weerstand boot op water
Peter stelde deze vraag op 31 maart 2021 om 12:52.ik moet voor een po de weerstand van een boot gaan opmeten alleen heb ik zelf niet echt een idee hoe dit moet. we hebben een boot, een bak water van 2 meter lang en er zijn touwen,katrollen en gewichten aanwezig. weet iemand hoe ik dit het makkelijkste kan doen
Reacties
Essentieel is wel dat het water stroomt (of de boot beweegt - de snelheid is relatief voor voorwerp tov het medium). Een stilliggende boot ondervindt geen wrijving.
als dit kan heb ik nog de vraag hoe ik de boot op een constante snelheid kan krijgen met de eerder genoemde voorwerpen en hoe je A en Cw berekent
Peter
ik moet voor een po de weerstand van een boot gaan opmeten
Peter
Is het niet mogelijk om het met een formule te doen. opmeten kan niet met formules hè....
misschien dat je middels katrollen en gewichten die boot kan slepen over het water? Met een constante kracht?
Groet, Jan
Ik dacht hierbij aan een veel kleiner bootje dan 2 m lang in zo'n bak. Een soort "waterloopkundig laboratorium" opstelling waarbij alles veel kleiner dan in werkelijkheid wordt nagebootst en - zo mogelijk - daarna vergroot tot realistischer proporties (zoals mini-dijken naar echte dijken).
Dan zou in die waterbak zo'n bootje moeten fungeren als model.
Een bootje dan aantrekken met een katrol waarover een gewicht naar beneden zakt: dat gewichtje zal een kracht F = mg uitoefenen op de boot (bij benadering, bij ideale katrollen en zo) en de boot zal hierdoor in beweging komen. Als je met videometen een interval kunt vinden waarbij de bootsnelheid constant is, dan weet je dat de waterwrijvingskracht gelijk is aan de trekkracht mg. Maar tegengesteld zodat de resulterende kracht 0 N is en daarmee de snelheid constant.
Theo de Klerk
Als je met videometen een interval kunt vinden waarbij de bootsnelheid constant is, Dat is een kwestie van het gewicht aan die katrollen een beetje handig kiezen: Niet te groot, zodat het niet blijft versnellen tot het einde van je bak, niet te klein, zodat je niet met een te hoog percentage onbekende wrijvingsverliezen in dat takelsysteem zit. En hem aanvankelijk een passend duwtje geven zodat de boot eerder een constante snelheid bereikt.
groet, Jan