Deels een kwestie van afnemende laadstroom: net als bij afkoelen van een heet glas thee: de eerste afkoeling gaat snel omdat het temperatuursverschil groot is (90 - 17 graden) maar de laatste beetjes langzaam (20-17 graden) omdat de uitwisseling afneemt.
Zo gaat opladen snel als de batterij "leeg" is, maar langzamer als hij bijna vol is - d.w.z. de meeste chemische reacties hebben al plaatsgevonden en die paar moleculen die nog "opgeladen" moeten worden (reactie in omgekeerde volgorde dan bij het ontladen) worden schaarser.
Intussen loopt ook de spanning van de accu zelf op. En dat werkt de laadspanning tegen.
En, niet onbelangrijk, elke auto accu heeft een accumanagement systeem dat er voor zorgt dat laden en ontladen veilig verlopen voor de accu, zodat die een zo lang mogelijk gebruiksleven krijgt. Bij te snel laden als de accu al voller wordt kan die lading zo snel zijn plekje niet vinden en treedt er metaalneerslag op aan de elektrode. Die is onomkeerbaar en gaat dus ten koste van de capaciteit.