aanname

aannames: 
massa andere auto ook 1500 kg
wrijvingscoëfficiënt tussen jouw glijdende banden en het wegdek 0,7
geen energie-absorptie door inkreukelende kreukelzones
de andere auto remde niet
een bolvormige koe op de weg.....

jouw auto geeft de combi een wrijvingskracht, en fungeert daarmee feitelijk als rem voor de andere auto.
Fw = µ·Fn = 0,7 x 15 000 = 10 500 N
"rem"weg 15 m 
remarbeid W=Fw·s = 10 500 x 15 = 157 500 J 

de "aanstormende" auto had blijkbaar die bewegingsenergie vóór de botsing.
Ekin = ½m·v² 
157 500 = 0,5 x 1500 x v² 
v² = 157 500 /750 = 210 
v = √210 = 14,5 m/s ≈ 52 km/h


Dat moet dus minimaal de snelheid zijn geweest, maar enige juridische waarde heeft dit niet, en verder rekenwerk op basis van verdere aannames maakt de uitkomst van dit sommetje alleen nog meer gokwerk. 

Groet, Jan

Plaats een reactie

+ Bijlage

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vraag te beantwoorden.

Clara heeft negen appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Clara nu over?

Antwoord: (vul een getal in)