Oplaadvertraging bij vollere batterij

Maurits stelde deze vraag op 02 februari 2021 om 04:40.

Variabele batterij impedantie(?):

Waarom duurt het langer om de laatste 20% van een electrische auto op te laden dan de eerste 20%? Het lijkt alsof de interne weerstand hoger is naarmate de batterij voller raakt.

Komt dit door de warmteontwikkeling, de distributie van de spanning over de batterijcellen of is het een combinatie van factoren?

Reacties

Theo de Klerk op 02 februari 2021 om 16:25

Deels een kwestie van afnemende laadstroom: net als bij afkoelen van een heet glas thee: de eerste afkoeling gaat snel omdat het temperatuursverschil groot is (90 - 17 graden) maar de laatste beetjes langzaam (20-17 graden) omdat de uitwisseling afneemt.
Zo gaat opladen snel als de batterij "leeg" is, maar langzamer als hij bijna vol is - d.w.z. de meeste chemische reacties hebben al plaatsgevonden en die paar moleculen die nog "opgeladen" moeten worden (reactie in omgekeerde volgorde dan bij het ontladen) worden schaarser.

Intussen loopt ook de spanning van de accu zelf op. En dat werkt de laadspanning tegen. 

En, niet onbelangrijk, elke auto accu heeft een accumanagement systeem dat er voor zorgt dat laden en ontladen veilig verlopen voor de accu, zodat die een zo lang mogelijk gebruiksleven krijgt. Bij te snel laden als de accu al voller wordt kan die lading zo snel zijn plekje niet vinden en treedt er metaalneerslag op aan de elektrode. Die is onomkeerbaar en gaat dus ten koste van de capaciteit. 

Plaats een reactie

+ Bijlage

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vraag te beantwoorden.

Noortje heeft eenendertig appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Noortje nu over?

Antwoord: (vul een getal in)