Het rollen van een balletje van een helling - Modelleren Coach 7
anoniem stelde deze vraag op 03 mei 2021 om 17:07.Alstublieft help ik weet niet waar ik moet beginnen
Reacties
Denk je in wat er gebeurt in een klein tijdsinterval (dat straks met Coach als rekenstap wordt gekozen):
- wat is de positie? Hoe wijzigt dit van s naar s + Δs in dat interval? Hoe bereken je Δs?
- wat is de snelheid? Hoe wijzigt zich dat van v naar v + Δv in dat interval? Hoe bereken je Δv?
- wat is de versnelling? Hoe wijzigt deze van a naar a + Δa? Hoe bereken je Δa? (of blijft dat 0?)
- Heb je bij s, v en a te maken met richtingscomponenten langs x- en y-as? Zo ja, dan moeten de vorige drie vragen 2x beantwoord worden: een keer voor wijzigingen in x-richting en een keer voor wijzigingen in y-richting.
- Zijn er nog begin-condities? Beginhoogte, beginsnelheid, beginversnelling?
En dan laat je het model doorrekenen. Elke keer een stapje die een nieuwe s, v en a oplevert.
Modelleren is dus NIET zomaar een formule uit het boek erin stoppen als s =1/2 gt2 . Dan ben je niet aan het modelleren maar wiskundig iets aan het uitrekenen. Als je stelt a = g, Δa=0, v = v0+ Δv, Δv=aΔt, s = s0+Δs met Δs = vΔt ....en t = t0 +Δt, dan zijn we aan het modelleren ("cooking with gas" zou een Britse vriend zeggen).
- massa bal (die weet ik in gram)
- materiaal bal (die weet ik ook maar wat moet ik daarmee want je kan niet plastic/rubber/hout of wat dan ook in coach schrijven)
- snelheid bal (hoe moet ik die weten)
- wrijvingscoëfficiënt (hoe moet ik die weten)
- materiaal helling (weet ik maar wat moet ik ermee, zelfde peobleem als materiala bal)
- steilheid helling (moet ik die door de hellingshoek, zoja dan weet ik m)
- zwaarte kracht
- versnelling (hoe weet ik die)
- afstand (weet ik in cm)
- luchtweerstand (hoe weet ik die)
- F normaal (hoe weet ik die)
- dichtheid bal (hoe weet ik die)
- dichtheid helling (hoe weet ik die)
daarnaast hoe moet ik weten wat constante of variable of afhankelijke variable of stock of flow is
anoniem
Voor het model wat voor dingen moet ik weten, Wat Theo al zei,
Theo de Klerk
Denk je in wat er gebeurt in een klein tijdsinterval Ga die berekening eens maken, gewoon met de hand stap voor stap met de basic formules. Dan zie je vanzelf wat je nodig hebt, en tevens welke stappen je je model moet laten zetten
Op voorhand een "verlanglijstje" maken is betrekkelijk zinloos zolang je die zaken niet in samenhang met elkaar ziet. Ik mis bij wijze van spreken de kleur van de bal nog.
Begin eens gewoon te rekenen. Heb je een getalwaarde nodig (een hoek, een beginsnelheid, dat soort dingen) dan neem je daar maar een waarde voor aan.
Groet, Jan
>ik heb echt geen idee waar ik dan zou moeten beginnen
Twee dingen die je kunt/moet doen:
- nalezen wat een vrije val inhoudt en hoe een schuine val een component van een vrije val is
- nalezen wat modelleren is. En zoek eens op YouTube naar instructiefilmpjes (zoeken op "Coach 7 Stevin" bijvoorbeeld)
Beide onderwerpen zijn te uitgebreid om hier in een antwoord te verhalen. En "geen idee" na eerdere opmerkingen geeft aan dat je je kennis moet bijspijkeren want op een blanko blad moet te veel geschreven worden.
Mijn bal is pimpelpaars en de kleur blijkt niet van invloed op de val...
anoniem
ik heb echt geen idee waar ik dan zou moeten beginnen Gewoon een sommetje maken, volledig uitgewerkt, inclusief notatie formules.
een bal van 50 g op een helling met een hoek van 30o heeft ergens onderweg op zeker tijdstip een translatiesnelheid van 2 m/s . Hoe groot is de snelheid een tiende seconde later?
Dat moet JIJ oplossen, die computer kan dat niet. En dan kun jij de computer vertellen hoe dat moet (dat is je programma, je model) , en die computer kan daarna doen waar die goed in is (en jij heel slecht), en dat is supersnel duizenden van die stapjes achter elkaar doorrekenen, en na een wijziging (bijvoorbeeld een helling met vlakkere hoek) in minder dan de tijd die jij nodig hebt om "25o"in te tikken heel die nieuwe situatie door te rekenen.
Maar daarbij geldt: garbage in = garbage out. Die computer is maar een domme rekenslaaf. Maak jij een fout waardoor die bal spontaan naar boven rolt, dan slikt die computer dat kritiekloos.
Ik hoop dat je al eens eenvoudiger modelletjes hebt gebouwd? Want anders is dit model een sprong in het diepe zonder te hebben leren zwemmen.
Groet, Jan