Hoek berekenen
Lena stelde deze vraag op 07 januari 2021 om 18:30.Hallo,
Ik heb een vraag over de volgende opdracht.
Sven de Boogschieter schiet een pijl af op een doelwit dat 75,0 meter van hem af staat - op dezelfde hoogte als vanwaar hij zijn pijl afschiet.
a. Bereken onder welke hoek hij de boog moet richten bij het afschot, als je weet dat de snelheid van de pijl dan 35,0 m/s is.
b. Er staat een boom op het veld waarvan één van de overhangende takken precies tussen Sven en het doelwit hangt, op een hoogte van 3,50 meter boven de afschiethoogte. Ga na of de pijl onder of boven de tak doorgaat.
Ik heb bij deze vraag echt geen idee wat ik moet doen.
Ik hoop dat iemand me kan helpen.
Reacties
Als we vragen:
Sven de Boogschieter schiet een pijl af onder een hoek van 20o , met een snelheid van 35 m/s,
a. Bereken op welke afstand van Sven de pijl in de grond terechtkomt
zou je die dan wèl op kunnen lossen?
Groet, Jan
Hallo,
Ja, door middel van goniometrie kan je de snelheid in de x- en y-richting berekenen. Hierna kan je ook de bewegingsvergelijkingen opstellen en vanuit hier kan je berekenen op welke afstand de pijl op de grond terecht komt.
Dat is ook wat ik onduidelijk vind aan deze opdracht. Doormiddel van de snelheid en afstand moet je de hoek kunnen berekenen. Hierdoor loop ik vast bij deze opgave...
De snelheid valt in een vx en vy component gesplitst worden (en dat bepaalt hoek φ) De pijl moet omhoog en weer naar beneden gaan (uiteindelijk even hoog als vertrekpunt). Hoe lang duurt dat? Hoe groot is dan vy? En met vx moet in die tijd 75 m overbrugd worden. Dus hoe groot is vx en dus de hoek φ?

daarom vroeg ik dat ook, want dit is eigenlijk hetzelfde probleem, dwz je gebruikt dezelfde vergelijkingen, maar dan andersom. En je kunt hierbij niet meer stap voor stap werken door invullen van getallen, dus je moet de vergelijkingen die je onderweg gebruikt op een rijtje gaan zetten, en algebraïsch gaan oplossen
de afstand s hangt af van vx en van t
t hangt af van vy en van de valversnelling
vx en vy hangen af van v en van de hoekθ
s = vx t (1)
t = 2vy/g (2)
vx = v cosθ (3)
vy = v sinθ (4)
kun je eens wat gaan combineren/substitueren in deze vergelijkingen totdat je een vergelijking overhoudt met aan één kant van het = teken die cosθ en/of sinθ, en aan de andere kant de rest?
Groet, Jan
Omdat de uiteindelijke hoogte 0 is: 0 = - 1/2 gt2 + vyt = t(-1/2gt + vy)
Oplossingen: t = 0 s (bij begin van het schieten)
1/2 gt = vy
t = 2 vy / g
en voor de laatste tijdswaarde is er horizontaal 75 m afgelegd. Dus is vx ook bekend...
Stel je voor dat de pijl alleen omhoog en omlaag gaat. Dat maakt voor de tijd niets uit.
Vanaf het hoogste punt valt de pijl omlaag.
Hij komt op de grond met een snelheid vy=g⋅t dus t=vy/g.
Vertraagd omhoog (vanaf het afschieten) duurde even lang als versneld omlaag (vallen).
Omhoog en omlaag samen duurt 2⋅vy/g en in die tijd gaat de pijl ook 75m opzij.
Alternatief 2 voor t=2⋅vy/g
Stel de verticale beginsnelheid is vy=49m/s. Daar gaat in 1 seconde 9,8 m/s van af.
Om op 0m/s te komen (hoogste punt), duurt 49/9,8=5 seconde.
Vallen duurt even lang. Wat je zo doet, is vy/g en maal 2.
Lena
een stuk duidelijker.is het je dan nu ook gelukt?
cos (θ) x sin (θ) = 0,30
Hoe moet ik nu de hoek berekenen?
Vermenigvuldig jouw cos(θ)⋅sin(θ)=0,30 links en rechts met 2,
dan krijg je links 2⋅cos(θ)⋅sin(θ) en dat is sin(2⋅θ)