dag Manon,
Een 10 is wel erg veel gevraagd in een toets voor natuurkunde.
Maar in het algemeen:
- je kent je definities/begrippen
- je kent je grootheden en bijbehorende eenheden, en hun afkortingen
- je kent je formules
- Je beschikt over algemene rekenvaardigheden (onmisbaar)
- je kunt gestructureerd rekenen (gegeven-gevraagd-formule-invullen-uitrekenen-eenheid)
- je kunt vlot formules "verbouwen"
- je weet om te gaan met tabellen en grafieken.
- Je hebt de bij het onderwerp beschikbare oefeningen gemaakt, nagekeken en begrepen.
- je hebt inzicht in verbanden (bijv het ene groter, dan het andere dus kleiner, en zo) en kunt daarmee een stapsgewijze redenering opzetten.
- Je kunt goed lezen
En dan kan er eigenlijk niks meer misgaan voor een mooie voldoende.
Maar een 10?? poe..
Dan heb je ook een perfect inzicht, en maak je nergens een lees- of interpretatiefoutje, je kunt om bochtjes denken, bent analytisch heel sterk, kunt goed combineren en puzzelen, en ziet in een oogopslag ingebouwde valkuilen. Dat is niet weggelegd voor middelbare scholieren, jullie hebben simpelweg te weinig oefentijd om ruim ervaring te kunnen opdoen en zo "alles al eens gezien te hebben".
Met een zeven mag je tevreden zijn, op een acht trots. Een 10 voor een toets op niveau, met ook nog een uitdaginkje erin hier en daar, is eigenlijk ongezond.
Groet, Jan (docent natuurkunde)