dovenwekker

Eleonore stelde deze vraag op 02 januari 2006 om 14:12.
wij willen voor natuurkunde, op school een dovenwekker ontwerpen, we willen gebruik maken het systeembord. we weten nu alleen niet welke onderdelen we precies moeten gebruiken. het is de bedoeling dat we met een geluidssensor het signaal van een normale wekker opvangen. maar hier is dan ook het eerste probleem, de sensor mag niet op een voorbijrijdende auto reageren. wij willen met het signaal van de sensor bijvoorbeeld een felle lamp aanzetten of het kussen laten trillen. maar welke weg moeten we door het systeembord volgen. moeten we gebruik maken van de comporator en transitor en/of van de en- of-poorten? wie kan ons helpen ???????????????

Reacties

Jaap op 02 januari 2006 om 15:02
Dag Eleonore & Anouk,Als je de geluidssensor dicht bij de gewone wekker plaatst, ontvangt de sensor veel wekkergeluid en weinig autogeluid. Indien nodig: wat kun je verder nog doen om het autogeluid "weg te houden" van de sensor en de wekker?Een geluidssensor geeft een analoog signaal (kan alles zijn tussen 0 en 5 V). Dan is het vaak nuttig om het signaal te "fatsoeneren" (zorgen dat het óf laag óf hoog is) met behulp van een comparator. Door de referentiespanning van de comparator in te stellen, kun je onderscheid maken tussen het harde geluid van de bel/zoemer en bijgeluiden.Een felle lamp heeft misschien een hogere spanning nodig dan de 5 V van het systeembord. Je zou de lamp en een externe spanningsbron (bij voorbeeld een voeding van 12 V) kunnen aansluiten op het relais, dat op zijn ingang wordt aangestuurd door ehh.. dinges je weet welBedenk eens hoe je de lamp automatisch kunt laten knipperen als de wekker afgaat?
Jow op 29 januari 2008 om 13:50

Is niet gewoon veeeeeeel makkelijker om een wekker te maken die ipv een zoem geluid een lamp laat brande? of beide? dit is misschien niet zow moeilijk om te maken maar heeft hetzelfde effect!

Plaats een reactie

+ Bijlage

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vraag te beantwoorden.

Clara heeft acht appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Clara nu over?

Antwoord: (vul een getal in)