Dag Isabel,
Dat de (vx,x)–grafiek en de (vy,x)–grafiek recht lijken, komt niet door een fout in het model.
Zoals Jan opmerkt, is de luchtweerstand op een basketbal bij deze snelheid niet groot, zodat de luchtweerstand weinig invloed heeft op vx en vy.
Toch kun je kunt de kromming van de (v
x,x)–grafiek zien als je het bereik beperkt tot het interval van de kleinste tot de grootste vx. De kromming wordt duidelijker als je een meer realistische waarde k=0,0136 kg/m kiest.
De beginwaarden van vx en vy zijn berekend met een beginhoek α=70 rad in plaats van α=70º (reken maar na). Coach 7: Gereedschappen → Activiteit-opties → Geavanceerd → je moet de Hoek-eenheid instellen op Graden. Deze fout in je model heeft geen invloed op de kromming van de grafieken.
Het onderstaande diagram is gemaakt met k=0,0136 kg/m en α=70º.

Hoe zit het met de kromming van de (v
y,x)–grafiek bij k=0,0136 kg/m? Enerzijds is de kromming groter dan die van de (v
x,x)–grafiek doordat |vy|>vx vanwege de steile α=70º. Anderzijds verandert vy veel meer door Fz dan door Fwy. Bovendien laat Fwy tijdens de beweging omhoog vy
sneller dalen maar laat Fwy tijdens de beweging omlaag vy
minder snel dalen dan in de situatie zonder Fw. Dat 'heft elkaar deels op'. Al met al vertoont de (vy,x)–grafiek nauwelijks een kromming.
Groet, Jaap