Reactiespel in systematic

Emma stelde deze vraag op 04 juni 2021 om 14:37.
Hallo, 
In het programma Systematic wil ik graag een reactiespel ontwerpen, maar ik kom er niet helemaal uit. Het zou een spelletje moeten worden waarbij als er een iemand op een lampje drukt 2 personen te gelijk moeten drukken, maar maar één iemand een punt kan krijgen, de persoon die het snelste drukt. ik wil ook graag de punten bij gaan houden van beide spelers appart, maar hier loop ik vast. Ik zou het erg waarderen als iemand mij hierbij zou kunnen helpen. 

Groetjes Emma

Reacties

Jan van de Velde op 04 juni 2021 om 15:33

Emma

2 personen te gelijk moeten drukken, maar maar één iemand een punt kan krijgen, de persoon die het snelste drukt. 

 dag Emma,

dat spreekt elkaar tegen: als er twee tegelijk drukken kan er niet een de snelste zijn.

Wat bedoel je?

Groet, Jan

Emma op 07 juni 2021 om 08:55

Beste Jan, 

Hier is het dilemma dat ik graag wil oplossen. 

Probleemanalyse
Het maken van een reactiespel
Als speler nummer 3 op een drukknop drukt gaat er een lampje branden. Als dit lampje brand is het de bedoeling dat de twee andere spelers zo snel mogelijk op hun drukknop drukken, zodat een van hun lampjes ook gaat branden, deze gaat na 5 seconden ook weer uit. De speler die als eerste drukt krijgt een punt en bij de speler die later drukt moet er geen lampje gaan branden en deze speler moet geen punten krijgen. Maar er is nog een gevaar in het spel namelijk als één van de spelers te vroeg drukt dan verliest deze als zijn/haar punten.


Alvast bedankt voor uw hulp. 

Groetjes Emma

Theo de Klerk op 07 juni 2021 om 09:17
Maak eerst eens een schakeling waarin de spelleider de lamp aandoet.
Breid dat uit met inschakelen van stroomkring voor deelnemers.
Dan conditie toevoegen deelnemer drukt en lamp gaat branden.
Dan... bouw het geleidelijk op.
Emma op 07 juni 2021 om 14:57
Beste Theo,
De stappen die u zojuist heeft benoemd heb ik allemaal al doorlopen, waar ik vast loop is op de voorwaarde dat als één persoon heeft gedrukt de andere persoon niet meer kan drukken. Dit was juist mijn uitdaging, maar hoe ik het ook probeer het lukt mij niet om de schakeling dan juist te laten verlopen. 
Uw advies hierbij zou ik zeer waarderen. 

Alvast bedankt.


Groetjes Emma 
Jan van de Velde op 07 juni 2021 om 18:06
Dag Emma,

heb je je schakeling ook inderdaad in Systematic gebouwd? Zo ja, heb je daarvan dan een screenshot, of beter nog, het opgeslagen data-bestandje? 

Groet, Jan
Theo de Klerk op 07 juni 2021 om 18:44
Een XOR lijkt ervoor te kunnen zorgen dat Of de een Of de ander doorgelaten wordt om de lamp te laten branden..,
Theo de Klerk op 07 juni 2021 om 20:55
Een oplossing met AND poorten: eerst moet de spelleider drukken. Dan worden beide AND poorten voor de spelers true en kunnen ze zelf drukken. Eventueel reset je de geheugencel van de drukknop  van de speler mocht hij al een keer gedrukt hebben voor het spel begint. De eerste die drukt wordt onthouden in een geheugencel en lamp gaat branden. Tegelijk wordt via inverter de AND die het mogelijk maakt om te drukken, false gezet. De tweede kan niet meer drukken.

Emma op 07 juni 2021 om 21:26

Beste Theo, 

Heel erg bedankt voor uw hulp en feedback. Ik denk dat ik de logica erachter nu zelf wel kan ontcijferen. 

Nogmaals bedankt. 

Groetjes Emma

Emma op 07 juni 2021 om 21:35
Beste Jan, 
Na het doen van verschillende aanpassingen ben ik nog niet verder gekomen dan te zien is op de afbeelding hieronder. Als u hier even overheen zou willen kijken en eventueel nog feedback zou willen geven zou ik dit zeer waarderen. 

Alvast bedankt. 

Groetjes Emma
Theo de Klerk op 15 juni 2021 om 09:42
Bij wie de lamp brandt ook teller aanzetten.
waarom de teller (niet) activeren met een inverter?
Als 1+4 (=5) een hoog signaal hebben de teller stoppen/resetten (EN poort) en geheugencel die lamp last branden resetten

Plaats een reactie

+ Bijlage

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vraag te beantwoorden.

Clara heeft zesentwintig appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Clara nu over?

Antwoord: (vul een getal in)